ایده ای جنجال برانگیز برای ساخت واکسن کرونا

به گزارش هدا بلاگ، واکسن ویروس کرونا دست کم تا 18 ماه دیگر آماده نخواهد شد و دلیلش هم این است که مقامات باید از بی خطر بودن آن و همچنین نداشتن عوارض جانبی غیرمنتظره مطمئن شوند. با این حال روشی خطرناک و جنجال برانگیز وجود دارد که می توان با استفاده از آن توسعه واکسن ویروس کرونا را با سرعت بیشتری پیش برد.

ایده ای جنجال برانگیز برای ساخت واکسن کرونا

بعضی قانونگذاران و محققان معتقدند که می توان واکسن کرونا را به افراد داوطلب تزریق کرد و سپس آن ها را با ویروس کرونا بیمار کرد تا با این کار از اثربخشی واکسن در تحریک سیستم ایمنی بدن آن ها و جلوگیری از بیماری آگاه شد. به چنین آزمایشی، کارآزمایی چالشی (Challenge trial) گفته شده و در گذشته اجرا شده است.

کارآزمایی های چالشی برای بیماری هایی تأیید می شوند که امکان درمان آن ها با یک واکسن بالقوه وجود دارد (مثل مالاریا). اما مسئله ای که با بیماری کووید 19 وجود دارد این است که محققان باید چند صد نفر داوطلب جوان و سالم را به این بیماری مبتلا نموده و به تنها بعضی از آن ها واکسن را تزریق نمایند. باقی بیماران دارونما (Placebo) دریافت خواهند کرد تا محققان بتوانند نتایج را مقایسه نمایند.

چالش این است که بیماری کووید 19 می تواند افراد جوان و سالم و همچنین افراد پیرتر را به کام مرگ بکشاند. یعنی حتی اگر بیماران با آگاهی کامل از پیامدهای چنین آزمایشی حاضر شوند در آن شرکت نمایند، در واقع جواز مرگ خود را امضا نموده اند. وانگهی، هیچ تضمینی در خصوص اثربخشی واکسن وجود دارد.

آخرین خبر امیدوارنماینده ای که در خصوص واکسن ویروس کرونا منتشر شد، به واکسینه شدن میمون ها در برابر این ویروس بر می شود. خوشبختانه بسته به دوز واکسن، میمون ها به کووید 19 مبتلا نشدند و یا تنها علائم خفیف بیماری را بروز دادند. حال اگر کارآزمایی چالشی واکسن ویروس کرونا مجوز بگیرد، محققان می توانند آزمایشی مشابه با میمون ها را برای انسان ها هم انجام دهند. البته واکسنی که روی میمون ها آزمایش شد در فاز 1 کارآزمایی بالینی است و صحبت از اثربخشی آن در انسان ها هنوز زود است.

35 قانونگذار مجلس آمریکا به رهبری دو تن از نمایندگان حزب محافظه کار این کشور در نامه ای به سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، حمایت خود از کارآزمایی چالشی را ابراز نموده اند. علاوه بر سیاستمداران، بعضی از محققان نیز از بکارگیری این روش پشتیبانی نموده اند.

سازمان غذا و داروی آمریکا تا به امروز در برابر این حمایت ها مقاومت نشان داده و روش های امن را برای توسعه واکسن در پیش گرفته و معتقد است کارآزمایی چالشی مسائل اخلاقی و عملیاتی شدن دارد که می توان با استفاده از حیوانات به جای انسان ها، از آن ها دوری کرد.

وب سایتی به نام 1DaySooner در حمایت از کارآزمایی چالشی راه اندازی شده و تا به امروز نزدیک به 3 هزار و 500 نفر از 52 کشور جهان برای شرکت در چنین آزمایشی اعلام آمادگی نموده اند.

منبع : دیجیاتو

کهن پارس: کهن پارس | مجله همه پارسی زبان های دنیا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: آی تابناک
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 545

به "ایده ای جنجال برانگیز برای ساخت واکسن کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایده ای جنجال برانگیز برای ساخت واکسن کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید