تاثیر کرونا در تولد نوزادان کم وزن

به گزارش هدا بلاگ، محققان انگلیسی مدعی شدند که استرس مزمن ناشی از پاندمی کووید-19 به تولد نسلی از نوزادان منجر می گردد که کم وزن تر به جهان می آیند.

تاثیر کرونا در تولد نوزادان کم وزن

به گزارش خبرنگاران، ایسنا به نقل از دیلی میل، محققان دانشگاه لافبورو(Loughborough) انگلیس هشت مطالعه که بیش از هشت هزار و دویست مادر باردار و بیش از یک میلیون کودک در آن حضور داشتند را تجزیه و تحلیل کردند.

یافته های آن ها نشان داد که استرس در دوران بارداری ارتباط قابل توجهی با کاهش وزن نوزادان به هنگام تولد دارد. این کاهش وزن، وزن کمتر از 2.26 کیلوگرم برای یک نوزاد 9 ماهه تعریف می گردد.

اینکه نوزاد کوچک متولد گردد، سبب ایجاد مسائل طولانی مدت می گردد. زیرا این مشکل با مسائلی چون عملکرد ضعیف در مدرسه، اضافه وزنی در بزرگسالی و مرگ زودرس همراه می گردد.

دوران بارداری به خودی خود استرس زا است. نگرانی در خصوص پول، امنیت شغلی، حمایت از بچه ها در خانه و یا مسائل خانوادگی همگی می توانند به بروز استرس مزمن منجر شوند و انتظار می رود که این استرس در نتیجه شیوع کروناویروس بدتر نیز گردد.

محققان به عنوان مثال، به بحران اقتصادی سال 2008 میلادی در اسپانیا اشاره کردند که سبب شد تولد نوزادان با وزن کم دو درصد افزایش یابد.

دهه هاست که تاثیرات ناشی از استرس مزمن احساسی توسط دانشمندان مورد آنالیز قرار گرفته است.

در مقاله ای که در مجله Human Biology آمده ، گفته شده که ممکن است کروناویروس یک مادر شادمان و شاد را به مادری نگران همراه با احساس ترس تبدیل کند.

بر اساس این یافته ها، دو نسل یا بیشتر طول می کشد تا محققان دقیقا متوجه شوند کرونا چگونه روی تولد نوزادان تاثیر می گذارد.

یکی از فرضیه های این مطالعه نشان از افزایش جهانی استرس عاطفی مادران و کاهش وزن نوزادان هنگام تولد دارد.

یک مطالعه که در سال 2012 میلادی منتشر شد، سطح هورمون استرس در بزاق 488 مادر در فیلیپین را اندازه گیری کرد.

نتایج نشان داد مادرانی که سطح هورمون کورتیزول در آن ها بیشتر بود، پسرانی به جهان آوردند که وزن کمی داشتند. اما نوزادان دختر خیلی تحت تاثیر قرار نگرفتند.

بری بوگین(Barry Bogin) محقق پروژه از دانشگاه لافبورو در توضیحات خود گفت که استرس مزمن می تواند باعث ایجاد تغییرات بیولوژیکی در بدن، تغییر سطح هورمون و رفتار سلولی گردد.

استرس مادر و تاثیر آن روی نوزاد نیز ممکن است ناشی از رفتارهای غیرمستقیم مانند رژیم غذایی ضعیف، رفتارهای اعتیادآور مانند استعمال دخانیات، و عدم مراجعه به پزشک قبل از تولد نوزاد باشد.

محققان گفتند که ترس ناشی از پاندمی کووید-19 کل جامعه را فرا گرفته و مادران باردار نیز در معرض این ترس و آسیب های ناشی از آن هستند.

نتایج این پژوهش در شماره آینده مجله American Journal of Human Biology منتشر خواهد شد.

آژانس دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 1377

به "تاثیر کرونا در تولد نوزادان کم وزن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر کرونا در تولد نوزادان کم وزن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید