الحلبوسی، البناء را فراکسیون اکثریت معرفی کرد

به گزارش هدا بلاگ، منابع مجلسی عراق خبر دادند، رئیس مجلس در پیامی مکتوب به رئیس جمهور، فراکسیون اکثریت را فراکسیون البناء معرفی کرد.

الحلبوسی، البناء را فراکسیون اکثریت معرفی کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، منابع مجلسی عراق امروز سه شنبه اطلاع دادند، محمد الحلبوسی رئیس مجلس به سوال مکتوب برهم صالح رئیس جمهور عراق درباره مشخص فراکسیون اکثریت مجلس، پاسخ داده است.

طبق گزارش رسانه های عراقی، الحلبوسی در این نامه، ائتلاف البناء (الفتح و دولة القانون) به رهبری هادی العامری را به عنوان فراکسیون اکثریت در مجلس معرفی نموده است.

منابع آگاه به پایگاه خبری المعلومه گفتند: رئیس مجلس روز گذشته در نشستی به ائتلاف البناء اطلاع داد که یادداشتی رسمی را برای رئیس جمهور ارسال و در آن تاکید نموده که البناء فراکسیون بزرگ تر در مجلس است.

همچنین بر اساس گزارش وبگاه بغداد الیوم، قصی عباس عضو ائتلاف الفتح امروز گفت که الحلبوسی در پاسخ به رئیس جمهور، فراکسیون البناء را فراکسیون اکثریت معرفی نموده است.

طبق این گزارش، نامه رئیس مجلس به رئیس جمهور، مستند به نامه مورخ 16 سپتامبر 2018 است.

طبق قانون اساسی عراق، حق معرفی نامزد نخست وزیری از آنِ فراکسیون اکثریت مجلس عراق است. اکثریت، فراکسیونی است که بیشترین کرسی را به صورت مستقیم یا به صورت ائتلاف با دیگر احزاب دارد.

منابع مجلسی عراق افزودند: ائتلاف البناء طی ساعات آینده نشست هایی را با دیگر ائتلاف ها برای نامزد کردن شخصیت متصدی نخست وزیری دولت آینده برگزار خواهد نمود.

حزب دموکرات کردستان به ریاست مسعود بارزانی روز سه شنبه از برهم صالح به دلیل تعلل در اعلام نخست وزیر جدید انتقاد نموده و او را بزرگ ترین مقصر نقض مهلت قانونی انتخاب نخست وزیر دانسته بود.

واکنش حکمت

در همین حال، ریاض المسعودی عضو جریان حکمت (به رهبری عمار الحکیم) به این خبر واکنش منفی نشان داد و گفت، اگر خبر درست باشد، اقدامی غیرقانونی است.

المسعودی به وبگاه بغداد الیوم گفت، هنوز اطلاعی از این نامه نداریم... رئیس جمهور به نوبه خود حامی قانون اساسی است و ماده 76 این قانون می گوید که فراکسیون بزرگ تر همانی است که در اولین جلسه مجلس شکل می گیرد نه آنکه مدتی بعد تشکیل می گردد. او مدعی شد که سائرون [وابسته به جریان صدر]فراکسیون بزرگ تر است و از حق خود به نفع مردم صرف نظر نموده است.

پیشتر، شنبه گذشته، رئیس جمهور عراق با ارسال نامه ای به مجلس، از آن خواسته بود که فراکسیون بزرگ تر را معرفی کند.

مهلت قانونی انتخاب نخست وزیر عراق روز یکشنبه به سرانجام رسید. رئیس جمهور عراق از چند روز پیش از آن، گفت که منتظر حکم دادگاه عالی فدرال عراق است که تفسیر خود از مقوله فراکسیون اکثریت در مجلس را بیان کند. دادگاه عالی فدرال هم روز یکشنبه به درخواست رئیس جمهور پاسخ داد و به دنبال آن رئیس جمهور همان روز مجددا در نامه ای به الحلبوسی خواستار اعلام فراکسیون اکثریت شد.

ائتلاف البناء به رهبری هادی العامری طی مدت گذشته همیشه تاکید نموده بود که بر اساس نتایج انتخابات، البناء، فراکسیون اکثریت است.

دولت عراق آخر ماه نوامبر (نهم آذر ماه) به دنبال دو ماه اعتراضات خیابانی استعفا کرد. اول دسامبر (دهم آذر) مجلس عراق استعفای عادل عبدالمهدی نخست وزیر این کشور را پذیرفت و دولت او به دولت پیشبرد امور تشکیل شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 158

به "الحلبوسی، البناء را فراکسیون اکثریت معرفی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الحلبوسی، البناء را فراکسیون اکثریت معرفی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید