قیمت تارا در اسناد کدال ایران خودرو درج شد

به گزارش هدا بلاگ، مطابق معمول، بحث خودروی ملی و تکیه بر توان داخلی موضوع دلخواه خودروسازهای ایران است. سایپا بعد از چند سال از رونمایی رهام، نام این محصول را به شاهین تغییر داد. حالا نوبت ایران خودرو است تا ضمن رونمایی K132، حدود 18 سال بعد از معرفی سمند، برای تولید خودرو با طراحی و مهندسی ایرانی تبلیغ کند.

قیمت تارا در اسناد کدال ایران خودرو درج شد

گروه صنعتی ایران خودرو از ابتدای سال جاری تا سرانجام آذر ماه، 52 دستگاه تارا را تولید کرده و 19 دستگاه آن در ماه گذشته مونتاژ شده است. به گفته مدیر عامل این گروه خودروسازی، تولید انبوه تارا از بهمن 1399 در کارخانه تهران ایران خودرو آغاز خواهد شد. همچنین، بر اساس پیش فروش اخیر این شرکت برای محصول نوش، پیش پرداخت 143 میلیون و 500 هزار تومانی برای نسخه دنده ای تارا تعیین شد و مشتریان تارا اتوماتیک ملزم به پرداخت ودیعه اولیه 192 میلیون و 500 هزار تومانی شده بودند.

همین اتفاق سبب شد که با در نظرگیری اصل دریافت حداکثر 50 درصد قیمت مبنای خودرو در روز ثبت نام، بسیاری قیمت پایه تارا دنده ای را 287 میلیون تومان و قیمت تارا اتوماتیک را 385 میلیون تومان بر اساس شرایط زمستان 1399 اعلام کنند. البته ایران خودرو در طرح پیش فروش سدان نوش ، مبنای قیمتی را تعیین نکرد و طبق قراردادهای منعقد شده با مشتریان، قیمت نهایی تارا را با توجه به شرایط روز تحویل اعلام خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: ماجرای پرداخت تسهیلات به خودروسازان چیست؟

حال، پیش از پرداختن به اصل ماجرا باید بدانیم که خودروسازان قبل از قطعی شدن قیمت محصولات نوشان، هیچ وقت ارزش ریالی خودرو را در گزارش های کدال اعلام نمی کنند و در گزارش قبلی ایران خودرو هم با وجود آغاز تولید آزمایشی و اعلام آمار تولید تارا، قیمت این محصول تعیین نشده بود. اما حال در اتفاقی نادر به خاطر ثبت سه دستگاه فروش تارا در آذر 1399، ایران خودرو در گزارش کدال ارزش این سدان نو را اعلام کرده است. البته باید تاکید کرد که احتمالاً منظور از فروش تارا در گزارش کدال، تخصیص سه دستگاه از این خودرو برای انجام فرایندهای تست و احتمالا ارزش گذاری های رسمی جهت ارسال تارا به موسسات اعتبارسنجی خارجی و یا داخلی است.

تارا، خودرویی است که بر پایه پژو 301 ساخته شده و به نوعی نسخه داخلی این خودرو به شمار میرود. بر پایه پلتفرم خودرو تارا قرار است دو محصول دیگر نیز با استایل هاچبک و کراس اوور تولید شوند. ایران خودرو چندی قبل اولین سری از خودرو تارا را پیش فروش کرده بود.

بیشتر بخوانید: خرید و فروش خودرو در بازار قفل شد

در گزارش عملکرد آذر 1399 ایران خودرو که بر روی وب سایت کدال منتشر شده است، نرخ فروش و یا همان قیمت تارا 149 میلیون و 166 هزار و 666 تومان اعلام شده و به احتمال بسیار زیاد، این قیمت مربوط به نسخه پایه و دنده ای است. حال نکته جالب اینجاست که قیمت تارا از خودروهایی مانند دنا و رانا در این گزارش کمتر اعلام شده است. اما در واقعیت می دانیم که قرار نیست تا تارا دنده ای و اتوماتیک در محدوده قیمتی سایر محصولات ایران خودرو عرضه بشوند و به گفته مدیران ارشد این خودروساز، تارا در جایگاه یک سدان گران تر از خانواده دنا پلاس و هم قیمت با پژو 301 در بازار جهانی پا به جاده های ایران می گذارد.

در صورتی که این قیمت را مبنای پایه تارا دنده ای در نظر بگیریم، می توانیم قیمتی در محدوده 175 میلیون تومان را برای مشتریان به این خودرو اختصاص دهیم. البته باید گفت که از نگاه برخی کارشناسان صنعت خودرو، این قیمت تنها یک عدد تشریفاتی است و امکان قیمت گذاری تارا در چنین محدوده قیمتی وجود ندارد و فقط ایران خودرو برای ارسال مستندات مالی خود به سامانه کدال، کمترین عدد ممکن را برای خودروهای اولیه که برخی ویژگی های ساده هم در آنها وجود ندارد، در نظر گرفته است.

تارا، محصول نو ایران خودرو، نخستین خودروی ملی است که از تمامی استاندارد های 85 گانه مصوب عبور کرده و در بهترین شرایط ایمنی و استانداردی آماده تولید انبوه است.

***

اخبار روز خودرو و حواشی مربوط به این صنعت را در بلاگ خبرنگاران دنبال کنید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 8 مرداد 1401 بروزرسانی: 8 مرداد 1401 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3535

به "قیمت تارا در اسناد کدال ایران خودرو درج شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت تارا در اسناد کدال ایران خودرو درج شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید