در ملاقات پمپئو با بن سلمان چه گذشت؟

به گزارش هدا بلاگ، خبرنگاران : مایک پمپئو در دومین سفر خاورمیانه ای خود که با هدف ایران هراسی اجرا شده است، یکشنبه شب با محمد بن سلمان ولیعهد و وزیر دفاع عربستان ملاقات کرد.

در ملاقات پمپئو با بن سلمان چه گذشت؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، دو طرف در این ملاقات روابط محبت آمیز و زمینه های همکاری دوجانبه میان واشنگتن و ریاض و راه های گسترش آن را آنالیز کردند.

آخرین تحولات در منطقه خاورمیانه و کوشش ها در این باره از دیگر محورهای گفت وگوی بن سلمان و پمپئو بوده است.

در این ملاقات همچنین، فیصل بن فرحان وزیر امورخارجه عربستان و نیز جان أبی زید سفیر آمریکا در ریاض حضور داشته اند.

هرچند به نام ایران در این گفت وگو اشاره نشده است، اما بسیاری از تحلیلگران مسائل منطقه بر این باورند که این ملاقات نیز به مانند دیگر ملاقاتهای پمپئو به کشورهای حاشیه خلیج فارس با هدف ایران هراسی و اقدامات ضد ایرانی اجرا شده است.

پمپئو هفته گذشته سفرهای خارجی خود به 7 کشور دنیا را از فرانسه شروع کرد و سپس به ترکیه، سرزمین های اشغالی و امارات رفت.

سفر پمپئو به کشورهای خلیج فارس با ورود به ابوظبی پایتخت امارات در روز شنبه شروع شد و در ابوظبی با محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی ملاقات و تبادل نظر کرد.

در حالی که راهبردهای آمریکا از اعمال فشار حداکثری بر تهران و تحریم با شکست روبرو شده است، پمپئو در جریان ملاقاتهای خود در منطقه بار دیگر تاکید نمود که واشنگتن در هفته ها و ماه های آینده تحریم های جدیدی را علیه تهران اعمال خواهد نمود.

این سفرها در سایه آن صورت می گیرد که پمپئو به عنوان وزیر امورخارجه دولت ترامپ آخرین روزهای خود را سپری می نماید و عربستان نسبت به ورود تیم جدید دولت آینده آمریکا بسیار وحشت زده شده است.

در همین باره عبدالله المعلمی سفیر عربستان در سازمان ملل متحد که کشورش در تبریک گفتن به جو بایدن بسیار محتاط عمل نموده و چند روز پس از اعلام پیروزی، آن را به رییس جمهوری منتخب تبریک گفته، اقرار نموده است که ضروری بود که دولت ریاض در فضای مبهمی در واشنگتن جریان دارد، این اقدام را انجام دهد.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که پیروزی بایدن موجب افزایش فشارها به عربستان و به تبع آن کاهش فروش سلاح آمریکایی به ریاض و تحت فشار قرار دریافت دولت سعودی برای آزادی زندانیان عقیدتی و فعالان مدنی و حقوق بشری خواهد شد.

بایدن بارها نقض حقوق بشر توسط عربستان سعودی را مورد انتقاد قرار داده و اعلام نموده است که دولتش در روابط آمریکا با عربستان تجدید نظر خواهد نمود و به حمایت واشنگتن از ریاض در جنگ یمن سرانجام خواهد داد.

وی حتی در سال 2019 تهدید کرد که مانع فرایند فروش تسلیحات به عربستان خواهد شد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 1994

به "در ملاقات پمپئو با بن سلمان چه گذشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در ملاقات پمپئو با بن سلمان چه گذشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید