رکوردداران اختلاف قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا در کارخانه و بازار

به گزارش هدا بلاگ، خبرنگاران- سمند EF7 دوگانه سوز رکورددار اختلاف قیمت کارخانه و بازار است. در آخرین روز های تابستان سال جاری قیمت سمند EF7 دوگانه سوز در بازار به 420 میلیون تومان رسید درحالی که ارزش این محصول در کارخانه 169 میلیون تومان است. بین تمام محصولات ایرانخودرو و سایپا، از این حیث پژو پارس دوگانه سوز و پژو پارس TU5 به ترتیب با حاشیه سود 130 و 110 درصدی در رتبه های بعدی قرار می گیرند. درطرف مقابل شاهین و انواع مدل های خانواده کوییک که به وسیله سایپا عرضه می شوند، کمترین اختلاف قیمت را بین کارخانه و بازار تجربه می نمایند. همین موضوع از کمبود تقاضا برای شاهین و انواع کوییک در بازار حکایت دارد و وزارت صمت را به حذف این محصولات از فرآیند قرعه کشی وادار نموده است.

رکوردداران اختلاف قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا در کارخانه و بازار

اختلاف قیمت محصولات ایرانخودرو بین کارخانه و بازار

به گزارش خبرنگاران، سمند EF7 دوگانه سوز بیشترین اختلاف قیمت را بین کارخانه و بازار تجربه می نماید. قیمت سمند EF7 دوگانه سوز در نمایندگی های ایرانخودرو 169 میلیون تومان است، اما در بازار آزاد برای همین محصول حدود 420 میلیون تومان رد و بدل می گردد و باید این اختلاف را تقریبا 150 درصد بدانیم. ناگفته نماند که سمند EF7 دوگانه سوز سال جاری به وسیله ایران خودرو عرضه نشده و در سه مرحله ابتدایی فروش خودرو از طرق سامانه یکپارچه خبری از این محصول نبوده است. بعد از سمند EF7 دوگانه سوز، به ترتیب پژو پارس دوگانه سوز و پژو پارس TU5 بییشترین اختلاف قیمت را بین محصولات ایران خودرو تجربه می نمایند.

قیمت پژو پارس دوگانه سوز که در بازار آزاد به مرز 400 میلیون تومان رسیده، در کارخانه 176 میلیون تومان است. فاصله 224 میلیون تومانی قیمت پژو پارس دوگانه سوز بین کارخانه و بازار معادل 130 درصد برآورد می گردد. خرید پژو پارس TU5 نیز در کارخانه و بازار به ترتیب 176 و 370 میلیون تومان هزینه دارد و این فاصله حدود 110 درصد برآورد می گردد. فراموش نکنیم که در آخرین مرحله فروش خودرو به وسیله سامانه یکپارچه، حدود 34 درصد از متقاضیان سراغ پژو پارس TU5 رفتند. خرید پژو 206 تیپ دو از کارخانه 150 میلیون تومان آب می خورد و در بازار آزاد ارزش این محصول تقریبا دو برابر نرخ کارخانه است و حاشیه سود خرید و فروش این خودرو دقیقا 100 درصد است. در طرف مقابل سمند سورن پلاس کمترین اختلاف قیمت را بین محصولات ایران خودرو تجربه می نماید. این یکی را در کارخانه 261 میلیون تومان می فروشند و خرید آن در بازار آزاد 337 میلیون تومان هزینه دارد.

به این ترتیب فاصله 76 میلیون تومانی قیمت سمند سورن پلاس بین کارخانه و بازار، معادل 30 درصد است. رانا پلاس و تارا اتوماتیک نیز از این حیث در رتبه های بعدی قرار می گیرند. رانا پلاس 85 میلیون تومان (40 درصد) بین کارخانه و بازار تفاوت قیمت دارد و تارا اتوماتیک با همین حاشیه سود خرید و فروش می گردد. این وسط حاشیه سود تارا دنده ای، پژو 207 دنده ای و دنا تیپ یک بین 50 تا 95 درصد است که می توانید جزئیات قیمت این محصولات را در جدول زیر مشاهده کنید.

تفاوت قیمت خودرو های ایرانخودرو بین کارخانه و بازار

خودرو

کارخانه (میلیون تومان)

بازار (میلیون تومان)

اختلاف (میلیون تومان)

حاشیه سود

سمند EF7 دوگانه سوز

169

420

251

150 درصد

سمند LX

160

302

142

90 درصد

سمند سورن پلاس

261

337

76

30 درصد

دنا تیپ یک

206

402

196

95 درصد

دنا پلاس

228

427

199

90 درصد

دنا پلاس توربو

345

468

123

35 درصد

دنا پلاس توربو اتوماتیک

398

505

107

25 درصد

پژو پارس دوگانه سوز

176

400

224

130 درصد

پژو پارس XU7P

165

306

141

85 درصد

پژو پارس TU5

176

370

194

110 درصد

پژو 207 دنده ای

215

399

184

85 درصد

پژو 206 تیپ 2

150

300

150

100 درصد

سورن پلاس

261

337

76

30 درصد

رانا پلاس

215

300

85

40 درصد

تارا دنده ای

293

435

142

50 درصد

تارا اتوماتیک

415

585

170

40 درصد

اختلاف قیمت محصولات سایپا بین کارخانه و بازار

آنالیز های خبرنگاران نشان می دهد، تیبا صندوقدار و ساینا دنده ای در محصولات سایپا بیشترین اختلاف قیمت را بین کارخانه و بازار تجربه می نمایند. تیبا صندوقدار در کارخانه حدود 120 میلیون تومان عرضه می گردد و در بازار آزاد تقریبا 200 میلیون تومان ارزش دارد. فاصله 80 میلیونی قیمت تیبا صندقدار بین کارخانه و بازار معادل 60 درصد است و همین رقم اختلاف ارزش ساینا دنده ای را بین این دو بازار نشان می دهد. سایپا، ساینا دنده ای را 124 میلیون تومان می فروشد و در بازار آزاد خرید این محصول نزدیک 205 میلیون تومان هزینه دارد. البته گروه خودروسازی سایپا حداقل در دو مرحله اخیر فروش خودرو به وسیله سامانه یکپارچه هیچکدام از محصولات تیبا صندوقدار و ساینا دنده ای را عرضه نکرده است.

بعد از این دو محصول تیبا 2 یا همان تیبا هاچ بک رکورددار اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار به شمار می رود. تیبا 2 در کارخانه 126 و در بازار آزاد حدود 205 میلیون تومان فروخته می گردد و این فاصله را باید معادل 60 درصد درنظر بگیریم. در طرف مقابل شاهین و انواع کوییک کمترین اختلاف قیمت را بین این دو بازار تجربه می نمایند. قیمت شاهین در کارخانه 344 میلیون تومان است و خرید آن در بازار 360 میلیون تومان هزینه دارد. بین انواع مدل های کوییک، محصول کوییک دنده ای ساده با اختلاف 20 درصدی، بیشترین تفاوت قیمت را دارد. قمیت کوییک دنده ای در کارخانه 168 میلیون تومان است و الان این محصول در بازار آزاد بیش از 200 میلیون تومان مشتری ندارد. تقاضای کم برای این خودرو های باعث شد تا وزارت صمت آن ها را از فرآیند قرعه کشی خارج کند.

تفاوت قیمت خودرو های ایرانخودرو بین کارخانه و بازار

خودرو

کارخانه (میلیون تومان)

بازار (میلیون تومان)

اختلاف (میلیون تومان)

حاشیه سود

تیبا

120

200

80

65 درصد

تیبا 2

126

205

79

60 درصد

ساینا دنده ای

124

205

81

65 درصد

ساینا S

169

310

41

25 درصد

کوییک دنده ای

168

200

32

20 درصد

کوییک R

178

205

27

15 درصد

کوییک پلاس اتوماتیک

277

305

28

10 درصد

شاهین

344

360

16

پنج درصد

منبع: فرارو
انتشار: 31 شهریور 1401 بروزرسانی: 31 شهریور 1401 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3571

به "رکوردداران اختلاف قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا در کارخانه و بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رکوردداران اختلاف قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا در کارخانه و بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید