طرز تهیه پیده تخم مرغ ترکیه ای به روش کافه ای برای صبحانه

به گزارش هدا بلاگ، پیده تخم مرغ در میان انواع صبحانه های بین المللی در منوی صبحانه های کافه ای ایران هم جای خود را باز نموده است. پیده در اصل به یک غذای ترکی گفته می گردد که با یک نان خاص درست می گردد و شکل قایقی دارد. داخل این قایق نونی با مواد مختلفی مثل تخم مرغ، گوشت چرخ نموده، قارچ، سیب زمینی و مواد دلخواه دیگر پر می گردد. در هر صورت پیده تخم مرغ یک است. در این مقاله از در طرز تهیه پیده تخم مرغ و نکات پخت و خوشمزه شدن آن را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه پیده تخم مرغ ترکیه ای به روش کافه ای برای صبحانه

مواد لازم برای تهیه پیده تخم مرغ ترکی

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
تخم مرغ1 عدد
زرده تخم مرغ1 عدد
شیر150 گرم + 1 قاشق غذاخوری
آرد سفید گندم300 گرم
خمیر مایه1 قاشق چای خوری
شکر1 قاشق چای خوری
روغن مایع1 قاشق غذاخوری
نمکنوک قاشق چای خوری
سس (با طعم دلخواه)برای سرو کنار پیده تخم مرغ

مواد لازم برای داخل پیده تخم مرغ ترکیه ای

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
تخم مرغبه تعداد دلخواه
پنیر پیتزا1 مشت رنده شده (اختیاری)
قارچ200 گرم (اختیاری)

مدت زمان آماده سازی مواد: 2/5 ساعت

مدت زمان مورد احتیاج برای پخت پیده تخم مرغ: 22 دقیقه

مراحل طرز تهیه پیده تخم مرغ برای صبحانه

شما می توانید خمیر نان پیده را از قبل درست کنید و قبل از تهیه پیده تخم مرغ که بسیار شبیه است، آن را فرم دهید و بپزید. یا از شب قبل نان پیده را بپزید و صبح، محتویات آن را پر کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه پیده تخم مرغ ترکیه ای را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: آرد و خمیر مایه را آماده کنید

ابتدا آرد را 3 بار الک کنید تا کاملا نرم و لطیف گردد. به مقدار 2/3 لیوان دسته دار فرانسوی شیر را در شیر جوش گرم کنید در حدی که ولرم گردد. خمیر مایه و شکر را در یک لیوان بریزید و شیر ولرم را اضافه کنید و هم بزنید تا دانه های شکر حل گردد. روی لیوان را با یک درپوش ببندید تا خمیر مایه عمل کند و روی آن کف ایجاد گردد. حدود 10 دقیقه برای به عمل آمدن خمیر مایه کافی است.

در صورت تمایل می توانید شیر و آرد را به روش های و اینترنتی از فروشگاه های بخرید.

مرحله دوم: تخم مرغ، شیر و روغن را مخلوط کنید

در این فاصله، یک تخم مرغ را در یک کاسه بشکنید و با چنگال یا همزن دستی به قدری هم بزنید تا سفیده و زرده تخم مرغ، کاملا از لختگی بیرون بیاید. به تخم مرغ، بقیه شیر، نمک و روغن را اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا تخم مرغ با شیر و روغن مخلوط و یکدست گردد.

شما می توانید برای خرید تخم مرغ، روغن و نمک از فروشگاه های زنجیره ای به روش های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: خمیر نان پیده را درست کنید

به مایه تخم مرغی، خمیر مایه به عمل آماده را اضافه کنید و همه مواد را هم بزنید تا یک مایع روان داشته باشید. بعد آرد الک شده را طی چند مرحله به مایه تخم مرغی اضافه کنید و هر بار ورز دهید تا حدی که خمیر جمع گردد. آرد را به صورت کنترل شده و به تدریج اضافه کنید تا خیلی سفت و خشک نگردد. باید خمیر چسبندگی کافی داشته باشد ولی به دست نچسبد. حدود 10 دقیقه خمیر را ورز دهید.

مرحله چهارم: خمیر پیده را استراحت دهید

خمیر که درست شد، کف و دیواره های یک ظرف را با کمی روغن چرب کنید و خمیر را در آن بریزید. خمیر را وسط ظرف جمع کنید و روی آن را با سلفون یا پارچه نخی بپوشانید. ظرف خمیر را در یک مکان گرم، گوشه آشپزخانه به مدت 1 ساعت قرار دهید تا خمیر ور بیاید و حجم آن به دو برابر برسد.

مرحله پنجم: خمیر پیده را فرم دهید

سپس روی خمیر را بردارید و دوباره برای 2 تا 3 دقیقه ورز دهید تا حباب های آن خارج گردد. خمیر را به دو قسمت تقسیم کنید. روی یک سطح کمی آرد بپاشید و خمیرها را با دست یا وردنه باز کنید ولی خیلی نازک نگردد. خمیر باید بیضی باشد و هر دو طرف آن را به سمت بالا جمع کنید تا شکل قایق بگیرد. می توانید پیده ها را کوچک تر کنید و تعداد بیشتری نان پیده داشته باشید.

مرحله ششم: خمیرها را رومال کنید

خمیرهای نان پیده را که فرم دادید، در یک سینی بچینید. روی نان ها را دوباره یک پارچه بیندازید و در جای گرم بگذارید. 1 ساعت دیگر صبر کنید تا خمیرهای نان استراحت نمایند. بعد فر را روشن و روی دمای 200 درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا گرم گردد.

در یک کاسه، یک زرده تخم مرغ و یک قاشق شیر را با هم مخلوط کنید تا به عنوان رومال بهره ببرید. با برس آشپزی، از مایه رومال، روی همه قسمت های خمیر بمالید.

مرحله هفتم: نان ها را در فر بپزید

خمیرها را بعد از استراحت دوم، در سینی فر بچینید و سینی را در فر بگذارید. فر باید روی دمای 200 درجه سانتی گراد و زمان 15 دقیقه تنظیم گردد. بعد از این مدت، سینی را از فر بیرون بیاورید و موادی که برای داخل آن در نظر گرفته اید، در پیده بریزید. تخم مرغ جزو اساسی تهیه پیده تخم مرغ است. می توانید به دلخواه ابتدا پنیر پیتزا و قارچ داخل پیده بریزید و روی آنها را به هر تعداد که خواستید تخم مرغ بشکنید.

پنیر پیتزا و قارچ را به روش های حضوری و اینترنتی از فروشگاه های می توانید تهیه کنید.

مرحله آخر: پیده های تخم مرغ را سرو کنید

در آخر، دوباره پیده ها را در فر بگذارید و 7 دقیقه دیگر صبر کنید تا تخم مرغ ها ببندند. بعد سینی را از فر بیرون بیاورید و پیده ها را در ظرف سرو بگذارید. پیده تخم مرغ را می توانید با انواع سس دلخواه به صورت داغ سرو کنید؛ نوش جان!

انواع سس را به روش های حضوری و اینترنتی از فروشگاه های می توانید بخرید.

نکات مهم در طرز تهیه پیده تخم مرغ ترکیه ای

  • در طرز تهیه پیده تخم مرغ می توانید یک سوسیس را هم حلقه ای خرد کنید و همراه با تخم مرغ روی خمیر نان پیده بگذارید تا سوسیس ها هم بپزند. انواع سوسیس را به روش های اینترنتی و حضوری از می توانید تهیه کنید.
  • می توانید مقداری گوجه خشک هم روی پیده بگذارید.
  • پیده تخم مرغ یک غذای مقوی و سیر نماینده است و می توانید به عنوان صبحانه لاکچری برای مهمانی های خود درست کنید.
  • به جای استفاده از سس در کنار پیده تخم مرغ، می توانید بعد از پخت نان پیده، یک لایه سس کچاپ روی نان بریزید و بعد تخم مرغ را روی آن بشکنید. سپس دوباره پیده را در فر بپزید تا تخم مرغ ببندد.
  • برای طرز تهیه پیده پنیر ترکی، باید به جای تخم مرغ از انواع پنیر مثل پنیر فتا، پنیر خامه ای، پنیر ماسکارپونه، پنیر پیتزا، چدار و … برای مواد داخل پیده بهره ببرید و بعد پیده را به مدت 15 دقیقه بپزید تا روی پنیر طلایی گردد.
  • برای آموزش طرز تهیه پیده گوشت اسفناج ترکیه ای و طرز تهیه پیده گوشت ترکیه ای روی لینک مقاله های مورد نظر کلیک کنید.

فوت و فن های خوشمزه شدن پیده تخم مرغ

آرد نان پیده چیست؟

برای درست کردن خاچاپوری یا خمیر پیده ترکی، می توانید از آرد گندم، آرد نان بربری یا آرد نان سنگک بهره ببرید.

چرا خمیر نان پیده سفت می گردد؟

1- اگر خمیر مایه عمل نکند یا از خمیر مایه در دستور تهیه خمیر نان پیده استفاده نکنید.

2- خمیر را به مقدار کافی ورز ندهید.

3- خمیر را به مقدار کافی استراحت ندهید.

4- نسبت های مواد در تهیه خمیر را رعایت نکنید.

در نهایت خمیر نان پیده نرم نمی گردد و بافت سفت و خشک به خود می گیرد.

منبع: افق کوروش
انتشار: 1 خرداد 1403 بروزرسانی: 1 خرداد 1403 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3737

به "طرز تهیه پیده تخم مرغ ترکیه ای به روش کافه ای برای صبحانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه پیده تخم مرغ ترکیه ای به روش کافه ای برای صبحانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید