راهنمای خرید لاستیک؛ معرفی انواع لاستیک خودرو و نکات مهم پیش از خرید آن
به گزارش هدا بلاگ، انتخاب و خرید لاستیک فرایند مهمی است. بخش مهمی از امنیت رانندگی وابسته به سلامت و عملکرد درست لاستیک ها است. وجود برندها و مدل های مختلف هم باعث می گردد که خرید لاستیک کار آنچنان ساده ای به نظر نرسد. با این حال، اگر اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید و راهنمای خرید لاستیک را مرور کنید، فرایند برایتان ساده می گردد.
انواع لاستیک را می شناسید؟
تایرها انواع مختلفی دارند و می توان آنها را براساس موضوعات مختلف دسته بندی کرد. برای مثال، از نظر:
- نوع ساخت؛
- کاربرد؛
- آب وهوا.
1. انواع لاستیک براساس نوع ساخت
تایرها براساس ساختار به چند دسته تقسیم می شوند:
- رادیال؛ طول عمر بالا و مقاومت غلتشی کمی دارند. از مزایای آنها بهبود مصرف خودرو است اما در راستاهای ناهموار چسبندگی کمی با جاده دارند.
- بایاس مورب؛ دارای تسمه های فولادی هستند و در جاده های ناهموار انعطاف پذیری بالایی دارند.
- بایاس کمربندی؛ چند لایه تنیده شده تسمه فولادی در زوایای مختلف دارند و برای آفرود مناسب اند.
- ران فلت؛ این لاستیک ها می توانند در حالت پنچر با بیشینه سرعت 80 کیلومتر بر ساعت، دست کم در طول 80 کیلومتر به کارشان ادامه بدهند.
2. انواع لاستیک براساس کاربرد
لاستیک ماشین از نظر کاربرد هم دسته بندی های مختلفی دارد. لاستیک ها براساس کاربرد به سه دسته تقسیم می شوند:
- معمولی؛ آج و شیار این لاستیک ها عمق زیادی ندارد. با این حال چسبندگی شان به سطح جاده مطلوب است و برای خودروهای معمولی در راستاهای شهری و جاده های استاندارد مناسب اند.
- آفرود؛ این لاستیک ها برای خودروهای شاسی بلند و حرکت در راستاهای ناهموار مناسب اند. شیار و آج این ها عمیق و پهن است.
- همه جارو؛ این مدل از تایر برای مصارف معمولی و آفرود کاربرد دارد. در واقع، ویژگی هایش بین لاستیک های معمولی و آفرود قرار می گیرد.
3. انواع لاستیک براساس آب وهوا
با مرور راهنمای خرید لاستیک خودرو می توانید دسته بندی دیگری برای انواع لاستیک ها هم در نظر بگیرید؛ دسته بندی آب وهوایی. براساس شرایط فصلی و جَوی، لاستیک ها به سه دسته تقسیم می شوند:
- زمستانه؛ لاستیک های زمستانه آجی عمیق دارند و روی سطحشان پر از شیارهای متقاطع است. بعضی از آنها هم مجهز به میخ های فلزی یا سرامیکی هستند.
- تابستانه؛ چسبندگی این تایرها به سطح جاده بالا است و در شرایط نبود رطوبت و هوای خشک فرمان پذیری خوبی به خودرو می دهند. شیارها و آج روی لاستیک های تابستانه کم عمق و باریک است. آج های تایر تابستانه نامتقارن اند و همین ویژگی ها باعث چسبندگی مناسب آنها با جاده می گردد.
- چهارفصل؛ لاستیک خودرو چهارفصل ویژگی هایی بین دو مورد زمستانه و تابستانه دارد و برای آب وهوای معمولی مناسب است.
آشنایی با ساختار لاستیک، گامی برای یک انتخاب دقیق تر
اگر با ساختار لاستیک آشنا باشید، با دید دقیق تری می توانید وارد فرایند انتخاب و خرید گزینه مناسب شوید. لاستیک از چه بخش هایی تشکیل می گردد؟
- طوقه؛
- بدنه؛
- تسمه؛
- آج؛
- لایه های پلی استر اضافی؛
- خبرنگارانه جانبی.
- طوقه
چند رشته فولادی مقاوم و مستحکم با هم تشکیل حلقه ای معروف به طوقه را می دهند. روی این حلقه پوششی لاستیکی قرار می گیرد و برای هم مرکزکردن تایر و رینگ به کار می رود. نیروهایی که از سمت رینگ به لاستیک وارد می آیند هم از سوی طوقه جذب می شوند.
- بدنه
بدنه هر tire یا همان لاستیک از چند لایه در هم تنیده تشکیل می گردد. منظور از لایه موادی مانند نخ های پلی استری است. این لایه ها با پوششی لاستیکی پوشانده می شوند. ساختار لایه ها در انواع مختلف لاستیک فرق دارد؛ برای مثال، نخ های پلی استری به طور عمود بر آج تایر قرار می گیرند.
- آج
آج بخشی از چرخ است که در تماس با جاده قرار می گیرد و از دنده ها یعنی برجستگی ها، شیارها، بخش هایی برجسته موسوم به بلوک و شکاف های نازک و کوچکی به نام شیرآلات تشکیل می شوند.
- تسمه
رشته هایی فولادی که زیر آج قرار می گیرند، تسمه های لاستیک را می سازند. این ها از تایر در مقابل پنچرشدن محافظت می نمایند.
- لایه های پلی استر اضافی
تمام لاستیک ها دارای پلی استر اضافی نیستند. بعضی از آنها دارای لایه هایی اضافی از این جنس اند تا لایه های دیگر محکم تر در کنار یکدیگر قرار بگیرند.
- خبرنگارانه جانبی
خبرنگارانه جانبی بخشی از تایر است که از لایه های دیگر محافظت می نماید و هوای درون آن را نگه می دارد.
چه زمانی به لاستیک نو احتیاج داریم؟
لاستیک ها تا ابد برای خودروی شما کار نمی نمایند. برای حفظ امنیت خودرو و رانندگی بهتر باید به فکر تعویضشان در فواصل زمانی معین باشید. همواره نگاهی به شرایط لاستیک ها بیاندازید و ببینید که آج آنها سالم است؟ دچار ساییدگی نشده اند؟ پوسیدگی یا مسائل دیگر در آنها به جود نیامده است؟ در صورتی که صاحب هر وسیله نقلیه ای هستید؛ دوچرخه یا خودرو یا هر وسیله دیگری، باید به شرایط چرخ هایش به طور مداوم دقت کنید. اگر نشانه های زیر در لاستیک خودرویتان معین شد، باید به فکر خرید لاستیک باشید:
- ساییدگی لاستیک ها؛
- لرزش های زیاد در طول حرکت؛
- وجود شکاف و بریدگی؛
- ایجاد برآمدگی در لاستیک؛
- تغییر عمق آج.
* ساییدگی لاستیک ها
لاستیک ها بنا به کیفیت و میزان کارکردشان دچار ساییدگی می شوند. آب وهوا و راستای که روی آن در حرکت هستند هم از عوامل اثرگذار روی ساییدگی تایر هستند. برای اینکه بدانید به لاستیک های تازه ای احتیاج دارید یا خیر، حتما میزان ساییدگی آنها را آنالیز کنید. اگر حدود 50 تا 70 هزار کیلومتر رانندگی نموده اید، ببینید که لاستیک ها ساییده شده اند یا خیر.
لرزش های زیاد در طول حرکت
اگر مدتی است که در طول رانندگی، با لرزش های مداوم خودرو روبه رو هستید، باید نگاهی به شرایط چرخ ها داشته باشید. شاید به واسطه وجود مسئله ای درون لاستیک است که خودرو مدام می لرزد. البته لرزیدن ماشین می تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی رخ بدهد. در صورت سالم بودن یاری فنر و بالانس بودن تایرها، وجود مسئله ای درون لاستیک بعید نیست.
وجود شکاف و بریدگی
کناره های لاستیک را آنالیز کنید و ببینید که شکاف یا بریدگی در آن وجود دارد یا خیر. در صورت وجود، احتیاج به تعویض تایر دارید.
ایجاد برآمدگی در لاستیک
وجود برآمدگی در سطح لاستیک هم نشانه خوبی نیست و خبر از احتیاج به تعویض می دهد. اگر در نقطه ای از تایر برآمدگی ایجاد گردد، از همان بخش تضعیف می گردد و امکان دارد که بترکد.
تغییر عمق آج
میزان آج لاستیک ها باید در حدود 1.6 میلی متر باشد. اگر میزان آج کوتاه تر از این میزان گردد، یعنی باید به فکر تعویض باشید. ابزارهایی برای انداز ه گیری میزان و عمق آج وجود دارند. اگر به آنها دسترسی ندارید، با قراردادن یک سکه در لابه لای شیار آج هم می توانید متوجه میزان عمق آن شوید.
معیارهای مهم برای خرید لاستیک چیست؟
در خرید لاستیک باید به نکاتی دقت کنید. بهتر است با معیارهایی آشنا باشید و با در نظرگرفتن آنها اقدام به خرید کنید. فرقی نمی نماید که می خواهید لاستیک پراید خریداری کنید یا تایر هر خودروی دیگری را تهیه کنید؛ به نکات زیر دقت داشته باشید:
- بودجه؛
- کاربرد؛
- تاریخ انقضا؛
- زمان خرید؛
- گارانتی؛
- بار مجاز؛
- سایز و پهنا؛
- چسبندگی؛
- استایل و کیفیت سواری.
این نکات راهنمای خرید لاستیک را به خاطر بسپارید.
بودجه
یکی از نخستین نکاتی که باید در خرید لاستیک در نظر بگیرید، همین بودجه است. بیشینه و کمینه بازه بودجه خریدتان را معین کنید تا راحت تر بتوانید از میان محصولات مختلف بازار اقدام به خرید کنید.
کاربرد
اهل آفرود هستید و مسابقه؟ در راستاهای سخت و جاده های ناهموار رانندگی می کنید؟ یا راستاتان در خیابان های معمولی است؟ با در نظرگرفتن راستا و مسافتی که معمولا با خودرو می پیمایید، دست به انتخاب لاستیک بزنید. برای مثال، کسانی که دارای خودروهای شاسی بلند و اهل سفرهای آفرود هستند، باید به سراغ لاستیکی مناسب این کار بروند.
تاریخ انقضا
لاستیک ها دارای تاریخ انقضا هستند. معمولا این محصولات تا 4 سال پس از فراوری قابل استفاده هستند و بعد از آن از کیفیت و کارایی شان کم می گردد. اگر تاریخ انقضای لاستیک بگذرد، امکان بروز مسائلی جدی مانند ترکیدن آن به وجود می آید.
زمان خرید
نگاهی به شرایط تایرها بیاندازید و ببینید که دچار مشکل خاصی هستند؟ از کیفیتشان کم شده است؟ آج آنها کم ارتفاع شده و کارایی سابق را ندارد؟ با آنالیز شرایط درباره تعویض کردن تصمیم گیری کنید.
گارانتی
شرایط گارانتی لاستیک ها را آنالیز کنید. در بیشتر مواقع، ضمانت نامه لاستیک ها حالت تشریفاتی دارند. با این حال، برخورداری از گارانتی باعث می گردد که اعتمادتان به یک محصول بیشتر گردد.
بار مجاز
همواره در هنگام خرید لاستیک به میزان بار مجاز توجه کنید؛ یعنی ببینید که لاستیک تا چه میزان بار را تاب می آورد. آنالیز این موضوع از نظر ایمنی حرکت و رانندگی اهمیت زیادی دارد.
سایز و پهنا
بنا به قطر رینگ خودرو باید لاستیکی با سایز و پهنای مناسب خریداری کنید. خرید لاستیک پهن یا معمولی براساس قطر رینگ و تاحدی سلیقه راننده صورت می گیرد.
چسبندگی
منظور از چسبندگی، میزان قابلیت تایرها در متوقف کردن خودرو در راستاهای خیس است. اگر چسبندگی لاستیک بالا باشد، یعنی در مسافت کوتاه تری نسبت به لاستیک های دیگر می تواند خودرو را در راستای خیس متوقف کند. در آنالیز و مرور راهنمای خرید لاستیک باید به چسبندگی هم دقت داشته باشید.
استایل و کیفیت سواری
شکل و استایل لاستیک هم برای بعضی از افراد مهم است. برای نمونه، بعضی از محصولات این بازار دارای طراحی و رنگ بندی خاص هستند. اگر برای شما هم ظاهر لاستیک مهم است، در هنگام خرید به آن دقت کنید. به کیفیتی که لاستیک به سواری و رانندگی تان می دهد هم دقت زیادی داشته باشید. سطح نرم یا خشک بودن لاستیک عامل مهمی در این زمینه است.
سایز انواع لاستیک
لاستیک ها در چند سایز مختلف به بازار روانه می شوند. در دفترچه راهنمای هر خودرو، راهنمای سایز آن قید می گردد. اگر در راهنمای خرید لاستیک ایرانی یا خارجی در پی آشنایی با میزان و سایز تایرها می گشت، به ادامه مقاله دقت کنید. میزان رینگ خودروها در سه گروه قرار می گیرد:
- رینگ 13 اینچی؛
- 14 اینچی؛
- 15 اینچی.
13 اینچی
خودروهای کوچک بازار تایرهای 13 اینچی دارند. برای مثال، پراید، ام وی ام، تیبا و وانت پیکان از خودروهای جمع وجوری هستند که لاستیک های 13 اینچی دارند. لاستیک شاخص از جمله فراورینمایندگان معروف این سایز از تایرها برای خودرویی مانند پراید است.
14 اینچی
این سایز از رینگ از پرفروش ترین موارد است و برای خودروهایی مانند پراید هم استفاده می گردد. رینگ 14 اینچی مناسب خودروهایی مانند پژوپارس، انواع 206 و رانا است.
15 اینچی
خودروهایی از خانواده سمند، سورن و دنا از رینگ های 15 اینچی استفاده می نمایند. بدیهی است که میزان این رینگ ها بزرگ تر از دو مورد دیگر است.
معنای اعداد و حروف روی لاستیک چیست؟
در هر راهنمای خرید لاستیک باید به معنای نوشته های روی لاستیک ها هم توجه گردد. پس اجازه بدهید که درباره حروف و اعداد حک شده روی لاستیک ها هم برایتان بگوییم. روی خبرنگارانه جانبی هر چرخ چیزهایی نوشته می گردد. برای مثال: P207/55R17 87 s ؛ اما معنای این ها چیست؟ با همین مثال، درباره معنای بخش های مختلف این کد یا عبارت صحبت می کنیم:
نوع تایر
تایرها به سه دسته LT، P و T تقسیم می شوند. منظور از نخستین حرفی که در کد بالا می بینید هم همین است و در واقع، نشان دهند نوع چرخ است. شاید بپرسید که هریک از این حروف به چه معنا هستند؟
- LT نشان دهنده تایر خودروهای باری سبک است.
- P یعنی تایر مناسب خودروهای سدان، شاسی بلند، ون و وانت است.
- T نشانه تایر یدکی است.
در مثال بالا، تایر از نوع P است.
پهنای تایر
عدد سه رقمی بعد از حرف نشان دهنده نوع تایر، پهنای آن را معین می نماید. برای مثال، عدد 207 در این مثال نشان می دهد که پهنای تایر به میزان 207 میلی متر است. این عدد با میزان گیری از خبرنگارانه جانبی راست تا چپ به دست می آید.
نسبت ابعاد لاستیک خودرو
عدد دیگری بعد از عدد سه رقمی روی کد وجود دارد که نشان دهنده نسبت فاق به پهنای تایر برحسب درصد است. برای نمونه، در این مثال، نسبت فاق به پهنای تایر 55درصد است.
روش ساخت
حرف لاتینی که بعد از نسبت ابعاد لاستیک خودرو به فاق دیده می گردد هم روش ساخت را نشان می دهند. منظور این است که لاستیک رادیال (R) است یا بایاس مورب (D) یا بایاس کمربندی (B).
قطر رینگ
عدد بعدی حکایت از قطر رینگ دارد و واحد آن هم اینچ است. اگر روی کد حک شده بعد از حرف نشان گر روش ساخت لاستیک، عددی مانند 17 را دیدید، یعنی قطر رینگ معادل این میزان به اینچ است.
وزن قابل تحمل
عدد دورقمی که در آخر عبارت یا همان کد روی لاستیک دیده می گردد هم بیان گر وزن قابل تحمل لاستیک است. منظور چیست؟ یعنی نشان می دهد که لاستیک تا چه میزان باری را تحمل می نماید. اگر میزان باری بیشتر از ظرفیت تحمل وزن لاستیک ها به آنها تحمیل گردد، آسیب می بینند.
سرعت مجاز
بیشترین سرعتی که لاستیک می تواند در ظرف 10 دقیقه تاب بیاورد و با آن به حرکت ادامه بدهد هم سرعت مجاز نامیده می گردد. این شاخص با حروفی از A تا Z نشان داده می گردد. هریک از حروف لاتین در جدولی تخصصی نشان گر میزانی از سرعت برحسب کیلومتر بر ساعت هستند. برای مثال، حرف S نشان می دهد که حداکثر سرعت مجاز لاستیک، 180 کیلومتر بر ساعت است.
بهترین برندهای لاستیک کدام اند؟
برای خرید لاستیک به سراغ چه برندی بروید؟ اگر بخواهیم در راهنمای خرید لاستیک به این موضوع اشاره کنیم، باید به موضوع تحریم ها هم اشاره ای داشته باشیم. واقعیت این است که به علت مسائل ناشی از تحریم، شمار برندهای معتبر جهانی در بازار داخلی کاهش پیدا نموده است. با این حال، شناخت برندهای معروف و باکیفیت خالی از لطف نیست. در ادامه با تعدادی از برندهای داخلی و خارجی معروف آشنا می شوید. ابتدا از برندهای خارجی می گوییم و بعد به سراغ معرفی موارد وطنی می رویم.
- بریجستون (Bridgestone)؛ از برندهای ژاپنی باکیفیت.
- میشلن (Michelin)؛ از قدیمی ترین برندهای فرانسوی.
- گودیر(Goodyear)؛ از بهترین برندهای آمریکایی در جهان.
- یوکوهاما (Yokohama)؛ از بهترین برندهای ژاپنی جهان.
- هانکوک (Hankook)؛ لاستیک هانکوک از محصولات برتر کره جنوبی.
- کومهو (Kumho)؛ لاستیک کومهو برندی معروف از کره جنوبی.
- کنتیننتال (Continental)؛ از معتبهترین برندهای آلمانی.
- شاخص؛ از بهترین برندهای داخلی برای خرید لاستیک پراید و خودروهای دیگر.
- کویر؛ لاستیک کویر برندی وطنی برای خودروهای سنگین و نیمه سنگین و معمولی.
- یزد تایر؛ یکی از خوش نام ترین فراورینمایندگان داخلی لاستیک.
- گلدستون؛ فراورینماینده مشهور تایر خودروهای سنگین، صنعتی و معمولی.
- دنا؛ یکی از قدیمی ترین شرکت های فراوری انواع لاستیک.
- ایران تایر؛ از شرکت های پیش رو در فراوری لاستیک.
راهنمای خرید لاستیک دولتی
این روزها به واسطه گرانی بازار لاستیک، این محصول هم مانند بسیاری از اقلام دیگر در قالب دولتی و آزاد قابل خریداری است. بخشی از هزینه سهمیه لاستیک دولتی را دولت می پردازد و پرداخت باقی هزینه به عهده خریدار است. قیمت لاستیک های دولتی 10 تا 35درصد کمتر از قیمت در بازار آزاد است.
در واقع، لاستیک هم در شمار کالاهای رایانه ای قرار گرفته است. سهمیه لاستیک دولتی بیشتر متعلق به اتوبوس ها، کامیون ها و وانت بارها است اما امکان استفاده از آن برای صاحبان خودروهای شخصی هم وجود دارد. به دو روش، امکان خرید لاستیک دولتی وجود دارد:
- مراجعه حضوری؛
- خرید اینترنتی.
برای خرید حضوری باید با آگاهی از نشانی و موجودی شرکت های تایرسازی به نمایندگی های آنها مراجعه کنید. اگر هم قصد خرید اینترنتی دارید، ضروری است به سایت فروش آنلاین بروید و در آنجا ثبت نام کنید. با پرداخت هزینه، بارگذاری مدارک و اعلام نشانی، لاستیک های خریداری شده برایتان فرستاده می شوند. برای خرید لاستیک دولتی به مدارکی شامل کارت ملی صاحب خودرو، کارت ماشین و برگ سبز خودرو احتیاج دارید.
نحوه مراقبت از لاستیک چیست؟
برای اینکه طول عمر لاستیک خودرویتان را زیاد کنید و نگذارید که آسیب ببیند، باید به نکاتی مراقبتی دقت داشته باشید. برای مثال:
- میزان گیری ماهانه فشار تایرها؛
- تعویض تایرها با یکدیگر؛
- رانندگی با سرعت مجاز؛
- کنترل زاویه چرخ ها؛
- استفاده از برندی مشابه برای هر 4 تایر؛
- کنترل وزن قابل تحمل برای لاستیک ها.
میزان گیری ماهانه فشار تایرها
اگر باد کافی درون تایرها نباشد، بخش های خارجی آنها دچار خوردگی می شوند. فراوری گرما در اثر اصطکاک و بالارفتن مصرف سوخت هم از عواقب دیگر این مشکل است. برای اینکه چنین چیزهایی رخ ندهد، بهتر است که به طور ماهانه فشار تایرها و باد درونشان را میزان گیری و متعادل کنید. یادتان باشد که فشار بیش از حد درون تایر هم نامطلوب است و باعث خوردگی بخش های مرکزی آن می گردد. با توجه کردن به فشار باد لاستیک ها می توانید عمرشان را بالا ببرید.
تعویض تایرها با یکدیگر
بعد از طی کردن هر 10هزار کیلومتر، اقدام به جابه جایی لاستیک ها کنید؛ یا به طور ضرب دری یا تعویض لاستیک های یک محور با هم. این اقدام هم افزایش عمر تایرها را به همراه دارد.
رانندگی با سرعت مجاز
اگر با سرعت زیاد رانندگی کنید، تنش های حرارتی زیادی به وجود می آید و ساختار درونی تایرها را خراب می کنید.
کنترل زاویه چرخ ها
در طول رانندگی در راستاهای مختلف، امکان تغییر زاویه چرخ ها بسیار احتمال دارد. تغییر در زاویه چرخ ها می تواند باعث سایش یکنواخت چرخ ها گردد. خوب است که دست کم سالی یک بار اقدام به تنظیم زاویه چرخ ها کنید.
استفاده از برندی مشابه برای هر 4 تایر
بهتر است که تمام تایرها یا دست کم تایرهای یک محور از برندی مشابه باشند. در این صورت، نه صدای آزاردهنده ای در طول حرکت خودرو به وجود می آید و نه سایش در لاستیک ها رخ می دهد.
کنترل وزن قابل تحمل برای لاستیک ها
با واردشدن فشار بیشتر از حد تحمل لاستیک به آن، خبرنگارانه های جانبی اش دچار مشکل می شوند. بنابراین، یکی از راه های مهم مراقبت از تایر خودرو، اعمال فشاری در حدوتوانش به آن است.
پرسش های شما درباره خرید لاستیک خودرو
با مرور این راهنما، می توانید بهتر تصمیم بگیرید. آنالیز این اطلاعات به شما یاری می نماید که آگاهانه به فرایند خرید وارد شوید. مقوله خرید لاستیک ساده نیست و اگر اطلاعات اولیه درباره آن را نداشته باشید، امکان دارد که انتخاب خوبی نکنید یا تصمیم اشتباهی برای خرید بگیرید. اگر تجربه خرید داشته اید، نکته دیگری وجود دارد که با ما درمیان بگذارید؟ اولین باری است که می خواهید لاستیک خریداری کنید و هنوز پرسشی بی جواب برایتان وجود دارد؟
سوالات متداول:
تمام آگهی های لاستیک خبرنگاران را اینجا ببینید
منبع: بلاگ دیوار