توافق ایران و عربستان قیمت نفت را بالا می برد؟

به گزارش هدا بلاگ، به گزارش خبرنگاران، عربستان یکی از رقبای جدی نفتی ایران است. مدتی پیش که اتاق ایران آماری مبنی بر کاهش 90 درصدی فروش نفت به چین بیان نمود، مشخص شد که چینی ها، عربستان را جایگزین ایران کرده اند.

توافق ایران و عربستان قیمت نفت را بالا می برد؟

با این وجود، چند روز پیش بلومبرگ اعلام نمود دیپلمات های ارشد ایران، عربستان و اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با یکدیگر دیدار کردند.

روز جمعه هم وزیر امور خارجه ایران گفت: گفتگوهای طرف سعودی و ایرانی در راستا درست خودش قرار گرفته است. تا این مرحله به نتایج و توافقاتی هم رسیده ایم.

سعید میرترابی، کارشناس انرژی در همین باره به خبرنگار خبرنگاران می گوید: عربستان قدرتمندترین کشور صادرکننده نفت است. فضای بین دو کشور پس از انقلاب، فضای رقابتی بوده است. اگر بتوانیم این فضا را تبدیل به شراکت کنیم، بسکمک از مسائل ما در منطقه حل می شود.

قیمت نفت افزایش پیدا می کند؟

این کارشناس انرژی توضیح می دهد: آمریکا بدون کمک عربستان قادر نبود تحریم های نفتی اعمال کند. اگر ایران با عربستان توافق کند، مزاحمت عربستان کم می شود.

میرترابی به موقعیت عربستان در اوپک اشاره می کند: عربستان بزرگ ترین صادرکننده نفت به شمار میرود. این کشور در اوپک هم دست بالا دارد. اگر بخواهیم در منطقه تاثیرگذار باشیم باید اختلاف با عربستان را مدیریت کنیم.

رویترز در پایان ماه آگوست گزارش داده بود که عربستان در چند ماه اخیر، بزرگ ترین صادرکننده نفت به چین بوده است. بر اساس آمار اداره گمرک چین، صادرات نفت عربستان به چین در این ماه، نسبت به سال گذشته 53 درصد افزایش داشته است.

این در حالی است که بر اساس آمار اتاق تهران، صادرات نفت ایران به چین 99 درصد کاهش داشته است.

میرترابی درباره نقش عربستان در سخت تر شرایط نفتی ایران می افزاید: عربستان، موانعی زیادی در بازار نفت ایجاد کرد و به غرب اطمینان داد اعمال تحریم ها امکان پذیر است.

به هرحال شرایط تحریمی و رقابت با عربستان موجب شده که ایران نفت را بسیار ارزان بفروشد. میرترابی با وجود این که معتقد است، در صورت قطع ارتباط با عربستان هم می توننیم نفت بفروشیم، بیان می کند: قیمت نفت با بهبود رابطه با عربستان بالاتر می رود. به دلیل تحریم ها ایران مجبور است نفت را با قیمت بسیار پایین بفروشد. اگر ایران روابطش را با عربستان بهبود ببخشد، می تواند با قیمت های بهتری نفت خود را بفروشد.

برای مطالعه بیشتر در این باره، گزارش چرا چین از ایران نفت نمی خرد؟ را هم بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3271

به "توافق ایران و عربستان قیمت نفت را بالا می برد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق ایران و عربستان قیمت نفت را بالا می برد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید