عملکرد قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان ضعیف بوده است

به گزارش هدا بلاگ، منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم گفت: در شرایط کنونی فرآیند انتخاب هیات رئیسه نباید به وحدت نمایندگان صدمه بزند و این راهی جز تن دادن به معیار های شایسته سالاری ندارد و الحمدلله افراد شایسته به اندازه لازم میان منتخبان یافت می شوند.

عملکرد قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان ضعیف بوده است

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، سیدمصطفی میرسلیم، منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم و رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت وگو با فرهیختگان به سوالاتی درباره مجلس آینده، وظایف و سازوکار های آن پاسخ داد که مشروح آن در ادامه از نظر می گذرد.

از نظر شما در مجلس آینده آیا برای معین ریاست مجلس و هیات رئیسه رقابت و چالش خاصی شکل می گیرد؟ چه حدی از این رقابت پسندیده است و اساسا چقدر در سامانه مسائل کلان کشور و مجلس جای دارد؟

مجلس با اختیاراتی که دارد، از فزونین صندلی در کشور برخوردار است و وظیفه نمایندگان بسیار مهم و سنگین است. هیات رئیسه را نمایندگان انتخاب می نمایند تا راه خدمت به مردم را برای نمایندگان هموار نمایند. اطلاعات تخصصی دراختیارشان قرار گیرد تا چه به لحاظ تقنین و چه از لحاظ نظارت بتوانند به خوبی از پس وظایف شان برآیند، همچنین درباره شایستگی افراد معرفی شده برای دولت تصمیم گیری مناسب انجام دهند؛ رئیس مجلس نیز هماهنگ نماینده هیات رئیسه و اداره نماینده جلسات صحن مجلس و خادم مجموع نمایندگان است. طبیعی است نمایندگان کسانی را انتخاب می نمایند که بهتر بتوانند این خدمات را ارائه دهند، نه اینکه به ویژه برای اشخاص نماینده خاصه خرجی نمایند و این مستلزم شناخت نمایندگان از سوابق افراد و قابلیت های آنان برای چنین خدمتگزاری صادقانه ای است. پس انتخاب شایسته سالارانه هیات رئیسه یاری اساسی به مدیریت درست مجلس و درنتیجه ارائه خدمت دقیق نمایندگان به مردم می شود، یعنی امر مردم سالاری به خوبی انجام می گیرد و فرایند امور کشور بهبود می یابد. بدانیم که واقعا مجلس در راس امور است؛ اگر عملکرد مجلس درست باشد، کشور پیشرفت می نماید و اگر در فرایند فعالیت های مجلس تباهی رخ دهد، به بروز فساد در کشور می انجامد. البته در شرایط کنونی فرآیند انتخاب هیات رئیسه نباید به وحدت نمایندگان صدمه بزند و این راهی جز تن دادن به معیار های شایسته سالاری ندارد و الحمدلله افراد شایسته به اندازه لازم میان منتخبان یافت می شوند.

بعضی معتقدند مجلس دچار مسائل و مسائل درونی است که باعث شده عملکرد کلی آن تضعیف شود. اگر این مساله را قبول دارید، پیشنهاد خودتان برای اصلاح وضع موجود مجلس چیست؟

متاسفانه به کارآمدی مجلس در سال های اخیر لطمه وارد آمده و انحرافاتی به تدریج اتفاق افتاده و در اثر عدم نظارت کافی بر رفتار نمایندگان آن انحرافات تشدید شده است. ابزار های قانونی مجلس بسیار قوی و مناسبند ولی از آنها نباید برای منافع شخصی یا گروهی استفاده شود. اگر در مجلس روش زدوبند با مجریان دولتی رواج پیدا کند، نمی توان توقع داشت که نظارت بر دولت به خوبی انجام گیرد و این مصیبتی است که اتفاق افتاده و باید ان شاءالله مجلس یازدهم چاره جویی کند والا گام دوم انقلاب ابتر می ماند. اینجانب تصمیم دارم در این باره ساکت ننشینم.

چالش هایی درمورد نظارت درونی بر رفتار نمایندگان وجود دارد. گفته می شود اگر این سازوکار به اندازه کافی مستحکم بود، 90 نفر از نمایندگان مجلس دهم رد صلاحیت نمی شدند. چه کنیم که مجلس بعدی دچار همین مشکل نشود؟

قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان مصوب 1391 است ولی عملکرد آن بسیار ضعیف بوده و نتیجه همان شد که شورای محترم نگهبان در سال98 صلاحیت ده ها نماینده را رد کرد و یکی از نمایندگان بر اثر جرم ارتکابی به زندان افتاد. اگر هیات نظارت جدی و دقیق و غیرجانبدارانه کار می کرد، به چنین نتیجه افتضاحی منجر نمی شد. پس باید افرادی در آن هیات انتخاب شوند که ضمن اعتقاد به ضرورت اجرای دقیق قانون، از جانبداری به نفع نمایندگان خاطی برحذر بمانند. با توجه به اینکه یکی از نواب رئیس عضو این هیات است، ملاحظه می کنید که انتخاب هیات رئیسه چقدر اهمیت پیدا می نماید در آنچه به عملکرد صحیح نمایندگان و مجلس در کل برمی شود. واقعا ریاست مجلس یک خدمتگزار فداکار و از خود گذشته می طلبد که حاضر باشد قربانی خیر و صلاح نظام مقدس جمهوری اسلامی بشود و نه کسی که بخواهد از مقام ریاست برای فزونی جویی استفاده نموده یا سلطه طلبی کند یا کیسه ای برای خود بدوزد و آن صندلی را نردبان مشاغل بعدی خود قرار دهد. امید است به لطف خدا ترکیب کنونی مجلس و صلاحیت نمایندگان منتخب مانع تکرار اشتباهات گذشته شود.

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 18 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 442

به "عملکرد قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان ضعیف بوده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عملکرد قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان ضعیف بوده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید