اقدامات حفاظتی مرمتی نقش بهرام آغاز شدند

به گزارش هدا بلاگ، ایسنا/ براساس سخنان مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، اقدامات حفاظتی مرمتی نقش بهرام آغاز شدند.

اقدامات حفاظتی مرمتی نقش بهرام آغاز شدند

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

داستان چیست؟

حمید فدایی پیرامون اینکه اقدامات حفاظتی بازسازیی نقش بهرام شروع شدند، گفت: نقوش برجسته ساسانی در کنار آرامگاه های شاهان هخامنشی و این هر دو در کنار نقشی از پادشاهی ایلامی، ارزشهای زمانی و مکانی محوطه نقش رستم را ویژه تر نموده است.

او با بیان اینکه آثار واقع در این محوطه، نشانه ای بر تقدس آن و استفاده آیینی از محوطه در دوره های بسیار دور تاریخی تا به امروز است، گفت: شهریاران ساسانی مهمترین رویدادهای سرزمین و پادشاهی خود را بر دیواره های صخره ای این مکان نقش نموده اند و علاوه بر این، بر فراز کوه نقش رستم، در وسعتی زیاد دخمک ها و استودان های عهد ساسانی گسترده است.

بیشتر بخوانیددیدنی های نقش رستم، مجموعه ای تاریخی در شیراز

فدایی ضمن یادآوری اینکه وجود چنین نشانه ها و آثاری موید مقدس بودن این مکان برای شاهان دوران هخامنشی و ساسانی تلقی می گردد، بر ضرورت انجام برنامه ریزی در زمینه حفاظت، بازسازی و بهره برداری از این آثار فرهنگی، تاکید و افزود: در حال حاضر حفاظت از این گنجینه بشری مهمترین دغدغه پایگاه است که خود با برنامه ریزی های صورت گرفته از چند سال قبل تا کنون وارد مرحله جدیدی از اقدامات اجرایی و اضطراری بازسازی شده ایم.

فدایی افزود: این برنامه جامع که از سال 1396 با مستندنگاری محوطه و نقوش برجسته آن شروع شد، در مراحل بعد با تجهیز و راه اندازی کارگاه و دفتر فنی دایمی در محوطه و با استقرار گروهی از کارشناسان، متخصصین و حفاظت گران سنگ، عملیات حفاظت بر روی آرامگاه خشایارشا تمرکز یافت که تا به امروز نیز ادامه دارد.

شروع فعالیت های حفاظتی و بازسازیی نقش رستم

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از شروع فعالیت های حفاظت و بازسازی نقش بهرام دوم در نقش رستم اطلاع داد و در این باره گفت: متخصصین و کارشناسان مستقر در محوطه در نیمه دوم سال گذشته عملیات بازسازی بر روی نقش برجسته نبرد هرمز دوم که متحمل آسیب های زیادی شده بود را شروع کردند که در بهار سال جاری با موفقیت به اتمام رسید.

وی افزود: با توجه به برنامه ریزی های قبلی، تهیه طرح اولیه و تایید شورای فنی، در حال حاضر موضوع حفاظت از نقش بهرام دوم شروع شده و مراحل آسیب نگاری نقش در حال اجرا است.

مدیر داخلی مجموعه های نقش رستم و نقش رجب نیز گفت: بالغ بر 11 نقش برجسته و تعدادی کتیبه در مجموعه نقش رستم و نقش رجب از گذشته تا به امروز در معرض عوامل فرسایشی و مخرب نظیر باد، باران و عوامل محیطی قرار داشته و جمع این عوامل باعث فرسودگی تدریجی آنها شده است.

بیشتر بخوانیدنقش رجب فارس | نشانه ای از صلابت پادشاهان ساسانی

مصطفی رخشنده خو، افزود: با شکل گیری دفتر فنی مجموعه نقش رستم برنامه مطالعه، مستند نگاری و تهیه طرح حفاظت و بازسازی این نقوش در برنامه این کارگروه نهاده شد و به فراخور آسیب هایی که بر کالبد این آثار وارد شده است؛ طرح حفاظت و بازسازی تدوین شد.

این کارشناس بازسازی گر در ادامه گفت: پس از مستندنگاری و ارزیابی عوامل آسیب رسان به نقش برجسته که بر پایه شاخصه های آسیب نگاری اثر و شرایط سلامت آن انجام شد، سال گذشته طرح حفاظت و بازسازی نقش هرمز دوم در اولویت های حفاظتی و بازسازیی این مجموعه نهاده شد و شاهد اقدامات ارزنده ای بر روی این نقش بودیم.

رخشنده خو ادامه داد: همچنین نقش بهرام دوم نیز اخیرا پس از طرح در شورای فنی پایگاه، جزو اولویت بعدی برنامه حفاظت نقوش ساسانی در مجموعه نقش رستم قرار گرفته است که این نقش متاسفانه بسیار تخریب شده است؛ به ویژه بخش بالایی آن که در طی گذر زمان بیشتر در دسترس بوده و بخش زیرین در زیر خاک آوار مدفون شده بود که در سال 1317 خورشیدی طی کاوش های موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو با انجام حفاری ها به سرپرستی اریک اشمیت نمایان شد.

مدیر مجموعه نقش رستم و نقش رجب با تاکید بر لزوم اقدامات حفاظتی و بازسازیی این آثار ارزشمند گفت: بر روی نقش بهرام دوم نیز تا به امروز هیچ گونه فعالیت بازسازیی انجام نشده و تحت تاثیر هوازدگی دچار آسیب های متعددی همانند فرسایش، تورق، ترک، شکستگی نهاده شده است، لذا حفاظت از این نقوش دربرگیرنده اقدامات درمان مبتنی بر استحکام بخشی و مقاوم نمودن سطح در برابر عوامل فرساینده خواهد بود.

رخشنده خو افزود: از آنجایی که نقوش برجسته صخره ای اسناد مکتوب گذشته بوده و تاریخ را از زبان سنگ روایت می نمایند، بر ماست که این میراث کهن را که گذشتگان با کوشش فراوان و احتمالا با تفکر ماندگاری به دست ما رسیده است، با رعایت کامل امانتداری به آیندگان منتقل کنیم.

منبع: همگردی
انتشار: 15 دی 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 2063

به "اقدامات حفاظتی مرمتی نقش بهرام آغاز شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقدامات حفاظتی مرمتی نقش بهرام آغاز شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید