مقاله: رمز و راز مرگ چنگیزخان

به گزارش هدا بلاگ، افزون بر این، محققان به یک منبع تاریخی دیگر هم اشاره می کنند که در آن یک شمن در سال 1226 هزاران سرباز چنگیز خان را که به طاعون مبتلا شدند با دارو های گیاهی نجات داده است؛ یعنی درست یک سال پیش از مرگ چنگیز خان.

مقاله: رمز و راز مرگ چنگیزخان

آنچه در تمامی این روایات مشترک است این است که فرمانروا در بستر خواب و بیماری نمرده است؛ در اثر مرگی خفت بار و نه چندان شایسته یک کشورگشا!

اما حالا نتایج تحقیق پژوهشگران دانشگاه آدلاید استرالیا نشان می دهد که فرمانروای نیمی از آسیا، فاتح سرزمین هایی از اقیانوس آرام تا دریای خزر، نه به زخم شمشیر و نه ایستاده و در نبرد که در اثر طاعون خیارکی مرده است.

محققان بر این باورند که نزدیکان چنگیز خان از بیم اینکه شنیدن علت مرگ فرمانروا، روحیه سربازان را تضعیف کند، علت مرگ را پنهان کرده و احتمالا علتی درخورتر دست و پاکرده اند. احتمال می رود که آن ها مرگ چنگیز خان را حتی در ابتدا مخفی نگه داشته اند تا خطری برای لشکرکشی پیش نیاید.

یک روایت مشهورتر از بقیه می گوید، چنگیز خان از اسب به زمین افتاده و در اثر خونریزی داخلی مرده است؛ مرگی در قامت فرمانراوای جنگجو! روایت دیگری برگرفته از منابع روسی می گوید، او در نبردی علیه تانگوت ها (تنغوت ها) در میدان نبرد از اسب به زمین افتاده و کشته شده؛ در خور یک خان مغول!

منبع مقاله: رمز و راز مرگ چنگیزخان

انتشار: 24 دی 1400 بروزرسانی: 24 دی 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3351

به "مقاله: رمز و راز مرگ چنگیزخان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاله: رمز و راز مرگ چنگیزخان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید