دیدنی های استان پهناور سمنان

به گزارش هدا بلاگ، دیدنی های سمنان

سمنان از لحاظ مسافت ششمین استان کشور است و به علت موقعیت جفرافیایی آن اقلیم بیانانی و نیمه بیابانی دارد. مردم استان سمنان در شهر های مختلف لحجه ها و گویش های متفاوتی دارند و مردم شهر سمنان، مرکز استان به زبان سمنانی که بازمانده زبان پارتی کهن می باشد صحبت می نمایند. زبان سمنانی در لیست میراث معنوی کشور و در کنار زبان های فارسی، کردی، بلوچی، ارمنی، ترکی و عربی ثبت ملی شده است. دیدنی های سمنان هم به آثار باستانی و هم جاذبه های طبیعی تقسیم می شوند. با خبرنگاران همراه باشید تا بعضی از جاذبه های این استان پهناور را برایتان توضیح دهیم.

دیدنی های استان پهناور سمنان

مسجد جامع سمنان

اگر به شهر سمنان سفر کردید حتما به این بنای تاریخی سر بزنید. این مسجد کهن که احتمالا به دوران سلجوقی و تیموری برمیشود در طول تاریخ از اعتبار زیادی برخوردار بوده است. معماری آن به شیوه آذری بوده و دارای یک مناره در شمال شرقی آن می باشد. روی مناره کتیبه ای به خط کوفی دیده می شود که در نوع خود بسیار جالب است.

دروازه ارگ سمنان

در سفر به شهر سمنان از دروازه ارگ، که دروازه دولتی سمنان ساخته در زمان قاجار است، تماشا کنید. ساخت این دروازه در زمان حکومت فرزند فتحعلی شاه، آغاز شد که ویژگی قابل ذکر آن نقاشی تاریخی نبرد رستم با دیو سپید بر سر در ورودی دروازه است. روی آن کتیبه ای موجود است و از متن آن اینطور به نظر می رسد که این بنا در زمان سلطنت ناصر الدین شاه به اتمام رسید. از خود مجموعه ارگ چیزی باقی نمانده است به جز این دروازه که دو نمای شمالی و جنوبی دارد. کتیبه به خط نستعلیق است که طرح و برگ های اسلیمی به آن زیبایی خاصی بخشیده است.

شهمیرزاد

در شمال شهر سمنان پس از آنکه بیست دقیقه با ماشین طی کنید به منطقه ای کوهستانی و سرسبز خواهید رسید. این منطقه که شهمیرزاد نام گرفته از تماشای های سمنان و مناطقیست که گردشگران زیادی را به خود جذب میکند. ویژگی خاص آن این است که با شهر سمنان حدود 1000 متر اختلاف ارتفاع دارد که این موضوع جزو عجایب استان سمنان می باشد. به شهمیرزاد بروید و در کوچه باغ های آن جا زندگی کنید.

مسجد تاریخانه

مسجد تاریخانه که جزو قدیمی ترین مسجدهای ایران به شمار می آید از تکیب نام ترکی تاری (خدا) و نام پارسی خانه است و در شهر دامغان در استان سمنان قرار گرفته است. گدار باستان شناس معروف، این مسجد را در کنار مسجد جامع نایین، قدیمی ترین مساجد ایران مربوط به دوره سلجوقیان می داند. این مسجد قبل از سلجوقیان به عنوان بنایی برای عبادت خدا استفاده می شده است. سلجوقیان به جای مناره ساخته شده از خشت و گل آن که به مرور زمان تخریب شده بود، مناره ای از آجر در کنار مسجد بنا کردند. به داخل که وارد شوید صحنی مربعی می بینید که از چهار طرف دارای طاق می باشد و یکی از آنها که نسبت به بقیه عمیق تر است حکم مقصوره مسجد را دارد. به علت ستون های متعددی که در مسجد وجود دارد آن را چهل ستون هم نامیده اند.

گنبد پیر علمدار

در شهر دامغان استان سمنان و در محله خور بنایی واقع شده که یک نمونه ارزشمند سده پنجم هجری قمری می باشد. این بنای تاریخی، آرامگاه ابی جعفر محمد بن ابراهیم، پدر یکی از فرمانروایان حکومت آل زیار می باشد. این مقبره 13 متر ارتفاع دارد و به صورت مدور آجری ساخته شده است. گنبد مخروطی شکل آن زیبایی خاصی به بنا اضافه نموده است. عمده معروفیت این بنا به کتیبه زیبایی به خط میخی برمیشود. بعلاوه این آرامگاه ورودی زیبایی به صورت مستطیل شکل دارد که دارای تزییتانی مانند کتیبه و گچ بری های زیبا می باشد.

چشمه علی

اگر در میان اقلیم بیابانی سمنان هوس گذراندن یک روز در کنار آب و بناهای تاریخی هستید به چشمه علی دامغان بروید. در 35 کیلومتری شمال دامغان به سمت کیاسر، این چشمه را خواهید یافت. جالب است بدانید که چشمه آب شهر دامغان را تامین میکند. در این جا شما دو بنا را مشاهده می کنید که یکی مربوط به دوره قاجار و دیگری به عصر صفوی تخمین زده می شود. اما عمده استفاده این عمارت در زمان پادشاهی قاجار بوده است. در آن موقع، از آنجایی که پادشاهان علاقه خاصی به استان سمنان داشتند، عمارتی در این منطقه بنا کردند. فتحعلی شاه که در دامغان متولد شده بود در سفرهایی که به این شهر داشت تصمیم گرفت که عمارتی برای خود در شهر زادگاهش بنا کند. مردم شهر عقیده دارند که این چشمه از کوبیده شدن سم اسب حضرت علی به وجود آمده است. از این رو این مکان را چشمه علی می خوانند.

بازار سنتی شاهرود

در شهر شاهرود می توانید از بازار سرپوشیده و کهنی تماشا کنید که به زمان قاجار بر می شود. قدمت این بازار به 150 سال پیش میرسد و علاوه بر حجره های مختلف دارای چندین کاروانسرا، آب انبار، حمام و مدرسه است. این بازار به علت اینکه محل عبور بازرگان ها نیز بوده است از جنبه مالی نیز دارای اهمیت ویژه ایست.

جنگل ابر شاهرود

اگر عاشق طبیعت، ارتفاع، جنگل و ابر هستید، باید از جنگل ابر شاهرود یکی از تماشای های استان سمنان، حتما تماشا کنید. برای رفتن به آنجا یک اجبار مجذوب کننده وجود دارد! شما باید از میان باغ های زیبا و فریبنده بسطام عبور کنید و به ارتفاع 4000 متری برسید. وسعت این جنگله 35 هزار هکتار است و جزو جنگل های هیرکانی شمال ایران به شمار میرود. از ویژگی های این منطقه می توان به ویژگی ییلاقی بودن آن، چشمه های فراوانی که دارد و پوشش گیاهی متنوع اش اشاره نمود.

روستای پاده

روستای پاده که در زندیکی شهر گرمسار قرار گرفته است از روستاهای قدیمی با بناهای کهن استان سمنان است. در این جا می توانید از یخچال، حمام، آب انبار و قلعه پاده تماشا کنید. در میان روستا قلعه ای قدیمی را مشاهده می کنید که به صورت مدور ساخته شده است. قلعه مربوط به دوران تاریخی پس از اسلام است و قدمت زیادی دارد. مردمان این روستا تا 150 سال پیش در این قلعه زندگی می نموده اند و به مرور زمان اطراف آن ساختمان سازی نموده اند.

از ویژگی های دیگر روستا خانه هاییست که همچنان معماری سنتی خود را حفظ نموده اند و قدمت بعضی از آن ها به یک قرن میرسد.

منبع: الی گشت
انتشار: 28 اسفند 1400 بروزرسانی: 28 اسفند 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3424

به "دیدنی های استان پهناور سمنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی های استان پهناور سمنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید