عرضه اوراق سلف نفتی هیچ ارتباطی با مصوبه سران قوا ندارد

به گزارش هدا بلاگ، خبرنگاران: رئیس کمیسیون مالی مجلس گفت: آگهی عرضه اوراق سلف نفتی هیچ ارتباطی با مصوبه سران قوا ندارد و موضوع جلسه سران قوا تسویه نقدی نیست.

عرضه اوراق سلف نفتی هیچ ارتباطی با مصوبه سران قوا ندارد

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر: به نقل از روابط عمومی دفتر ارتباطات مردمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، محمدرضا پورابراهیمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آگهی اخیر سازمان بورس در ارتباط با عرضه اوراق سلف نفتی چیست و چه ارتباطی با مصوبات شورای عالی امنیت اقتصادی کشور دارد؟ گفت: موضوع طرح پیشنهادی رئیس جمهوری در جلسه سران قوا که در طول یکی دو هفته اخیر مطرح شده در نشست اول با رئیس جمهور مطرح شد.

وی ادامه داد: دولت علاقمند است از ظرفیت فروش نفت خام در کشور استفاده کند که عمدتاً موضوع فروش سلف است به طوری که منابع آن را در حال حاضر بتواند بگیرد و تعهداتش را در آینده نسبت به ارائه و تحلیل نفت انجام دهد.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این موضوع در نشست نخست مورد بحث نهاده شد و صحبتی که ما آنجا داشتیم این بود که در حال حاضر این شرایط در چارچوب قوانین موجود قرار گرفته است ضمن اینکه بازار عرضه نفت و میعانات گازی در بورس انرژی مدت هاست که راه افتاده بنابراین دولت می تواند از ظرفیت نقدی به خوبی استفاده کند و مکانیزم و سازوکار این مهم وجود دارد.

وی گفت: یکی از مأموریت های بورس انرژی امکان و مدیریت عرضه و تقاضا نفت خام و میعانات گازی بوده و هست اما نکته دوم این است در خصوص بحث سلف نفتی هم عمدتاً نگاه این است که طی سالهای اخیر از سال 94 تا به امروز وزارت نفت همه ساله به طور متوسط حدود 800 تا هزار میلیارد تومان منابع را از بازار سرمایه در قالب فروش سلف نفتی با روش تسفیه نقدی انتهای دوره شبیه به اوراق قرضه و مشارکت با سررسید یک تا دو ساله عملیاتی نموده است.

پورابراهیمی گفت: بنابراین اوراق سلف نفتی چیز جدیدی نبوده که دولت بخواهد در موضوع طرح جدید دولت در حوزه اقتصادی در موضوع فروش نفت مطرح کند لذا هر دو بخش معاملات نقدی نفت خام و میعانات گازی به وسیله بورس انرژی اجرا شده و در حال اجرا است و معاملات سلف آن نیز که تعهدات تحویل آینده را برای دولت و وزارت نفت معین می نماید و و منابعش را در زمان عرضه اوراق تحویل دولت می دهد وجود داشته و هست.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد آنچه باعث شده رئیس جمهوری این موضوع را در جلسه شورای عالی هماهنگی مطرح کند که نه احتیاج به مصوبه داشت و در چارچوب قانون موجود است، نگرانی از سقف مورد احتیاج دولت در بحث فروش نفت خام به روش سلف است که حدود 200 میلیون بشکه نفت است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: شاید نگرانی دولت از این بود که حجم عرضه نفت خام به روش سلف که منابع آن قابل توجه خواهد بود در چارجوب مجوزهای امکان استقراز دولت نگنجد که احتمالاً دولت خواسته این مهم را مطرح کند.

وی گفت: از نظر ما روش نفتی و ابزار در اختیار دولت بوده و هست و به همین چارچوب نیز عمل می گردد.

با اصرار مجلس و قوه قضائیه فروش قطعی جایگزین تسویه نقدی شد

پورابراهیمی گفت: در نشست نخست سران قوا نیز محضر رئیس جمهوری مطرح کردم که این امکان وجود دارد اما اگر دولت بخواهد با این روش جلو برود تاکید ما بر این است که باید قرارداد سلف نفتی تبدیل به تحویل فیزیکی کالا که همان نفت و میعانات گازی است به پالایشگاه ها گردد بنابراین روشی که به صورت متعارف در قبل ارائه می شد و آن تسویه نقدی در خاتمه دوره بود دیگر امکان اجرایش وجود ندارد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم این روش را ادامه بدهیم مفهوم ساده اش این است که اگر قرار است مثلاً 200 میلیون بشکه نفت را دولت در یک بازه زمانی معین چند ماه آینده عرضه کند اگر یک دوره دو ساله سررسیدها را در نظر بگیریم معادل 180 هزار میلیارد تومان اصل تعهدات برای دولت آینده خواهد بود و اگر 20 درصد در نظر بگیریم تعهدات مربوط به سود حداقلی سپرده گذاری در نظام بانکی کشور که باید به آن اضافه گردد و تعهدات در سررسید تقریباً نزدیک 80 میلیارد تومان خواهد بود.

وی گفت: این عدد بیش از 260 هزار میلیارد تومان با نرخ سود سپرده بانکی متعارف طی سالهای اخیر با کل تعهدات دولت به جز سال آینده 260 هزار میلیارد تومان خواهد رسید که بیش از نیمی از بودجه کنونی کشور خواهد بود و عملاً مدل استقراض در نظام بودجه ای هیچ مجوزی را به دولت نخواهد داد لذا این موضوع به جلسه دوم موکول شد و در این نشست نیز با اصرار مجلس و قوه قضائیه فروش قطعی جایگزین تسویه نقدی شد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عملاً موضوع به این شکل مطرح شد که دولت در سررسید باید با تحویل در پالایشگاه ها و افزایش ظرفیت پالایشگاه های کوچک در کشور بتواند امکان مصرف این مقدار نفت خام و میعانات گازی را در کشور فراهم کند.

وی گفت: از این منظر این مهم مورد توافق نهاده شد و کلیاتش نیز در شورای عالی هماهنگی تصویب و قرار شد جزئیاتش نیز در ارتباط با سررسیدها و موضوع تعداد قابل خرید در یک بسته معین که بلوک های خرید محسوب می گردد تعریف گردد.

وی اضافه کرد: تصمیم گیری در خصوص بازار ثانویه آن نیز مطرح و قرار شد این جزئیات بعد از جمع بندی در کمیته مشترک سران قوا نهایی گردد و آن گزارش به عنوان جمع بندی و مصوبه نهایی شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور مطرح و بعد از اظهارنظر رهبر معظم انقلاب اسلامی عملیاتی گردد.

وی توضیح داد: این امر جهت خودش را دارد جلو می رود و گزارش های کمیته نیز بر اساس جمع بندی ریز از طرف مجلس ارائه شد و گزارش را برای ریاست جمهوری ارسال کردیم و اطلاع داریم دستگاه قضائی نیز نظر خود را در خصوص جزئیات ارائه نموده است.

آگهی عرضه اوراق سلف نفتی هیچ ارتباطی با مصوبه سران قوا ندارد

پورابراهیمی اضافه کرد: آنچه در این چند روز اخیر در خصوص آگهی عرضه برای یکشنبه رخ داد هیچ ارتباطی با مصوبه سران قوا ندارد و موضوع جلسه سران قوا تسویه نقدی نیست بلکه تحویل قطعی کالا با افزایش ظرفیت پالایشگاه های کشور، ایجاد پالایشگاه های کوچک و توانمندسازی در فراورده های نفتی و صادرات این مواد است که بتواند جریان روبروه با تحریم را در اقتصاد کشور به خوبی مدیریت کند.

وی ادامه داد: لذا آگهی بورس انرژی بابت انتشار در راستای اقدامات وزارت نفت در سالهای اخیر بوده که برای تأمین اقتصادی شکل می گرفته و تبدیل به سررسید و تسویه نقدی می شده است.

وی اضافه کرد: این آگهی نقدی که اجرا شده هیچ ارتباطی با آن ندارد و ما منتظر خواهیم ماند تا مصوبه نهایی شورای عالی هماهنگی با تاکیداتی که در مجلس در موضوع تقویت نقاط قوت شرایط موجود در بحث عرضه نفت در بخش های نقدی و غیرنقدی و همچنین رفع کردن نقاط ضعف این دو سرفصل یعنی معاملات نفت خام و میعانات گازی در بازار نفت و در بازار اوراق بهادار بتواند با تقویت آنها و حذف نقاط ضعف بتواند یک اتفاق جدی در نظام اقتصادی کشور ایجاد کند.

وی بیان نمود: این اتفاق جدید تقویت برداشتن محدودیت ها در بازار نقدی نفت و میعانات گازی و تقویت این بازار برای روبرو شدن یا دور زدن تحریم ها علیه دشمنان و در بخش حوزه اوراق بها دار نفت، یاری به ایجاد ظرفیت های جدید در حوزه فراوری فراورده های نفتی که صادرات جدید نفتی که امکان صادرات فراهم است.

وی اضافه کرد: مجلس در صدد ایجاد تحول در حوزه تصمیم گیری معاملات نفتی کشور است که یکی از این موارد تسهیل و روان سازی فرایند عرضه نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی برای افزایش ظرفیت فروش و برداشتن موانع و دوم یاری به افزایش ظرفیت انتشار اوراق بهادار مبتنی بر دارایی نفتی است که به روش سلف و قرارداد عادی و یا هرشکل دیگری است.

کهن پارس: کهن پارس | مجله همه پارسی زبان های دنیا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 1354

به "عرضه اوراق سلف نفتی هیچ ارتباطی با مصوبه سران قوا ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عرضه اوراق سلف نفتی هیچ ارتباطی با مصوبه سران قوا ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید