زنگنه: بیشترین ماشین آلات صنایع پایین دستی را برادران افغانی خریدند خبرنگاران

به گزارش هدا بلاگ، وزیر نفت گفت: برای حمایت و توسعه صنایع پایین دستی احتیاج به تاسیس صندوق هایی برای تامین اقتصادی داریم، از سوی دیگر می توانیم سود تسهیلات را یارانه دهیم و تامین خوراک و محصول را تضمین کنیم.

زنگنه: بیشترین ماشین آلات صنایع پایین دستی را برادران افغانی خریدند خبرنگاران

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، بیژن زنگنه صبح امروز در چهاردهمین نمایشگاه ایران پلاست با بیان اینکه معادل 900 هزار بشکه خوراک گازی و مایع در اختیار پتروشیمی های کشور قرار داده ایم گفت: این صنعت تمامی اجزای اقتصاد مقاومتی را دارد یک صنعت برون زا درون گرای است. از سوی دیگر میلیون ها نفر از ایرانیان به طور مستقیم یا به وسیله سهام عدالت سهامدار شرکت های پتروشیمی هستند.

وی گفت: باید بیش از قبل در توسعه صنایع پایین دستی تمرکز کنیم هر چند این امر وظیفه مستقیم وزارت نفت نیست، اما از آنجایی که موجب ایجاد ارزش افزوده می گردد در این حوزه ورود می کنیم.

وزیر نفت با بیان اینکه در راستای حمایت و توسعه بخش پایین دستی صنعت پتروشیمی صندوق یا صندوق هایی باید تشکیل گردد گفت: زنجیره فراوریات محصول از متانول، اتیلن، پروپیلن و بنزن را باید در بخش پایین دستی توسعه دهیم که طرح انتقال اتیلن از جنوب کشور به شمال از جمله این طرح هاست.

به گفته این مقام مسئول برای حمایت صنایع پایین دستی می توان سود تسهیلات آنان را یارانه دهیم، تضمین خوراک و محصول داشته باشیم. صندوق پژوهش و فناوری نفت در این راستا یاری زیادی نموده است. نکته مهم ایجاد اشتغال در کشور است که با توسعه صنایع پایین دستی می توان نقش مؤثری در آن ایفا کرد.

وزیر نفت گفت: بهره برداری رسمی از 10 طرح پتروشیمی از ابتدای سال تا به امروز یکی از شاخصه های پویایی این صنعت با وجود تحریم ها است.

وی ظرفیت نهایی فراوری محصولات پتروشیمی ایران را در نتیجه تکمیل جهش دوم این صنعت دانست و گفت: این رقم نسبت به سال 99، 80 درصد رشد را نشان می دهد و درآمد حاصل از آن 25 میلیارد دلار پیش بینی می گردد.

به گفته این مقام مسئول در جهش سوم 37 طرح در مرحله اجرا است که برخی از آن ها 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و تا سال 1404 به بهره برداری می رسند. در نتیجه در سال 1404 ظرفیت فراوری پتروشیمی کشور به 133 میلیون تن در سال و درآمد سالانه به 35 میلیارد دلار می رسد.

زنگنه توضیح داد: بیشترین ماشین آلات صنایع پایین دستی کشور را برادران افغانی ما خریدند که باید از این بخش حمایت بیشتری کنیم تا علاوه بر صادرات محصولات نهایی بتوانیم ماشین آلات و تجهیزات نیز صادر کنیم و با تمرکز بر بخش پلاستیک و پلیمر های مورد استفاده در آن، این بخش را توسعه دهیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 فروردین 1400 بروزرسانی: 13 فروردین 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 2567

به "زنگنه: بیشترین ماشین آلات صنایع پایین دستی را برادران افغانی خریدند خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنگنه: بیشترین ماشین آلات صنایع پایین دستی را برادران افغانی خریدند خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید