قدیمی ترین فرودگاه های دنیا!

به گزارش هدا بلاگ، آشنایی با قدیمی ترین فرودگاه های دنیا

امروزه در هر شهر و استانی فرودگاه وجود دارد و سفر کردن بدون وجود این شاهراه ارتباطی بسیار سخت و غیرممکن به نظر می رسد. اما از چه زمانی فرودگاه ها ساخته شدند و قدیمی ترین فرودگاه های دنیا در کدام کشورها قرار دارند؟ در این زمینه قاره اروپا پیشتاز است و بیشتر فرودگاه های قدیمی در این قاره وجود دارند. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا با قدیمی ترین فرودگاه های دنیا آشنا شویم.

قدیمی ترین فرودگاه های دنیا!

همان طور که گفتیم بسیاری از قدیمی ترین فرودگاه های جهان در قاره اروپا قرار دارند و بعضی دیگر نیز در آمریکا و کشورهای دیگر قرار دارند. بسیاری از قدیمی ترین فرودگاه های جهان در طول جنگ جهانی اول و دوم کاربرد نظامی پیدا نموده بودند. بسیاری از آن ها به صورت ساختمان هایی قدیمی و تاریخی به جای مانده اند، اما بعضی دیگر مورد بازسازی و نوسازی نهاده شده اند و به فرودگاه های مدرن و مجهز تبدیل شده اند. قدیمی ترین فرودگاه جهان به ترتیب فرودگاه کالج پارک در ایالات متحده، فرودگاه هامبورگ در آلمان و فرودگاه شورهام در انگلستان است. به نظرتان بقیه فرودگاه ها در کدام کشورها قرار دارند؟

فرودگاه کالج پارک | College Park Airport

فرودگاه کالج پارک در استان مریلند ایالات متحده در صدر قدیمی ترین فرودگاه های جهان که هنوز فعالند قرار می گیرد. نام برادران رایت را به عنوان اولین سازنده هواپیما حتما شنیده اید؟ خب، پس جالب است بدانید که فرودگاه کالج پارک به وسیله برادران رایت برای آموزش خلبانی ساخته شد. در واقع، دو فرد نظامی برای راهنمایی اولین هواپیماهای دولت فدرال در این هواپیما مورد آموزش نهاده شدند. فرودگاه از آن موقع تا به حال همچنان فعال بوده است و شاهراه ارتباطی به منطقه پرنس جورج، مریلند و واشنگتن به شمار می رود.

این فرودگاه رکوردهای دیگری نیز دارد و اولین مسافر زن در سال 1909 در این فرودگاه پرواز کرد. نزدیک بودن فرودگاه به شبکه مترو باعث سهولت رفت و آمد مسافران شده است.

فرودگاه لیونگ بیهد | Ljungbyhed Airport

فرودگاه لیونگ بیهد در جنوبی ترین بخش کشور سوئد نهاده شده است و دومین فرودگاه قدیمی در جهان محسوب می گردد. محوطه و زمین فرودگاه تاریخچه پرفراز و نشیبی با نیروی هوایی سوئد داشته است و در بازه های زمانی مختلف برای مقاصد نظامی استفاده می شده است. از سال 1910 هواپیماهای مختلف در این فرودگاه رفت و آمد می نموده اند. در حال حاضر، این فرودگاه به وسیله دانشگاه هوانوردی لوند برای مقاصد آموزشی استفاده می گردد. فرودگاه لیونگ بیهد یکی از پررفت و آمدترین فرودگاه های سوئد به شمار می رود و سالانه بیش از 90000 پرواز و فرود در این فرودگاه انجام می گردد.

فرودگاه هامبورگ | Hamburg Airport

فرودگاه بین المللی هامبورگ در آلمان نهاده شده است و یکی از برترین و معتبرترین فرودگاه های جهان به شمار می رود. این فرودگاه در سال 1911 افتتاح شده است و به این ترتیب، در فهرست قدیمی ترین فرودگاه های جهان در رده سوم قرار می گیرد. در طول جنگ جهانی اول آشیانه هواپیماها برای مقاصد نظامی استفاده می شد تا این که در سال 1916 دچار آتش سوزی شد و از بین رفت. فرودگاه هامبورگ به عنوان پل ارتباطی بین هامبورگ برلین غربی بود و از اهمیت بالایی برخوردار بود. در حال حاضر، فرودگاه هامبورگ یکی از پررفت و آمدترین فرودگاه های آلمان است و در سال 2015 بیش از 15 میلیون مسافر به وسیله 158000 پرواز در فرودگاه جابجا شده اند.

فرودگاه شورهام | Shoreham Airport

فرودگاه شورهام در انگلستان سال 1911 افتتاح شد و اولین پرواز این فرودگاه در سال 1913 انجام شد. جان آلکوک، یکی از اولین افرادی که توانست بر فراز اقیانوس اطلس پرواز کند از این فرودگاه استفاده نموده است. فرودگاه شورهام علاوه بر این، پایگاه اولین هواپیمای انگلیسی در طول جنگ جهانی اول بود. در جریان جنگ جهانی دوم نیز این فرودگاه مورد استفاده نظامی نهاده شد و چندین بار مورد حملات هوایی نهاده شد.

جالب است بدانید که ترمینال آرت دکو که در سال 1936 افتتاح شد هنوز هم فعال است. در حال حاضر، فرودگاه شورهام عمدتا به وسیله هلیکوپترها و هواپیماهای کوچک استفاده می گردد.

فرودگاه اورل ولایکو بخارست | Bucharest Aurel Vlaicu Airport

فرودگاه بین المللی اورل ولایکو که به نام فرودگاه بانیسا نیز معروفیت دارد قدیمی ترین فرودگاه کشور رومانی و همینطور قدیمی ترین فرودگاه در کل اروپای شرقی است. تا سال 1965 که فرودگاه اوتوپنی بخارست ساخته شد، فرودگاه اورل ولایکو تنها فرودگاه در رومانی محسوب می شد. این فرودگاه به پاس گرامیداشت یاد و خاطره اورل ولایکو، خلبان و سازنده هواپیمای رومانیایی به این نام نامگذاری شده است. ساختمان ترمینالی که هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد در سال 1952 افتتاح شده و نمونه ای شاخص از معماری مدرن رومانی است.

در سال 2012 فرودگاه کاملا مورد بازسازی نهاده شد و به یک فرودگاه مسافربری تجاری تبدیل شد تا پاسخ گوی ترافیک بالای مسافران باشد. در سال 2015 بیش از 11 هزار پرواز و فرود در این فرودگاه اجرا شده است.

فرودگاه هایی که قبل از 1920 افتتاح شده اند

اگر فهرست قدیمی ترین فرودگاه های جهان را ادامه بدهیم می بینیم که 4 مورد از 10 فرودگاه قدیمی جهان در قاره اروپا نهاده شده است. از جمله این فرودگاه ها می توان به فرودگاه برمن در آلمان اشاره نمود که در سال 1913 افتتاح شده است. فرودگاه چیامپینو رم و فرودگاه اسخیپول آمستردام هر دو در سال 1916 تاسیس شده اند و در رده های بعدی قرار می گیرند. فرودگاه پریز لو بورژه در فرانسه سال 1919 افتتاح شده است. اگر بخواهیم به فرودگاه قدیمی در سایر قاره ها اشاره کنیم نیز باید از فرودگاه دن موئینگ در بانکوک نام ببریم که در سال 1914 تاسیس شده و در رده هفتم قدیمی ترین فرودگاه های جهان قرار می گیرد. فرودگاه کینگزفورد نامیت سیدنی در کشور استرالیا نیز با تاریخ تاسیس 1920 در رده آخر فهرست قدیمی ترین فرودگاه های جهان قرار می گیرد.

این فرودگاه ها علاوه بر اهمیتی که در صنعت هواپیمایی دارند جزء بناهای قدیمی و تاریخی کشورهایشان نیز محسوب می شوند و نمونه ای زنده و روشن از سیر تحول صنعت هواپیمایی آن کشورها هستند.

منبع: worldatlas.com

منبع: الی گشت
انتشار: 19 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1401 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3467

به "قدیمی ترین فرودگاه های دنیا!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیمی ترین فرودگاه های دنیا!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید