میراث فرهنگی به استقبال نوروز می رود، نمایش عیدانه آثار تاریخی کمتر دیده شده در موزه ها

به گزارش هدا بلاگ، برنامه های نوروزی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سال جاری از 25 اسفند شروع می گردد.

میراث فرهنگی به استقبال نوروز می رود، نمایش عیدانه آثار تاریخی کمتر دیده شده در موزه ها

خبرنگاران: کمتر از یک ماه تا نوروز 1401 مانده است. خبر خوب اینکه وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی، از اسفندماه 1400، به استقبال نوروز رفته و برای مردم هنردوست و توریستان، برنامه هایی به ویژه در موزه ها دارد.

نمایش آثار کمتر دیده شده موزه ها در ایام نوروز 1401

مرتضی ادیب زاده سرپرست اداره کل موزه ها، بیان نمود که در ایام نوروز نسخ خطی، شاهنامه و آثار کمتر دیده شده گنجینه ها در قالب نمایشگاه در موزه ها به نمایش درخواهد آمد. برنامه های نوروزی سال جاری از 25 اسفندماه شروع می گردد و مدیران استان ها و مدیران موزه ملی برنامه های خود را بر اساس بخشنامه اعلام شده، اجرایی می نمایند.

او با تأکید بر رعایت اولویت های حفاظتی و شیوه نامه های بهداشتی در مجموعه های تاریخی در ایام نوروز، بیان نمود که در صدد هستیم برای معرفی در موزه ها، از راهنمایان تخصصی استفاده گردد.

طبق اعلام سرپرست اداره کل موزه ها، در 29 اسفندماه 1400 موزه ها باید تا ساعت 5 باز باشند و در 13 فروردین کاخ موزه هایی که دارای فضای سبز هستند، می توانند برای تعطیلی به اداره موزه ها اعلام نمایند.

13 موزه سعدآباد آماده بازدید در نوروز 1401

یحیی رحمتی، مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد هم گفته، 13 موزه سعدآباد آماده بازدید در ایام نوروز است و تمهیداتی برای جلوگیری از تشکیل صف های طولانی برای فروش بلیت اندیشیده شده است.

برگزاری برنامه های فرهنگی هنری در فضای باز در دو نقطه در دربند و در زعفرانیه کاخ سعدآباد در نظر گرفته شده تا از تجمع جلوگیری گردد. سعدآباد به نام نگین توریستی تهران به لحاظ موقعیت و وسعت و تعدد کاخ موزه ها و تعدد توریستان معروف است.

موزه ، رکن اصلی توریستی است

جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملی هم در همایش به استقبال نوروز بیان نمود: موزه ها حلقه اتصال حوزه های مختلف وزارتخانه و پیوند دهنده فرهنگ ها هستند. هر اثری که در میراث جهانی ثبت شده است، کارکرد موزه ای دارد. تیرک اصلی توریستی و ستون فرهنگ، موزه ها هستند. اگر پشتیبانی درستی از موزه ها انجام گردد، می توانند کارکرد درستی داشته باشند.

مدیر موزه ملی با اشاره به این موضوع که احترام به مخاطب رکن اصلی موزه ها است، اظهار کرد: ما در اصل مخاطب محور هستیم. بازدید با کیفیت به عنوان وظیفه اصلی موزه ها تعریف شده است.

کرونا و بازدید از موزه ها

نوکنده درباره کاهش بازدید از موزه ها در شرایط کرونا بیان نمودکه بازدید از موزه ها در تمام جهان یک دهم شده است. سیاست موزه ها نیز در این دوره تشویق برای بازدید از موزه ها نیست، اما باید بازدید مسئولانه برای راهنمایی توریست صورت گیرد.

شبی با موزه و نوروزگاه های جانبی، عنوان برنامه های نوروزی موزه ملی

مدیر موزه ملی با اشاره به اهمیت استفاده از بستر های مجازی، از لزوم تقویت زیرساخت های سایبری موزه ها اطلاع داد. او به ایجاد شبکه های موزه های همجوار در هر کدام از موزه ها اشاره نمود و از شبی با موزه و نوروزگاه های جانبی به عنوان برنامه های نوروزی موزه ملی نام برد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 8 خرداد 1401 بروزرسانی: 8 خرداد 1401 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3478

به "میراث فرهنگی به استقبال نوروز می رود، نمایش عیدانه آثار تاریخی کمتر دیده شده در موزه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میراث فرهنگی به استقبال نوروز می رود، نمایش عیدانه آثار تاریخی کمتر دیده شده در موزه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید