شاهین تازه سایپا با موتور قوی تر و امکانات بیشتر
به گزارش هدا بلاگ، عرضه سایپا شاهین با پیشرانه قدیمی تیبا اشتباهی واضح بود. سایپا میخواهد با همکاری ایران خودرو، از شاهین نو با موتور tu5 plus رونمایی کند.
به گزارش گجت نیوز، مدتی پیش نارنجی پوشان جاده مخصوص تصمیم گرفتند شاهین را با گیربکس دستی و پیشرانه توربوشارژ راهی بازار نمایند. موتوری که پیش تر زیر کاپوت تیبا قرار گرفته بود و M15 نامیده می شود. متاسفانه تکنولوژی فراوری و ساخت این پیشرانه به قدری قدیمی است که می توان گفت منسوخ شده و دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد.
موتور قدیمی تیبا نمی تواند برای سدان میان رده و مجذوب کنندهی چون شاهین کارآمد و مفید باشد. هم اکنون در برنامه های گروه صنعتی سایپا عرضه شاهین اتوماتیک با همان پیشرانه M15 و نسخه گیربکس سی وی تی در دستور کار واقع شده است. نسخه دیگر این خودرو از نظر قوای محرکه نظیر تارا ایران خودرو خواهد بود.
با این وضع به نظر می رسد موتور تی یو فایو پلاس قرار است روی گران ترین مدل سایپا شاهین که همان نسخه اتومات است، تعبیه شود. علاوه بر این نسخه ای که مجهز به گیربکس سی وی تی است با همان پیشرانه قدیمی تیبا راهی بازار خواهد شد. همان طور که گفتیم، زمان عرضه این خودرو با پیشرانه مشترک، اواخر سال 1401 است.
از آنجایی که عمده مسائل فعلی سایپا شاهین به پیشرانه آن باز می شود، نمی توان انتظار تغییراتی در ظاهر آن داشت و شاید فیس لیفت جزئی را ببینیم که در عمل تفاوتی احساس نشود.
شاهین تازه با موتور tu5 plus چه معینات فنی دارد؟
گفتیم که قرار است قوای محرکه تارا اتوماتیک را در شاهین ببینیم. بنابراین هم موتور و هم گیربکس این سدان مجذوب کننده از ایران خودرو است. بنابراین زیر کاپوت شاهین تی یو فایو پلاس، یک پیشرانه 16 سوپاپ چهار سیلندر قرار گرفته که تنفس طبیعی است و می تواند حداکثر قدرت 113 اسب بخار و گشتاور 144 نیوتن متر را فراوری کند.
موتوری که ایران خودرو تقدیم خودروی سایپا نموده نسخه ارتقا یافته پیشرانه پژو 206 تیپ 5 است. نیروی محرکه در این خودرو به وسیله یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به محور جلو انتقال می یابد و در مجموع از نظر توان خروجی، تفاوت چندانی بین موتور فعلی و موتور قبلی شاهین نخواهد بود.
یکی از مهم ترین تغییرات این دو پیشرانه، حذف توربوشارژ از نسخه قبلی و افزوده شدن سیستم تنفس طبیعی است. به طور کلی مالکان خودروهای توربوشارژ با دردسر بیشتری برای نگهداری خودرو روبرو هستند، در حالی که موتورهای تنفس طبیعی مسئله ای برای صاحبان خود به وجود نمی آورند و استهلاک بسیار پایینی هم دارند.
علاوه بر این موتورهای توربوشارژ اصطلاحاً مجهز به سامانه های پرخوران هستند و باید سوختی برای آنها تأمین کرد که باکیفیت بالا باشد (بنزین سوپر)، وگرنه خرج زیادی روی دست مالک خودرو خواهد گذاشت. خوشبختانه پیشرانه تارا اتوماتیک یا همان TU5 Plus، سال ها در بازار داخلی بوده و به نوعی می توان گفت که حساب خود را پس داده است.
یک سری اطلاعات فنی نظیر شتاب صفر تا صد، مصرف سوخت و حداکثر سرعت شاهین تازه معین نیست و دو خودروساز دولتی صحبتی در این باره ننموده اند. البته حدس و گمان ما این است که خروجی چندان متفاوتی بین تارا اتومات و شاهین اتومات احساس نشود. با این اوصاف به احتمال زیاد شاهین تازه بتواند در عرض 12.5 ثانیه از سکون مطلق به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. نهایت سرعت این خودرو می بایست 190 کیلومتر بر ساعت و مصرف ترکیبی سوخت بین 7 الی 7.4 لیتر در هر صد کیلومتر باشد.
شاهین تازه چه امکانات رفاهی دارد؟
لیست امکانات دقیق شاهین اتوماتیک پلاس با پیشرانه تازه معین نشده، ولی می توان حدس زد که چه آپشن های رفاهی از طرف سایپا در این خودرو تعبیه خواهد شد. از جمله این موارد می توان به کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری، سیستم کمکی توقف در سربالایی، آینه های جانبی برقی، تهویه اتوماتیک، صندلی برقی راننده، سانروف، دی لایت، اتولایت، نمایشگر لمسی مولتی مدیا به همراه دوربین عقب، بلوتوث، یو اس بی و چهار کیسه هوا اشاره نمود.
منبع: فرارو