به زودی ثبت نام تازه یارانه ها شروع می گردد

به گزارش هدا بلاگ، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت بابیان این که مطابق قانون، دولت مکلف بود دهک های پردرآمد را از دریافت یارانه به تدریج حذف کند، گفت: همزمان با عادلانه سازی پرداخت یارانه ها، دهک اول پردرآمد کشور یعنی جمعیت 10 درصدی که پردرآمدترین افراد کشور هستند، از دریافت یارانه حذف شدند زیرا یارانه برحسب طبقات میانه و پایین تر جامعه تعلق می گیرد.

به زودی ثبت نام تازه یارانه ها شروع می گردد

وی با اشاره به اعتراض بعضی از شهروندان نسبت به حذف خود از یارانه بگیران و درخواست آن ها برای بازنگری اظهار کرد: ممکن است بعضی اشتباهاتی در بانک های اطلاعاتی وزارت رفاه وجود داشته باشد و یا حساب شخصی یک فرد به وسیله فرد دیگری اداره گردد که به همین علت باید شفاف سازی در این مورد صورت بگیرد و طبیعتاً اصلاح صورت خواهد گرفت.

تاکید رئیس جمهور برای رسیدگی به اعتراضات مردمی نسبت به یارانه ها

سخنگوی دولت از دستور رئیس جمهور برای رسیدگی به اعتراضات مردمی که یارانه به آن ها تعلق نگرفته است اطلاع داد و بیان نمود: رئیس جمهور تأکید کردند ظرف نهایتاً یک ماه باید رسیدگی صورت بگیرد و پس از دریافت اطلاعات تکمیلی مردم، نسبت به استحقاق دریافت یارانه بازبینی داشته باشند.

وی با تصریح بر این که 90 درصد جمعیت کشور مشمول دریافت یارانه می شوند، عنوان نمود: صرفاً 10 درصد بنا است که حذف شده بمانند. البته عده ای از مردم به علت فعال نبودن سامانه ثبت نام از سال 1393 برای دریافت یارانه ثبت نام ننموده اند، نتوانستند برای دریافت یارانه در این سال ها ثبت نام نمایند و به همین جهت تعیین نشده که این افراد استحقاق دریافت یارانه هستند یا خیر.

بهادری جهرمی با اعلام این که یک ماه نخست یارانه به حساب افراد واریز می گردد، درعین حال گفت: البته امکان برداشت وجود ندارد تا آنالیز صورت بگیرد و اگر تعیین گردد اشکالی در آنالیز فرد وجود داشته است، یارانه برای آن ها فعال و قابل برداشت می گردد.

سخنگوی دولت سیزدهم هدف گذاری اصلی در اصلاح اقتصادی را توسعه عدالت در پرداخت یارانه های دولتی عنوان نمود و اضافه کرد: پیش ازاین، هرکسی که وضع اقتصادی بهتری داشت، امکان دریافت بیشتری هم از یارانه پیدا می کرد. دهک دهم جامعه قریب به 28 برابر دهک ضعیف تر جامعه از یارانه ها بهره می بردند.

وی با ذکر مثالی بیان نمود: کسی که در هفته چهار وعده مرغ می خورد، چهار برابر افراد دیگر از یارانه بهره می برد؛ درحالی که این راستا باید معکوس باشد و کسی که توانمندی اقتصادی پایین تری دارد طبیعتاً باید یارانه بیشتری دریافت کند.

وی با تصریح بر این که برای حذف دهک دهم باید داده های اطلاعاتی مختلف را مبنا قرار داد تا ارزیابی درباره وسع و توانمندی اقتصادی یک خانواده چه اندازه است، اظهار کرد: این خانواده با همدیگر زندگی می نمایند و به همین جهت مبنای ارزیابی دریافتی کل خانواده است تا از خانواده هایی که توانمندی کمتری دارند حمایت گردد.

با پرداخت یکسان یارانه ها ضعف در دهک بندی ها رفع خواهد شد

وی اضافه کرد: هرکسی که نسبت به دهک بندی درخواست بازبینی داشته باشد، درخواست ها ثبت و رسیدگی می گردد. البته ممکن است دهک بندی ها در طول زمان تغییر پیدا کند و امکان بازبینی بازهم وجود خواهد داشت.

سخنگوی دولت با اشاره به امکان وجود اندک نقاط ضعف در دهک بندی ها عنوان نمود: دهک اول تا سوم مبلغ یارانه ای معادل 400 هزار تومان دریافت می نمایند و دهک های چهارم تا نهم اندازه 300 هزار تومان به عنوان یارانه برای هر فرد دریافت خواهند کرد. بنابراین تفاوتی نمی کند که در دهک چهارم یا نهم قرار داشته باشید، زیرا درهرصورت مبلغ یارانه یکسانی دریافت می کنید. به همین جهت اگر ضعفی هم در دهک بندی های وجود داشته باشد، با این پرداخت یکسان رفع خواهد شد و تنها دهک دهم، محل بحث خواهد بود.

وی در پاسخ به گلایه ای در مورد گران فروشی به بهانه حذف یارانه ها اشاره نمود: تدابیر لازم در این خصوص انجام شده است. با اجرای حذف یارانه های چهار قلم، اعلام شد افزایش قیمت ها با تدریج صورت بگیرد. در این زمان با صف های خریدی روبرو شدیم زیرا مردم قصد داشتند کالاها باقیمت قدیم را خریداری نمایند. همین امر سبب افزایش تقاضای مصرف شد درحالی که حتی ممکن بود آن خانواده ها به روغن و مرغ احتیاج نداشته باشند.

بهادری جهرمی اضافه کرد: مجموعه های تولیدی درخواست داشتند یارانه ای که به روغن یا مرغ اختصاص داده شده است محاسبه گردد و به حساب یارانه های مردم واریز گردد و همه فروش ها به قیمت نو صورت بگیرد تا مسائل نیز بین خریدار و فروشنده به وجود نیاید.

به زودی ثبت نام نو یارانه ها شروع می گردد

وی در پاسخ به سؤالی درباره ثبت نام نو یارانه ها نیز گفت: از سال 1393 ثبت نام نوی متأسفانه صورت نگرفته است و این عقب ماندگی در این سال ها باید جبران گردد. به زودی به وسیله پیامک و لینک سامانه مربوطه، اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت. مردم بابت این موضوع نگرانی نداشته باشند زیرا دولت می داند چه کسانی یارانه دریافت نموده اند و چه کسانی یارانه دریافت ننموده اند. در این مرحله مردم فعلاً اعتراض خود را ثبت می نمایند و در مرحله بعد به مواردی اعتراضی به صورت جزئی رسیدگی می گردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 8 تیر 1401 بروزرسانی: 8 تیر 1401 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3508

به "به زودی ثبت نام تازه یارانه ها شروع می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به زودی ثبت نام تازه یارانه ها شروع می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید