شیوه های درست دست شستن

به گزارش هدا بلاگ، برترین راه جهت جلوگیری از آلودگی بیولوژیکی اتخاذ روش های مناسب شستشوی دستها است. اگرچه، نمی توان تمام مدت دست ها را عاری از میکروب نگاه داشت، اما شستن مرتب آنها از انتقال ویروس ها و باکتری های مختلف جلوگیری خواهد نمود.

شیوه های درست دست شستن

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

برترین راه جهت جلوگیری از آلودگی بیولوژیکی اتخاذ روش های مناسب شستشوی دستها است. اگرچه، نمی توان تمام مدت دست ها را عاری از میکروب نگاه داشت، اما شستن مرتب آنها از انتقال ویروس ها و باکتری های مختلف جلوگیری خواهد نمود.

شستن دست ها به اسم مهمترین وسیله جلوگیری از توسعه عفونت به شمار میرود - مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها

بسیاری از بیماری ها به وسیله میکروب هایی بوجود می آیند که بر روی دست حمل می شوند. می توان با شستن مناسب دست ها از 99% انتشار میکروب ها به وسیله قطرات مایع جلوگیری کرد. افرادی که از توالت یا سرویس های بهداشتی عمومی استفاده می نمایند، در معرض آلوده شدن با میکروب برجای مانده از افرادی قرار دارند که به خوبی بهداشت دست را رعایت ننموده اند. علاوه بر آن، میکروب ها بعلاوه می توانند در حین استفاده از کتابخانه، صفحه کلید مشترک و غیره انتقال یابند. ضرورت دارد که دستهای خود را به خوبی شسته تا انتقال بیماری کاهش یابد. ترفندهای شستن دست، استفاده از صابون و آب و یا ضد عفونی نماینده های الکلی دست را شامل می گردد.

شستشو با آب و صابون

☜ شیر آب را باز کنید و اجازه دهید آب، دستها تا مچ را خیس کند. زمانی که از سرویس بهداشتی عمومی استفاده می کنید، بایستی در نظر داشته باشید که شیرهای آب آلوده بوده، از اینرو بایستی آن را با استفاده از دستمال کاغذی باز کنید.

☜ از یک قالب صابون یا صابون مایع استفاده نموده و آن را به دستان خود بمالید. صابون از عوامل پاک نماینده بسیار عالی به حساب آمده و به خوبی آلودگی و کثیفی را از بین می برد. توجه داشته باشید که صابون باید به خوبی کف کند.

☜ به مدت حداقل 15 تا 20 ثانیه دستهای خود را به شدت به هم بمالید. این سایش همراه با آب و صابون است که به از بین رفتن و شسته شدن پاتوژن ها (عوامل بیماری زا) یاری می نماید.

☜ دست های خود، از جمله پشت دستها، بین انگشتان، اطراف و زیر ناخن ها و مچ دستها را به طور کامل اسکراب و بمالید.

☜ دستان خود را به خوبی در زیر آب جاری بشویید. آب جاری آلودگی و کثیفی را از دستان شما شسته و از بین می برد. به هنگام شستن، انگشتان دست خود را رو به پایین بگیرید تا بدین ترتیب آب به سمت پایین رفته، بجای آنکه به سمت بالا یعنی آرنج حرکت نموده و آن را آلوده سازد.

☜ با یک حوله تمیز و یا دستمال کاغذی یکبار مصرف، دستان خود را خشک کنید. چنانچه از سرویس بهداشتی عمومی استفاده می کنید، باید با استفاده از دستمال کاغذی شیر آب را ببندید.

☜ صابون می تواند به محل پرورش میکروارگانیسم ها تبدیل گردد، از اینرو باید به طور کامل دستگاه و جای صابون مایع را پیش از پر کردن مجدد آن تمیز کنید.

شستشو با ضد عفونی نماینده الکلی دست

هنگامی که آب و صابون در دسترس نیست، ضد عفونی الکلی دست نشان داده شده است که یک جایگزین عالی به شمار میرود. در واقع، این ضد عفونی نماینده های دست در از بین بردن ویروس ها و باکتری ها در مقایسه با آب و صابون، که تنها آنها را می شویند، مؤثرتر می باشند. ضد عفونی دست می تواند به جلوگیری از خشکی پوست یاری کند، اما بعضی از آنها ممکن ااست فاقد محتوالی الکلی بوده و بنابراین استفاده از آنها توصیه نمی گردد. تنها انواع الکلی آن بایستی مورد استفاده قرار گیرند. شستن دستها با یک شستشوی ضد عفونی نماینده تنها احتیاج به استفاده از تقریباً نصف قاشق چایخوری از این شستشوی ضد عفونی نماینده بر روی دست و مالیدن دستها به یکدیگر دارد. برای دستانی که کثیفی و چرک قابل مشاهده هستند، احتیاج به استفاده از آب و صابون می باشد.

بایدها و نبایدهای شستن دست

✗ هرگز در حین شستن دستهای خود سینک را لمس نکنید، به این علت که سینک آلوده به میکروارگانیسم ها است.

✗ هرگز پس از شستن دستهای خود دستگیره دستشویی را لمس یا به آن دست نزنید. دستانتان دوباره آلوده خواهند شد. از یک دستمال کاغذی جهت باز کردن درب دستشویی بهره ببرید.

✓ همواره قبل از شستن دستان حلقه و دستبند خود را از دست در آورید.

✓ همواره از دستمال کاغذی یک بار مصرف در دستشویی های عمومی بهره ببرید. حوله ها مکان رشد میکروارگانیسمها بوده و تنها میکروب ها را انتقال می دهند. حتی در خانه، از خشک کردن دستان خود با حوله آشپزخانه بپرهیزید.

✗ هرگز اجازه ندهید آب صابون در حین شستن دست، به مچ دست شما سرازیر گردد به این علت که میکروبهای همراه خود را به ساعد منتقل می نماید. دستان خود را در حین شستن به پایین بگیرید.

دستان خود را چه موقع بایستی بشوییم؟

بعد از استفاده از دستشویی

پس از برگشتن از مدرسه، زمین بازی، محل کار، و غیره

قبل از غذا خوردن

پس از دست زدن به زباله

پس از دست زدن به حیوانات و کثافات آنها

پس از سرفه، عطسه و یا فین کردن

قبل، بعد و در طی آماده کردن غذا

قبل و بعد از رسیدگی به زخم و بریدگی

قبل و بعد از دیدار با فرد مصدوم یا بیمار

قبل از دست زدن به کودک

پس از تغییر پوشک

قبل از برداشتن و یا گذاشتن لنز

پس از دست زدن به پول

پس از رانندگی

هر زمان که دستان به وضوح کثیف هستند

آمیزه ای از مالش دستها با آب و صابون به طور مرتب و شستن آنها از انتقال باکتری ها و ویروسها جلوگیری می نماید. استفاده از حوله دستی که از پیش مرطوب می باشد، برای تمیز کردن دست نمی تواند به اسم شستشوی مناسب دست مورد قبول واقع گردد. نمی توان از آن به اسم جایگزین آب و صابون استفاده کرد. بنابراین، عاقلانه است که به منظور حفظ بهداشت مناسب، دستان خود را به طور کامل بشویید.منبع: راسخون
انتشار: 29 مهر 1400 بروزرسانی: 29 مهر 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3258

به "شیوه های درست دست شستن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیوه های درست دست شستن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید