تپه الله&zwnjقلی ملکان، ظرفیت ویژه تاریخی شمال&zwnjغرب کشور است

به گزارش هدا بلاگ، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور تپه تاریخی الله قلی لیلان در شهرستان ملکان را ظرفیت ویژه شمال غرب کشور در راستای توسعه گردشگری فرهنگی و تاریخی اعلام کرد.

تپه الله&zwnjقلی ملکان، ظرفیت ویژه تاریخی شمال&zwnjغرب کشور است

ایسنا: بهروز عمرانی در نشستی با فرماندار شهرستان ملکان در راستای بررسی ظرفیت های قلعه تاریخی بختک و تپه الله قلی لیلان، با اشاره به اینکه سایت موزه ها و محوطه های تاریخی مقصد اصلی گردشگران در دوران پسا کرونا خواهد بود، گفت: باید توجه داشت که سیاق گردشگری در دوران پسا کرونا با تحولات شگرفی همراه خواهد بود.

وی افزود: بطوریکه محوطه های تاریخی و سایت موزه ها در راس توجه گردشگران قرار خواهند گرفت، لذا در این راستا تپه الله قلی و قلعه بختک لیلان از جمله محوطه های تاریخی خواهد بود که بنابه قدمت و ارزش تاریخی آن ها گردشگران بسیاری را به سمت شمال غرب کشور راهی خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه مراحل لایه نگاری و تعیین عرصه و حریم تپه تاریخی الله قلی آغاز شده، ادامه داد: مطالعات و کاوش های اولیه در این محل آغاز شده، همچنین در راستای مطالعه جامع و دستیابی به شواهد تاریخی بیشتر در این تپه تاریخی همکاری با هیئت باستانشناسی کشور آلمان نیز در دستور کار قرار گرفته است.

عمرانی تاکید کرد: با توجه به اینکه تپه الله قلی یکی از گنجینه های تاریخی و ارزشمند شمال غرب کشور است، لذا حفاظت، صیانت و همچنین مطالعه دقیق بر یافته های حاصل از آن در راستای معرفی در سطح ملی و بین المللی امری است که توسط اداره کل میراث فرهنگی استان و پژوشگاه میراث فرهنگی کشور بصورت جدی در حال پیگیری است.

نقی محمدی، فرماندار شهرستان ملکان نیز در این نشست ضمن قدردانی از اقدامات موثر اداره کل میراث فرهنگی استان در راستای صیانت از آثار و ابنیه تاریخی این شهرستان، گفت: امروز به دنبال اقدامات موثر اداره کل میراث فرهنگی استان شاهد فعالیت مجدد پایگاه ملی قلعه بختک لیلان و همچنین اجرای حدس های تپه تاریخی الله قلی در راستای تعیین عرصه و حریم آن هستیم که به عنوان دو اثر شاخص و گواهی بر قدمت تاریخی شهرستان ملکان، شناخته شده اند.

وی اظهار کرد: خوشبختانه با اتمام بازسازی پل های تاریخی ملکان، تکمیل بزرگترین مرکز اطلاع رسانی گردشگری استان در این شهرستان و استقرار غرفه های صنایع دستی هنرمندان آن در این محل، شاهد رونق بیش از پیش گردشگری فرهنگی و تاریخی در این شهرستان خواهیم بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نیز در این جلسه افزود: در راستای حفاظت و صیانت از آثار تاریخی شهرستان ملکان، دو پل تاریخی لیلان و قلی کندی بهصورت کامل مورد بازسازی قرار گرفت.

احمد حمزه زاده گفت: از دیگر ظرفیت های تاریخی شهرستان ملکان مجموعه تاریخی قلعه بختک لیلان و تپه الله قلی است که خوشبختانه مجموعه تاریخی این قلعه به پایگاه ملی تبدیل و مراحل تعیین عرصه و حریم تپه الله قلی نیز آغاز شده است.

به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، وی از تکمیل بزرگ ترین مرکز اطلاع رسانی استان در شهرستان ملکان خبر داد و گفت: شهرستان ملکان به عنوان دروازه ورودی آذربایجان شرقی اهمیت ویژه ای دارد، به همین منظور بزرگ ترین مرکز اطلاع رسانی استان در این شهرستان در حال اجرا و با پیشرفت 90 درصدی همراه است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 26 دی 1399 بروزرسانی: 26 دی 1399 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 2083

به "تپه الله&zwnjقلی ملکان، ظرفیت ویژه تاریخی شمال&zwnjغرب کشور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تپه الله&zwnjقلی ملکان، ظرفیت ویژه تاریخی شمال&zwnjغرب کشور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید