فضاپیمای چانگای 5 چین نمونههای جمعآوری شده را به مدار ماه فرستاد

به گزارش هدا بلاگ، چین در گام بعدی مأموریت جاه طلبانه چانگ ای 5 (Change 5) برای جمع آوری نمونه های ماه، با برخاستن صعودگر، عملیات بازگشت به زمین را شروع کرد.

فضاپیمای چانگای 5 چین نمونههای جمعآوری شده را به مدار ماه فرستاد

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

صعودگر چانگ ای 5 که یکی از 4 بخش این فضاپیماست و به همراه سطح نشین روی ماه فرود آمده بود ساعت 22:10 از منطقه اقیانوس طوفان ها در ماه برخاست تا پس از نمونه های تازه ای را که پس از بیش از 40 سال از ماه جمع آوری شده است را با خود به زمین بیاورد.

طی 6 دقیقه پس از برخاست، فرآیند قرارگیری صعودگر در مدار ماه به خوبی انجام شد و با قرارگیری در مدار ماه با مدارگرد چانگ ای 5 دیدار خواهد نمود تا نمونه های جمع آوری شده را به آن تحویل دهد. بدین ترتیب یک دیدار و لنگراندازی بسیار چالش برانگیز بین این صعودگر کوچک و مدارگرد چانگ ای 5 در پیش خواهد بود. این عملیات با توجه به تأخیر زمانی برای ارسال فرمان ها به ماه که در فاصله تقریبا 380000 کیلومتری واقع شده است به صورت اتوماتیک انجام خواهد شد..

فرآیند نهایی دیدار این دو فضاپیما روز شنبه 5 نوامبر (15 آذر) شروع و 3 و نیم ساعت بعد پهلوگیری انجام می گردد. اگر همه چیز خوب پیش برود، چین سپس برای گام آخر سفر چانگ ای 5 آماده می گردد که بازگشت به زمین خواهد بود. اگرچه فضاپیما بلافاصله راهی زمین نمی گردد و باید چند روز در مدار ماه منتظر بماند تا پنجره زمانی مناسبی برای پرتاب باشد و بتواند با روشن کردن موتورهای خود به سفر به سمت زمین را شروع کند.

اختصاص زمان دقیق انجام این مانور به مدارگرد اجازه می دهد تا ماژول بازگشت به زمین را در زمان دقیق به زمین برساند تا در بنر سیزیوانگ (Siziwang Banner) مغولستان داخلی فرود بیاید. این منطقه همان جایی است که اداره ملی فضایی چین برای بازگشت فضانوردان فضاپیمای شنزو (Shenzhou) از آن استفاده نموده است.

سفر فضاپیمای چانگ ای به زمین، پیش از کوشش برای ورود به جو 112 ساعت طول می کشد. با توجه به اینکه فضاپیماهای بازگشتی از ماه سریع تر از آن هایی هستند که از مدار پایین زمین بازمی گردند، مانند سفر از ایستگاه فضایی بین المللی، ماژول ورود مجدد چانگ ای 5 هنگام بازگشت یک بار از جو خارج می گردد تا برای کاهش سرعت پیش از ورود نهایی به آن یاری کند.

کوشش چانگ ای برای جمع آوری نمونه های ماه و آوردن آن ها به خانه 23 نوامبر (4 آذر) با پرتاب موشک لانگ مارچ 5 (Long March 5) از جنوب چین شروع شد. فضاپیما چهار و نیم روز بعد به مدار ماه وارد شد و سطح نشین در تاریخ 1 دسامبر (11 آذر) در عملیاتی تماشایی روی ماه نشست و بلافاصله شروع به دریافت عکس و جمع آوری نمونه های ماه توسط یک مته و یک قاشقک کرد. بدین ترتیب ظرف ویژه نمونه ها طی 19 ساعت پس از فرود پر و نمونه ها به صعودگر انتقال پیدا کرد.

این صعودگر فقط چند صد کیلوگرم وزن دارد و برای دستیابی به مدار ماه به سرعت بیش از 6011 کیلومتر بر ساعت یا کمی بیش از 1.67 کیلومتر بر ثانیه احتیاج دارد. جایی که مدارگرد ماه چانگ ای 5 به همراه ماژول بازگشت منتظر آن هستند تا 2 کیلوگرم نمونه جمع آوری شده را از آن تحویل بگیرند.

با تحویل دریافت نمونه ها یک گام مهم دیگر را پشت سر گذاشته خواهد گذاشت تا فضاپیما برای شروع حرکت به سوی زمین آماده باشد. مأموریت چانگ ای در مجموع 23 روز طول خواهد کشید اما رسیدن نمونه ها به زمین شروع کاوش ها و مطالعاتی است که تا سال ها طول خواهد کشید و اطلاعات تازه ای از فرآیند شکل گیری ماه و منظومه شمسی در اختیار بشر می گذارد.

عکس کاور: برخاستن صعودگر چانگ ای 5 از سطح ماه

Credit: CNSA

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 دی 1399 بروزرسانی: 29 دی 1399 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 2095

به "فضاپیمای چانگای 5 چین نمونههای جمعآوری شده را به مدار ماه فرستاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فضاپیمای چانگای 5 چین نمونههای جمعآوری شده را به مدار ماه فرستاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید