آنالیز عملکرد شرکت زیست فناور روناک دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان در حوزه کود های شیمیایی

به گزارش هدا بلاگ، رئیس هیأت مدیره واحد فناور زیست فناور گستر روناک دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان گفت: محصولات فعلی این شرکت کود های زیستی است که براساس فرمولاسیون هوشمند آهسته رهش ترکیب بندی شده است.

آنالیز عملکرد شرکت زیست فناور روناک دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان در حوزه کود های شیمیایی

پژمان خدایگان، رئیس هیأت مدیره واحد فناور زیست فناور گستر روناک دانشگاه ولیعصر رفسنجان در مصاحبه با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران در مورد اقدامات این واحد گفت: از آنجایی که از سال 1379 در مقطع کارشناسی ارشد در حوزه کنترل بیولوژیک فعال بوده و با نخستین شرکت فراوری نماینده محصولات بیولوژیک (تلفیق دانه) در ارتباط بودم، همیشه در این زمینه مطالعه داشته و به صورت محدود فعالیت هایی در سطح آزمایشگاه انجام می دادم. از سال 1395 با پذیرش یک دانشجوی دکتری که قبلا سابقه مؤثری در این زمینه داشت، ایده فراوری تجاری این محصولات شکل گرفت و با همکاری ایشان به سرعت مراحل رشد، طی شد. در فرآیند تجاری سازی، جهت تشکیل تیم قدرتمند که همه جوانب کار را پوشش دهد با شرکت های دیگری قراداد مشارکت تدوین شده و محصولات شرکت روناک با همکاری شرکت دانش سبز ماهان در زیر مجموعه بزرگی تحت عنوان ماتیلدا، وارد بازار شد.

خدایگان افزود: از زمستان سال 1395 در مرکز رشد مستقر شده و بلافاصله اقدام به پیاده سازی ایده نمودیم. در این زمینه چند نوبت کوشش شده و راه های مختلف امتحان شد و البته منجر به شکست بود. پس از کسب چندین تجربه ناموفق، با تشکیل تیم کاری زبده شامل شرکت فعال و متخصص در بازاریابی و فروش، تیم قدرتمند تحقیق و توسعه متشکل از دانش آموختگان کشاورزی و بهره گیری از توان دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه، چهارچوب دقیق و صحیح کار به خوبی تشکیل شده و همه ابعاد مورد احتیاج را پوشش داد.

رئیس هیأت مدیره واحد فناور زیست فناور گستر روناک در مورد مهمترین هدف از تاسیس شرکت را کوشش برای ارتقا دانش کشاورزی، فراوری ثروت و به کارگیری دانش آ موختگان دانست و گفت: محصولات فعلی این شرکت کود های زیستی است که براساس فرمولاسیون هوشمند آهسته رهش ترکیب بندی شده است. این فرمولاسیون کاملاً به روز بوده و کود های فراوری شده اثرات شگرفی بر محصولات مختلف کشاورزی دارند. این محصولات مناسب برای فراوری نمایندگانی است که به سلامت گیاه اهمیت داده و خواستار کاهش هزینه های فراوری، تهیه گیاهان ارگانیک و دوست دار محیط زیست هستند.

وی اظهار کرد: محصولات آپارتمانی این شرکت بسیار مناسب برای گیاهان خانگی بوده و با کاربرد آن ها هیچ ماده آلاینده و خطرناکی به محیط زندگی وارد نمی شود. با وجود اینکه شرکت ما نوپا بوده و سابقه فعالیت گسترده ای ندارد، برنامه های تنظیم شده برای توسعه، جلب مشتری، تحقیق و سایر عوامل مؤثر در حوزه کسب و کار دانش بنیان به خوبی و براساس طرح کلی ترسیم شده، در حال انجام است.

خدایگان تاکید نمود: بازار این محصولات بسیار گسترده است به گونه ای که تنها 3 درصد از مصرف کود های کشاورزی در ایران به مجموع کود های آلی و زیستی اختصاص دارد. استراتژی شرکت ما یافتن و ایجاد ارتباط با مصرف نماینده نهایی (end user) یعنی فراوری نمایندگان محصولات کشاورزی در هر سطحی است. این استراتژی با حذف واسطه گری، قیمت نهایی نهاده ها را کاهش داده و تضمین کیفیت را نیز سبب می شود. در مواردی که این امکان فراهم نیست، شرکت های توزیع نماینده نهاده های کشاورزی، فروشگاه های آنلاین و فروش مستقیم در فضای مجازی، راه حل ما برای رساندن نهاده به دست فراوری نماینده محصولات کشاورزی یا پرورش دهنده گیاهان زینتی است.

رئیس هیئت مدیره واحد فناور روناک درباره سرمایه اولیه برای آغاز فعالیت ها افزود: سرمایه اول 300 میلیون ریال بوده است. به فراخور گسترش فعالیت ها این مقدار سرمایه افزایش یافته و ساختار اقتصادی کاملی در شرکت شکل گیری است. عدم آشنایی با قوانین مرتبط با تجارت و بازار مهمترین چالش پیش روی هر شرکت نوپایی است. یک اشتباه استراتژیک در ذهن اغلب نواندیشان، مشترک است. اغلب براساس توان و دانش خود یک ایده محوری را پرورش داده و اقدام به فراوری می نمایند. در حالیکه ضروری است تا ابتدا نگاهی به احتیاج بازار داشته و براساس درخواست بازار، اقدام به ایده سازی و فراوری نمایند.

وی در مورد تمایل به جذب سرمایه گذار برای مشارکت در فراوری و توسعه محصولات فراوریی شرکت گفت: در اختیار داشتن سرمایه گذار یکی از اصول اولیه فراوری و تجارت است. سودآوری بالای نهاده های کشاورز و زمینه مناسب صادرات اغلب این فراوریات جذابیت فراوانی برای سرمایه گذاران خواهد داشت. گرچه سرمایه گذاری نیز مانند فراوری یک فعالیت دانش محور و کاملا تخصصی بوده و بازار ما از این منظر فقیر است. مرکز رشد دانشگاه همیشه کوشش دارد تا همه شرکت های مستقر، امکان بالندگی را داشته باشند. انجام دوره های مختلف آموزشی و همراهی با شرکت ها در جهت تجاری سازی از مهمترین فعالیت های مرکز رشد است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 2750

به "آنالیز عملکرد شرکت زیست فناور روناک دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان در حوزه کود های شیمیایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز عملکرد شرکت زیست فناور روناک دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان در حوزه کود های شیمیایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید