دنیا دیوانه شده است
به گزارش هدا بلاگ، اریک ژو، مدیر فروش بین المللی یک کمپانی لیفتراک ساز چینی به تازگی دومین نامه خود در طول یک سال را برای مشتریان این کمپانی ارسال نموده و در آن از افزایش مجدد قیمت ها خبر داده است. در این نامه ذکر شده است که این کمپانی ناگزیر از تقسیم فشار افزایش قیمت ها با شرکای خود است چرا که بار افزایش قیمت به تنهایی قابل تحمل نیست. او تاکید نموده است که در حال حاضر دنیا دیوانه شده است.
دنیای اقتصاد در ادامه نوشت: گرچه هیچ چارچوب مالی استانداردی برای توصیف این شرایط وجود ندارد، اما به نظر می رسد که دیوانه عبارت خوبی برای ترسیم جریان قیمت ها در بازار های دنیای کنونی است. تورم در آمریکا در حال شتابی است که از سال 2008 به این سو تجربه نشده و قیمت انرژی و کالا بسیار بالا رفته است.
همانطور که سخن اریک ژو گواه می دهد، سرمایه گذاران و روسای کمپانی ها نگران آنند که چین، صادرات کالا های گران قیمت را کلید بزند. اکونومیست در یادداشتی به این پدیده پرداخته و پرسیده آیا چین که برای مدت طولانی، منبع کالای ارزان بود به سوی صادرات کالا های گران تر گام برخواهد داشت؟
اکونومیست تاکید نموده که نگرانی مردم نسبت به صادرات کالا های گران قیمت قابل درک است. در 9 ژوئن چین گزارش داد که قیمت درب کارخانه ای کالا ها موسوم به (FGP) در ماه می، رشدی 9 درصدی به صورت سالانه داشته که بالاترین میزان در یک دهه گذشته است. این امر در کنار افزایش هزینه های حمل و نقل و تقویت یوآن، به احتمال زیاد باعث افزایش قیمت کالا های ساخت چین از تلفن تا تشک خواهد شد.
هزینه واردات آمریکا از چین در ماه آوریل نسبت به مدت مشابه در سال قبل 1/ 2 درصد افزایش داشته که سریع ترین افزایش از سال 2012 است. با همه این احوال در باب خطر تورم صادراتی چین، اغراق شده است. تنها بخشی از افزایش قیمت از سوی فراورینمایندگان چینی بنا به دلایل داخلی اتفاق افتاده است.
احیای مالی پرقدرت چین به مدد سرمایه گذاری و تقویت زیرساخت ها سبب افزایش قیمت فولاد شده است و چین برای تحقق اهداف سبز خود، فراوری زغال سنگ و فولاد را کنترل نموده است. مقامات چینی همچنین متعهد شدند که فعالیت های سفته بازانه در بازار های کالا های داخلی را قانونمند نمایند که این امر به صعودی شدن قیمت ها یاری می نماید.
بیشتر فشار های قیمتی، ویژگی مخصوص دنیای است که کووید بر آن سایه انداخته است. با آنلاین شدن خرید و اعمال قرنطینه، تقاضای دنیای برای کالا های مصرفی بسیار زیاد شده است. صادرات چین در این دوران 20 درصد بیشتر از صا درات در دوران پیش از همه گیری ناشی از شیوع کووید است و کارخانه ها در تلاشند که سفارشات خود را بالا نگه دارند.
از سوی دیگر وجود اختلالاتی در عرضه کالا های دنیای مانند محدودیت هایی که برای استخراج مس از شیلی و پرو به وجود آمده، بر افزایش قیمت کالا ها دامن زده است. در این میان شرکت های چینی به جای انتقال این شوک قیمتی، بسیاری از این ترکش ها را جذب کردند. در مقایسه با انتها سال 2019 و پیش از آنکه کووید بر دنیا مسلط گردد، قیمت های درب کارخانه در چین نزدیک به 6 درصد افزایش یافته است.
با این حال شاخصی که هزینه کالا های مصرفی فراوری شده در چین را نشان می دهد تنها 6/ 0 درصد افزایش یافته است؛ در نتیجه شرکت های چینی ناچار شدند که خود را با این فرایند سازگار نمایند؛ بنابراین جای تعجب نیست که اریک ژو از افزایش قیمت ها با مشتریانش سخن می گوید.
از سوی دیگر، شرایط سیاست گذاری در چین و آمریکا با یکدیگر بسیار متفاوت است. در حالی که فدرال رزرو، سیاست های پولی خود را به میزان چشمگیری تسهیل کرد، بانک خلق چین سیاست محافظه کارانه تری را دنبال کرد و با احتیاط آغاز به کاهش پشتیبانی خود نموده است. این امر می تواند به شرح واگرایی میان جهت تورمی دو کشور یاری کند.
در آمریکا، فدرال رزرو ترجیح داد که قیمت کالا های مصرفی اساسی به جز غذا و انرژی رشدی 1/ 3 درصدی را در آوریل نسبت به مدت مشابه در سال پیش از آن تجربه نمایند. این در حالیست که افزایش قیمت این کالاها در ماه می برای چین تنها 9/ 0 درصد بوده است. در این میان کشاورزان چینی نیز به مهار تورم یاری کردند؛ بهبود ذخایر خوک پس از آنکه بیماری تب خوکی در آفریقا شیوع پیدا کرد، سبب کاهش یک چهارمی قیمت گوشت خوک شد.
با نگاهی اجمالی تر به این مسائل، بعضی از تحلیلگران بر این باورند که پیر شدن جمعیت چین، آن را به یک نیروی تورمی تبدیل خواهد نمود. در ابتدای هزاره دوم میلادی، نیروی انسانی ارزان قیمت در چین سبب ارزان شدن کالا های مصرفی در دنیا شد. این امر نشان می دهد که کاهش عرضه نیروی کار و افزایش دستمزد ها باید نتایج معکوسی داشته باشد؛ اما وقوع چنین رخدادی چندان روشن و قطعی نیست. فراوریاتی که با قیمت تمام شده پایین تری به دست می آمدند، در حال انتقال به مکان های ارزان تر شبیه ویتنام و بنگلادش هستند، با این وجود افزایش استفاده از اتوماسیون ها در چین، همچنان قیمت ها را در این کشور پایین نگه داشته است.
در حال حاضر سوال اصلی آن است که آیا تورم چینی موقتی است یا دائمی؟ پاسخ این پرسش در خارج از چین است. از آنجا که واکسیناسیون با سرعت در حال اجرا است و زندگی در آمریکا و اروپا در حال بازگشت به حالت نرمال است، مردم تمایل بیشتری برای هزینه کردن به ویژه برای رستوران رفتن و سفر پیدا نموده اند. این امر در نهایت سبب کاهش فشار برای کالا ها و کارخانه های چینی خواهد شد.
منبع: فراروbestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
چای قند پهلو: چای قند پهلو، یک مجله خانوادگی است برای همه سنین