فضاپیمای استارلاینر بوئینگ به زودی به ایستگاه فضایی بین المللی می رود

به گزارش هدا بلاگ، به گفته ناسا، فضاپیمای استارلاینر بوئینگ پایان آماده است تا یک پرتاب آزمایشی کلیدی به ایستگاه فضایی بین المللی را در 19 می (29 اردیبهشت) انجام دهد.

فضاپیمای استارلاینر بوئینگ به زودی به ایستگاه فضایی بین المللی می رود

این پرواز بدون سرنشین که آزمایش پرواز مداری 2 (OFT-2) نام دارد، گامی مهم در جهت تأیید کپسول فضایی استارلاینر (Starliner) بوئینگ برای حمل مسافر است که باعث می گردد دومین ارائه دهنده خدمات تاکسی فضایی در کنار اسپیس ایکس برای ناسا خدمات رسانی کند.

غول صنعت هوافضا، بوئینگ که در سال 2014 برای توسعه استارلاینر قراردادی به ارزش 4.2 میلیارد دلار با ناسا بست، نخستین آزمایش خود را در سال 2019 انجام داد، اما کپسول فضایی پس از تجربه اشکالات نرم افزاری که باعث ناهنجاری در پرواز شد، نتوانست به ایستگاه فضایی بین المللی برسد.

از آن موقع این برنامه چند دور تأخیر زیادی را تجربه نموده است. آخرین بار قرار بود در آگوست 2021 (مرداد 1400) پرواز کند، اما مأموریت تنها چند ساعت پیش از پرتاب متوقف شد، زیرا رطوبت بالا منجر به خوردگی دریچه های استارلاینر شده بود.

استیو استیچ (Steve Stich) مدیر برنامه سفرهای سرنشین دار تجاری ناسا درباره انجام آزمایش تازه استارلاینر گفت: هشت ماه سخت گذشت، اما بسیار خرسند کننده بود که مشکل را حل کردیم.

ناسا برای این پرتاب آزمایشی فضاپیما از مرکز فضایی کندی در فلوریدا، ساعت 18:54 منطقه زمانی شرقی (03:24 به وقت تهران) را درنظر گرفته است و بنابراین همان طور که برنامه ریزی شده بود این فضاپیما در بهار آزمایش مهم خود را پشت سر خواهد گذاشت.

مارک ناپی (Mark Nappi) از بوئینگ گفت، اگر OFT-2 پیروز گردد، بوئینگ باید پیش از دریافت تأییدیه رسمی برای این برنامه تا انتها سال 2022، پرتاب سرنشین دار دیگری را هم انجام دهد.

در حالی که بوئینگ فضاپیمای خود را توسعه می دهد، شرکت اسپیس ایکس ایلان ماسک از زمان نخستین پرواز سرنشین دار خود در سال 2020 تا کنون بیش از 20 نفر را با کپسول کرو دراگون (Crew Dragon) خود به ایستگاه فضایی بین المللی جابه جا نموده است.

عکس کاور: فضاپیمای استارلاینر سوار بر موشک ULA بر سکوی پرتاب

Credit: NASA/Boeing

منبع: Phys.Org

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 تیر 1401 بروزرسانی: 6 تیر 1401 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3506

به "فضاپیمای استارلاینر بوئینگ به زودی به ایستگاه فضایی بین المللی می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فضاپیمای استارلاینر بوئینگ به زودی به ایستگاه فضایی بین المللی می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید