برگزاری آیین جهانی نوروز به تلاش یونسکو در برج میلاد

به گزارش هدا بلاگ، برگزاری آیین جهانی نوروز به تلاش یونسکو

به همت یونسکو قرار شده است که آیین باستانی نوروز امسال به صورت یک آیین جهانی برگزار گردد. قرار است تا فرآیند برگزاری آیین جهانی نوروز به تلاش یونسکو و با حضور 12 کشور برگزار گردد. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، برگزاری آیین جهانی نوروز به تلاش یونسکو و جزئیات آن را مورد بررسی قرار دهیم.

برگزاری آیین جهانی نوروز به تلاش یونسکو در برج میلاد

اخبار حاصله حاکی از این امر است آیین کهن ما ایرانیان یعنی نوروز، قرار است به ثبت رسمی یونسکو برسد. این جشن باستانی قرار است به همت ایران و 12 کشور دیگری که خودشان را دارای این رسم و جشن می دانند در آستانه ایام نوروز و در برج میلاد تهران و سالن همایش های بین المللی این برج برگزار می گردد. بر اساس مشروح این اخبار، در بیانیه کمیسیون یونسکو که به تازگی منتشر شده است؛ بر اساس درخواست دو کشور آسیایی دیگر یعنی مغولستان و در کمال تعجب چین به این کمیسیون خبر داده آمده است که:

این آیین کهن و بین المللی به تلاش کمیسیون ملی یونسکو و کشور ایران و در نتیجه همکاری میراث فرهنگی و صنایع دستی در 9 اسفند 1397 و در سالن همایش های برج میلاد تهران برگزار خواهد شد.

درباره تاریخچه برگزاری این آیین باستانی باید بگوییم که ایران به همراه دیگر کشورهایی همچون تاجیکستان، ترکیه، پاکستان، قزاقستان، آذربایجان و دیگر کشورها این کمسیون را به ثبت جهانی رساند. در حال حاضر هم چین و مغولستان برای پیوستان به کمیسیون درخواست رسمی و کتبی داده اند.

درباره جزئیات این خبر لازم است بگوییم که آقای محمد جواد ظریف و همچنین معاون رئیس جمهوری یونسکو آقای علی اصغر مونسان و دبیر کل سازمان یونسکو در ایران آقای حجت الله ایوبی و به همراه رئیس سازمان میراث فرهنگی و در حضور سفیرهای کشورهای خارجی، این جشن و آیین باستانی نوروز را جشن بگیرند.

در طول برگزاری این جشن هم قرار است تا موسیقی نوروزی افغانستان و آذربایجان اجرا می گردد. در این جشن از تمبر مخصوص نوروز رونمایی و آن را به یکی از محققان و نورو شناسان سرشناس اهدا خواهد شد.

یکی از بهترین و قدیمی ترین نمادهای فرهنگ ایرانی در جهان، نوروز است که به ثبت جهانی و یونسکو هم رسیده است. یونسکو این جشن را در سال 2010 میلادی به رسمیت شناخت و هر ساله با حضور نمایندگانی که به عضویت این کمیسیون درآمده اند، جشن گرفته می گیرند.

نوروز

بیایید تا توضیحی کوتاه درباره این جشن باستانی بدهیم. در باب برگزاری آیین جهانی نوروز به تلاش یونسکو نوروز را به لحظه اعتدال بهاری می گویند. در علم نجوم به این اعتدال بهاری می گویند و در پی آن، خورشید از صفحه استوایی زمین گذر کرده و به سمت آسمان شمال می رود. لحظه ای که این اتفاق می افتد را لحظه اول برج حمل می گویند و ما آن را با لحظه تحویل سال جشن می گیرند. در حال حاضر در تقویم کشورهایی همچون افغانستان و ایران این لحظه آغاز سال نو است و در منطقه قفقاز و آسیای میانه هم آن را جشن می گیرند.

این که نوروز چگونه اصلا تبدیل به جشن آیین ما ایرانی ها شد، برای خود داستان جالبی دارد. برای این که دراین باره بیشتر بدانیم می توانیم به آثار شاعران و عارفان بزرگ ایران زمین همچون فرودوسی، بیرونی و یا طبری مراجعه کنیم و بخوانیم که آن ها آغاز این جشن را از زمان حکومت جمشید می دانسته اند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

چای قند پهلو: چای قند پهلو، یک مجله خانوادگی است برای همه سنین

منبع: الی گشت
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 484

به "برگزاری آیین جهانی نوروز به تلاش یونسکو در برج میلاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری آیین جهانی نوروز به تلاش یونسکو در برج میلاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید