رئیس جمهور اقتصادی درصدد آرام کردن تنش اعتراضات در کشورش برآمد

به گزارش هدا بلاگ، رئیس جمهور کشور آفریقایی اقتصادی به دنبال اعتراضات ضد حکومتی خونبار روز گذشته در پایتخت این کشور از کوشش خود برای ادامه گفت وگو با مخالفان و آرام کردن اوضاع گفت.

رئیس جمهور اقتصادی درصدد آرام کردن تنش اعتراضات در کشورش برآمد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، ابراهیم بوبکر کیتا رئیس جمهور مالی به دنبال تظاهرات ضد دولتی روز گذشته در باماکو پایتخت این کشور که یک کشته و 20 زخمی برجای گذاشت بر تمایل خود برای ادامه گفت وگو و آرام کردن اوضاع تاکید نمود.

کیتا در بیانیه ای با اشاره به اینکه برآوردهای خسارات جانی و مالی ناشی از اعتراضات اخیر در کشورش در حال اجرا است، اضافه نمود: ما می خواهیم امنیت اموال، شهروندان و نهادها مصون بماند و در عین حال مایل به ادامه گف وگو و آرامش اوضاع هستیم.

تظاهرات روز آدینه در باماکو سومین تظاهرات عظیم در این شهر طی کم تر از دو ماه اخیر بود که توسط ائتلاف معارضانی ساماندهی شد، ائتلافی که که مرکب از شخصیت هایی دینی، سیاسی و نهادهای جامعه مدنی در مالی است که با حکومت کیتا که از سال 2013 بر سر قدرت است، مخالفند.

تظاهرات نمایندگان دیروز به ساختمان مجلس ملی این کشور حمله کردند و دفاتر، اسناد و اسباب و اثاثیه آنجا را تخریب کردند که در نتیجه نیروهای امنیتی مجبور به تیراندازی شدند و گزارش های غیررسمی شمار تلفات تیراندازی نیروهای حکومتی را بیش از این اعلام نموده است.

دو شبکه تلویزیون دولتی مالی هم با هجوم معترضان به ساختمان رادیو تلویزیون این کشور پخش خود را متوقف کرد.

هزاران نفر از شهروندان مالی روز آدینه بعد از اقامه نماز آدینه در اعتراض به سخنرانی دو روز قبل از آن کیتا که در آن سعی نموده بود از شدت تنش ها در کشورش بکاهد تظاهرات کردند، تظاهرات نمایندگان می گویند سخنان رئیس جمهور ناامید نماینده بود و آنها دیگر حکومت او را نمی خواهند.

رهبران این اعتراضات در آغاز کمپین نافرمانی مدنی در مالی از حامیان خود خواسته بودند ساختمان های دولتی از جمله دفتر نخست وزیری و دیگر نهادهای اصلی را اشغال نمایند تا رئیس جمهور این کشور را که در ارائه راهکار برای مسائل مالی امنیتی و مالی این کشور ناکام بوده است، وادار به استعفا نمایند.

مخالفت ائتلاف معارض ابوبکر کیتا با امتیازات ارائه شده توسط دولت مالی به امید حل بحران سیاسی این کشور، موجب شد که باماکو روز گذشته هم شاهد تظاهرات گسترده مخالفان باشد.

رئیس جمهور مالی روز چهارشنبه گفته بود که از تشکیل یک دولت وحدت ملی، تغییر اعضای دادگاه عالی و انحلال مجلس استقبال می نماید، اما مخالفانش این پیشنهادها را کافی نمی دانند.

به گزارش رویترز، بحران سیاسی در مالی که به دنبال برگزاری انتخابات مجلسی این کشور در مارس گذشته ایجاد شد موجب نگرانی روز افزون کشورهای همسایه و قدرت های جهانی شده است، زیرا تشدید ناآرامی ها در این کشور را برای عملیات نظامی مشترک علیه تندروها در منطقه ساحل در غرب آفریقا خطرساز می بینند.

کیتا در سال 2018 پیروز شد با پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مالی، 5 سال دیگر نیز در این پست باقی بماند، اما در سایه تشدید خشونت ها توسط تندروها و وخامت اوضاع مالی، اپوزیسیون گسترده ای علیه وی شکل گرفته است.

.

آژانس دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 1133

به "رئیس جمهور اقتصادی درصدد آرام کردن تنش اعتراضات در کشورش برآمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس جمهور اقتصادی درصدد آرام کردن تنش اعتراضات در کشورش برآمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید