ترمیم گچ کنده شده دیوار

به گزارش هدا بلاگ، بازسازی ساختمان قدیمی

زندگی در یک خانه قدیمی خوبی ها و سختی های خودش را دارد. از خوبی هایش این است که خانه های قدیمی یادآور خاطرات بخشی از دوران زندگی ما هستند. اگر این خانه ها حیاط دار هم باشند که مطلوبیت زیادی را در بین افراد در زندگی های آپارتمانی امروزی دارد. از سختی هایش قدیمی شدن مصالح و نیاز به تعمیر بودن این خانه هاست. ولی نگران نباشد که بازسازی ساختمان و ترمیم گچ کنده شده دیوار به کمک این مشکل آمده است.

ترمیم گچ کنده شده دیوار

البته این هم قابل ذکر است که خرابی در گچ دیوار فقط مخصوص خانه ها قدیمی نیست و در خانه های نو و جدید هم در اثر عوامل خاصی اتفاق می افتد.

کنده شدن گچ دیوار

گچ کنده شده دیوار

یکی از خراب های ساختمان های قدیمی، خرابی در گچ دیوار است. خرابی گچ دیوار یعنی وقتی که گچ دیوار به هر دلیلی دچار آسیب و خسارت شده است.

گچ کنده شده دیوار و شکستگی و پوسته پوسته شدن و سوراخ شدن گچ دیوار از نشانه های آسیب و خرابی در گچ دیوار است. این خسارات در اثر عواملی در ساختمان به وجود می آیند. برای رفع این مشکل و ترمیم گچ کنده شده دیوار بهتر است که ابتدا دلایل آن را بدانید.

گچ و کاربرد آن در ساختمان

گچ ماده ای است معدنی که در طبیعت به صورت سنگ گچ وجود دارد و از با ارزشترین مواد ساختمانی است. گچ کاربردهای زیادی دارد که یکی از آنها کاربردش در ساختمان سازی است. در صنعت ساختمان کاربرد اصلی آن اندود سطوح داخلی دیوارها و همچنین سقف ساختمان و ایجاد سطحی صاف جهت انجام نقاشی و یا سایر نماسازی های داخلی می باشد. علاوه بر این جهت تولید قطعات پیش ساخته گچ و گچ بری داخلی ساختمان نیز کاربرد دارد. همچنین در تولید و اجرای سقف های طاق ضربی و یا تیغه چینی های داخلی به عنوان ملات چسباننده برای آجرها موارد مصرف دارد.

آسیب گچ دیوار

دلایل کنده شدن گچ دیوار

ریختن گچ دیوار و عمده دلیل گچ ریخته شده دیوار به دلیل ترک خوردن گچ است. دلیل اصلی ترک خوردن تبخیر سریع آب گچ، آبگیری زیاد و جا به جایی دیوار پشت آن است.

  • یکی از بیشترین و شایع ترین دلایل کنده شدن گچ دیوار خراب در لوله های آب و فاضلاب است. این اتفاق در خانه های قدیمی را زیاد شاهدیم. درنهایت ایجاد رطوبت می کند و گچ را خراب می کند. اگر هم دیوار خوب عایق بندی نشده باشد در مناطق بارانی و شرجی به دلیل نشتی رطوبت به گچ دیوار این اتفاق می افتد و باعث کنده شدن گچ دیوار می شود. پس بهتر است با رعایت اصول گچ را از رطوبت به دور نگه داریم.
  • یکی دیگر از دلایل گچ کنده شده دیوار می تواند زدن رنگ روی گچ خیس و نمناک باشد که باعث پوسته پوسته شدن رنگ و کنده شدن گچ دیوار می شود.
  • از دلایل دیگر خرابی گچ دیوار در اثر تبخیر آب گچ است. حرارت زیاد باعث تبخیر آب گچ می شود. این عامل پوکی گچ و ترک خوردن آن می شود. معمولا در جاهایی مثل پشت بخاری و یا لوله های آب گرم یا شوفاژ دیده می شود. تنها راه حل ترمیم گچ کاری و زیاد کردن خاصیت الاستیسیته به وسیله بتونه و رنگ است. این گونه ترک ها که در اثر تبخیر ایجاد می شوند، ریز هستند و معمولا در امتدادها دیده می شوند.

سئوالات مربوط به ترمیم گچ کنده شده دیوار

1برای پیشگیری از طبله دیوار چه کاری می توان انجام داد؟

ببیشترین علت طبله دیوار مربوط به مراحل ساخت است. عایق کشی نادرست هم موجب طبله دیوار می شود.

2آیا رنگ دیوار هم موجب ترک و ریختن گچ دیوار می شود؟

رنگ های بی کیفیت و یا کم کیفیت به خوبی به دیوار نمی چسبند و دیوار در طول زمان ترک می خورد.

3گچ کاری و ترمیم دیوار چه قدر طول می کشد؟

بستگی به حجم پروژه و افراد تیم کار دارد. یک تیم حرفه ای می تواند روزی 300 متر دیوار را گچ کاری و ترمیم کند.

واکنش دادن گچ با سیمان پرتلند
  • در اثر واکنش دادن گچ با سیمان پرتلند هم ممکن است که کنده شدن گچ دیوار ایجاد شود. این یکی از دلایل کنده شدن گچ دیوار است. باید در این حالت گچ کاری مجدد روی دیوار شود.
  • زلزله تکان های شدید به ساختمان باعث ایجاد ترک در گچ دیوار می شود که به کنده شدن گچ دیوار می انجامد. یک متخصص می تواند علت را پیدا کند و ترمیم گچ کنده شده دیوار را انجام دهد.
  • موقع ساخت ملات مقدار درصد گچ به آب هم بسیار اهمیت دارد.
  • وارد شدن فشار به ساختمان و دیوارها
  • زیرسازی نامناسب دیوارها
ضخامت ملات گچ و خاک و یا گچ

اگر کلفتی ملات از یک اندازه ای که حدود 7 یا 8 سانتی متر است بیشتر باشد. لایه رویی خشک می شود، در صورتیکه لایه های زیرین خیس می ماند. این لایه ها تلاش به خشک شدن می کنند و لایه رویی را ایجاد ترک میکنند تا آب تبخیر شده خارج شود. این عامل باعث ترک و ایجاد کندگی در دیوار می شود.

کنده شدن گچ دیوار پشت شوفاژ

مراحل ترمیم گچ کنده شده دیوار

  1. در ابتدا همه قسمت های آسیب دیده گچ را بر می داریم. بهتراست که آستر زیرین را بتراشیم . بعد ترمیم آستر را انجام دهیم. ملات را به آستر زیرین اعمال کرده و زمان می دهیم تا خشک شود. رطوبت باعث عدم چسبندگی و ایجاد ترک روی دیوار می شود. بعد از خشک شدن آستر به سراغ رویه رویی می رویم. از تمیز بودن سطح آستر اطمینان پیدا کرده و زبری آستر برای ایجاد چسبندگی همراه باشد. پس از مالیدن ملات آن را با سنباده صاف می کنیم و می گذاریم خشک شود.
  2. پس از خشک شدن به خوبی سنباده می زنیم تا صاف و یکدست شود. سپس دیوار را با یک دستمال خشک می کنیم.
  3. در آخر پس از اینکه آستر زیرین کامل خشک شد نوبت به کارهای رویه دیوار می رسد.
سخن آخر درباره ترمیم گچ کنده شده دیوار

اگر تا به حال کار ترمیم گچ دیوار را انجام نداده اید و تجربه ای در این باره را ندارید، بهتر است با سپردن ترمیم آن به افراد متخصص خیال خودتان را از بازسازی آن راحت کنید. ترک ها و کندگی گچ دیوار می تواند علت و دلیل اساسی داشته باشد، قبل از انجام کار ترمیم بهتر است که از یک کارشناس کمک بگیرید تا علت یابی به طور تخصصی انجام شود.

منبع: رویا مال
انتشار: 26 آبان 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 1734

به "ترمیم گچ کنده شده دیوار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترمیم گچ کنده شده دیوار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید