تهیه کیک ساده وانیلی اسفنجی برای 8 نفر ؛ راز کیک نرم، پف و بدون گنبدی شدن

به گزارش هدا بلاگ، 23 آگوست هر سال روی جهانی کیک اسفنجی است. کیک ساده اسفنجی با طعم های مختلف از کیک ساده با طعم هل گرفته تا کیک ساده پرتقالی و وانیلی و لیمویی همواره و همه جا به آدم می چسبد و پرطرفدارترین کیک خانگی است. کیک ساده اسفنجی را می توانید با انواع نوشیدنی، مربا و مارمالاد، شکلات آب شده و حتی خامه سرو کنید و از خوردن آن در کنار خانواده و دوستان لذت ببرید. طرز تهیه کیک ساده وانیلی اسفنجی نرم و لطیف با پف زیاد برای 8 نفر و نیز نکات مهم پف کردن و خشک نشدن کیک را از سایت آشپزی تخصصی در مجله خبرنگاران بخوانید.

تهیه کیک ساده وانیلی اسفنجی برای 8 نفر ؛ راز کیک نرم، پف و بدون گنبدی شدن

طرز تهیه کیک ساده وانیلی اسفنجی با پف زیاد برای 8 نفر

مواد لازم

کره: 220 گرم یا 2 پیمانه (کمی بیشتر برای چرب کردن قالب ها)

آرد همه منظوره: 3 پیمانه

بیکینگ پودر: 1 قاشق غذاخوری

نمک: ½ قاشق چایخوری

شکر: 1 و ¼ پیمانه

تخم مرغ: 4 عدد درشت و هم دمای محیط

عصاره وانیل: 1 قاشق غذاخوری

شیر کامل: 1 و ¼ پیمانه یا به جای شیر از ¾ پیمانه خامه سنگین که با ½ پیمانه آب مخلوط شده بهره ببرید)

منظور از پیمانه در اینجا پیمانه شیرینی پزی است.

طرز تهیه

طرز تهیه کیک اسفنجی ساده وانیلی برای 8 یا شش نفر بیشتر از سایر اندازه ها مرسوم است. ابتدا فر را روشن کنید و روی دمای 163 درجه سانتی گراد یا 325 درجه فارنهایت تنظیم کنید تا گرم گردد. دیواره ها و کف دو قالب کیک را با کره خوب چرب کنید (برای این مقدار مواد به دو قالب گرد با قطر 23 سانتی متر یا 9 اینچی احتیاج دارید که جز مشهورترین و پرکاربردترین قالب های شیرینی پزی محسوب می شوند).

کف دو قالب مقداری آرد بپاشید و قالب را به سطح کار بکوبید تا آردهای اضافی خارج شوند و فقط یک لایه بسیار نازک آرد در کف و دیواره های قالب پخش گردد و باقی بماند.

3 پیمانه آرد، بیکینگ پودر و نمک را با هم مخلوط کنید. این ترکیب را دو بار الک کنید. در یک ظرف جداگانه کره نرم شده و شکر را با سرعت متوسط رو به بالا با همزن دستی یا برقی حدود 3 دقیقه هم بزنید تا یک مایه یکدست و کرم رنگ و پفی تشکیل گردد. تخم مرغ ها را یکی یکی به این ترکیب کرمی اضافه کنید و هر بار با دور تند هم بزنید تا با ترکیب مخلوط و یکدست شوند.

حالا ترکیب آرد را در سه مرحله به مایه کرمی اضافه کنید. هر بار ترکیب را در یک جهت و به آرامی هم بزنید. همزمان با آرد شیر یا خامه مخلوط شده با آب را هم اضافه کنید. ترتیب اضافه کردن آرد و شیر یا خامه باید به این صورت باشد: به ترتیب یک مرحله آرد و یک مرحله شیر تا این که کار با اضافه کردن آرد تمام گردد. در سرانجام باید یک مایه کیک صاف و یکدست داشته باشید.

مایه کیک را در دو قالب به طور مساوی تقسیم کنید. می توانید در قالب کیک کاغذ روغنی بگذارید. کیک را به مدت 45 دقیقه در طبقه وسط فر بگذارید تا بپزد و روی آن طلایی گردد. در سرانجام پخت یک خلال دندان یا چنگال وسط کیک وسط کیک فرو کنید اگر مایه کیک به نوک خلال دندان چسبید وسط کیک هنوز خام است ولی اگر نچسبید کیک پخته شده است. بعد از پخت کیک آن را از فر بیرون بیاورید و به مدت 10 دقیقه صبر کنید تا کیک سرد گردد.

سپس با نوک یک چاقوی تیز کیک را از لبه های قالب جدا کنید و روی سینی فلزی توری فر بگذارید تا حسابی خنک گردد. می توانید دو قالب کیک را روی هم بگذارید. برای این کار بین دو قالب مربا، مارمالاد، خامه یا هر چیزی که دوست دارید بریزید. یا این که دو قالب را به صورت جداگانه برش بزنید. برای تقسیم کیک (طرز تهیه کیک مرغ را هم اینجا بخوانید) به قطعات دلخواه از یک چاقوی بلند بهره ببرید تا کیک از هم نپاشد. برای تزیین این کیک خانگی ساده از خامه، شکلات آب شده با طعم های مختلف و انواع میوه هم می توانید بهره ببرید.

چطور یک کیک ساده اسفنجی پف داشته باشیم که خشک و خمیر و چسبناک و گنبدی نگردد؟

*در طرز درست کردن کیک ساده اگر قالب را بیش از حد چرب کنید، قالب از مقدار مواد عظیم تر باشد، مواد را خیلی و با سرعت بالا هم بزنید و یا مقدار مایعات داخل مواد کیک زیاد باشد کیک حالت چروک و فشرده پیدا می نماید.

*در طرز تهیه کیک ساده با پف زیاد به این نکته توجه کنید: اگر کیک ساده شما معمولا زیاد پف نمی نماید شاید به این علت است که دمای فر کم یا خیلی زیاد است. عمده ترین دلایل پف نکردن کیک شامل این موارد است: زمانی که مواد را مخلوط می کنید ترتیب اضافه کردن مواد را رعایت نمی کنید در حالی که این مسئله بسیار مهم است. کره یا تخم مرغ سرد بوده اند، کره و تخم مرغ باید هم دمای محیط باشند و سرد نباشند. بیکینگ پودر شما باید به اندازه کافی و البته تازه باشد. اندازه قالب باید با مواد شما هماهنگ باشد، اگر کیک پف نموده می خواهید قالب عظیم استفاده نکنید. علاوه بر این فر را باید از قبل گرم کنید و بلافاصله بعد از درست شدن مایه کیک آن را در قالب ریخته و در فر بگذارید.

*برای این که یک کیک خانگی پف نموده و پوک بدون این که کیک خمیر شده باشد داشته باشید باید حتما دمای فر 180 درجه سانتی گراد باشد. مدت زمان لازم برای پخت کیک 45 تا 50 دقیقه باشد. مقدار شکر را بیشتر از حد نریزید چون پف کیک بعد از پخته شدن می خوابد. قالب کیک نه عظیم باشد و نه کوچک، اگر قالب کوچک باشد پف کیک بعد از پختن خیلی زود می خوابد. در زمان پخت کیک آن را تکان ندهید تا پف کیک نخوابد. درب فر را حین پخت کیک باز و بسته نکنید. در زمان اضافه کردن تخم مرغ یا سفیده تخم مرغ مایه کیک را زیاد هم نزنید. مقدار مورد نظر برای بیکینگ پودر و جوش شیرین را دقیقا رعایت کنید. مقدار مایعات را در صورت وجود در دستور کیک کم و زیاد نکنید.

*برای این که یک کیک شکننده و خشک نداشته باشید مقدار کره یا روغن کیک را کم نکنید. مقدار شکر باید به اندازه باشد و نباید کمتر از میزان گفته شده شکر بریزید. مایه کیک را زیاد با همزن نزنید. در استفاده از بیکینگ پودر دقت کنید و بیشتر از حد استفاده نکنید و البته کیک را بلافاصله و به صورت داغ از قالب خارج نکنید.

*اگر معمولا وقتی کیک خانگی درست می کنید روی کیک حالت چسبنده دارد و داخل کیک خشک است ممکن است به این دلایل باشد: مواد کیک را بیش از حد و با سرعت بالا هم زده اید. سفیده تخم مرغ بیش از حد زده شده است. بیش از حد کیک را در فر پخته اید. قالب کیک مناسب نبوده و عظیم تر از مقدار مواد بوده است. کیک جلو جریان هوا مثل باد کولر سرد شده است. از آرد بیش از حد مقدار گفته شده استفاده نموده اید. مقدار روغن یا کره کم بوده است.

*اگر کیک شما گنبدی می گردد علتش این است که کیک خانگی را می خواهید در مدت زمان کم و با حرارت زیاد فر بپزید. برای مثال در دستور این کیک خانگی گفته شده در دمای 350 درجه سانتی گراد یا 180 درجه سانتی گراد پخته گردد اما برای این که کیک گنبدی نگردد بهتر است در دمای کمتر و با مدت زمان ییشتری پخته گردد.

*طرز تهیه کیک ساده خانگی برای 10 نفر هم به همین ترتیب است. یعنی این کیک برای 8 تا 10 نفر کافی است.

3 1 vote

Article Rating

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

چای قند پهلو: چای قند پهلو، یک مجله خانوادگی است برای همه سنین

منبع: افق کوروش
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 1390

به "تهیه کیک ساده وانیلی اسفنجی برای 8 نفر ؛ راز کیک نرم، پف و بدون گنبدی شدن" امتیاز دهید

5 کاربر به "تهیه کیک ساده وانیلی اسفنجی برای 8 نفر ؛ راز کیک نرم، پف و بدون گنبدی شدن" امتیاز داده اند | 4.8 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهیه کیک ساده وانیلی اسفنجی برای 8 نفر ؛ راز کیک نرم، پف و بدون گنبدی شدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید