میگرن و راهکارهای کنترل آن

به گزارش هدا بلاگ، آیا تا به حال دچار سردرد میگرن شده اید؟ اگر بله، پس به خوبی می دانید چه سردرد وحشتناکی است، و اگر نه، احتمالا کسی را می شناسید که میگرن دارد. از آنجایی که علائم میگرن بشدت ناتوان کننده است و می تواند خللی جدی در زندگی روزانه افراد به وجود آورد، هر شخصی که دچار آن است، می خواهد بداند چطور می توان آن را کنترل کرد. در این مقاله به بعضی راهکارها اشاره خواهیم کرد.

میگرن و راهکارهای کنترل آن
برآوردها نشان می دهند که 6 تا 18 درصد از جمعیت افراد بزرگسال از میگرن مکرر رنج می برند (حدود 6 درصد مردان و بالای 18 درصد زنان). زنان اغلب حدود سه برابر بیشتر از مردان میگرن می گیرند و آنالیز ها نشان می دهند بیش از یک چهارم زنان حداقل یک بار در طول زندگی دچار حمله میگرن خواهند شد.

برای بیشتر مردم، میگرن در سال های نوجوانی شروع می گردد و در طول دهه 20 و 30 زندگی آنها نیز ادامه پیدا می نماید. تقریبا 10 درصد نوجوانان به ویژه در دوره بلوغ و به علت تغییرات هورمونی، میگرن های مکرر را تجربه می نمایند. میگرن های مزمن به معنای آن دسته از میگرن هایی است که موجب حملات در بیش از 15 روز در ماه شده، 2 درصد از جمعیت کل را تحت تاثیر قرار داده و اوج آن در بزرگسالان مابین 30 تا 40 سال می باشد.

اگرچه حملات میگرن گرایش بیشتری به ظاهر شدن در افراد یک خانواده دارند و دارای یک بخش ژنتیکی هستند، ولی انتخاب سبک زندگی خاص نیز می تواند عمیقا بر تعداد دفعات و شدتی که فرد از حملات میگرن رنج می برد اثر بگذارد. میگرن ها -و بعلاوه سایر انواع معمول سردردهای تنشی که بیش از 90 درصد افراد گاه به گاه دچار آن می شوند- لزوما قرار نیست به بخش عادی زندگی فرد تبدیل شوند. و حتی اگر سال ها است که دچار سردرد هستید، هنوز برای تغییر این شرایط دیر نیست.1

روش های ساده و موثری برای کنترل و مدیریت میگرن

کنترل استرسبسیاری از افرادی به وسیله کنترل استرس می توانند سردرد و میگرن خود را درمان نمایند.اگرچه نمی توان وقایع پراسترس زندگی را حذف نمود ،اما امکان تغییر در نحوه برخورد با این وقایع وجود دارد.تکنیک هایی مثل مدیتیشن،ماساژ و طب سوزنی از جمله روش هایی هستند که می توانند به کنترل استرس یاری موثری نمایند.

ورزشورزش های ملایم برترین روش برای رهایی از استرس و سردردهای عصبی است.پیاده روی برترین انتخاب می باشد،زیرا روش فوق العاده ای برای رهایی از سردردهای عصبی می باشد. زمانی که شما راه می روید،حرکت آونگی دستان باعث رلکس شدن ماهیچه های گردن و شانه می گردد.باز کردن این گره ها،ریشه سردردهای عصبی را از بین می برد.

تغذیه مناسب و عدم حذف وعده های غذاییتغذیه مناسب و در فواصل زمانی نه چندان زیاد باعث حفظ تعادل قند خون می گردد.بنابراین لااقل سردرد ناشی از گرسنگی بروز نمی نماید.خوردن مایعات کافی نیز شرط ضروری است زیرا یکی دیگر از دلایل بروز سردرد کم آبی است.

درمان فیزیکیدرمان فیزیکی به همراه ورزش و آموزش باعث بهبود سردرد و احساس می گردد.در افراد مبتلا به سردرد عصبی،این روش می تواند بسیار موثر واقع گردد.در چنین متدی انجام حرکات کششی گردن و آموزش روش درست نشستن،آموزش داده می گردد.2

محرک های میگرن را شناسایی کنید و جلوی آن را بگیریداغلب این محرک ها ممکن است نوع خاصی از غذاها همچون شکلات تلخ یا پنیر باشد.

داده های ثبت شده را تجزیه و تحلیل کنیدمحرک هایی را که در عرض چند ماه به دست آورده اید تجزیه و تحلیل کنید تا به یک نتیجه نهایی برسید.

یک مکمل مناسب در نظر بگیریدمطالعات نشان داده است که منیزیم، ویتامین B2 و CoQ10 جزو مکمل هایی هستند که اثر آرامش بخشی دارند.

سطح قند خون خود را آنالیز کنیدافت قند خون یک محرک شایع برای سردردهای میگرنی محسوب می گردد. در این شرایط گلوکز بیشتری وارد جریان خون می گردد و همین امر منجر به افزایش فشار خون خواهد شد.

سیگار را ترک کنیداگر به سیگار کشیدن یا بوی آن حساسیت دارید، این موضوع می تواند باعث ایجاد حملات میگرنی گردد. با پرهیز از رفتن به این مکان ها یا ترک سیگار می توانید سردردهای میگرنی خود را بهبود ببخشید.

پیشگیری را تمرین کنیدداروهای زیادی در بازار وجود دارد که می تواند جلوی بروز میگرن را بگیرد. اینکه شما به میگرن مزمن مبتلا هستید یا خیر هیچ فرقی نمی نماید. پزشک ممکن است داروهایی را برای شما تجویز کند. این داروها برای تسکین درد و نشانه های میگرن طراحی شده اند و به پیگشیری از بروز حملات میگرنی یاری می نمایند. داروها را همانگونه که توصیه شده است مصرف کنید. یکی از داروهای رایج ضد میگرنی سوماتریپتان است. همواره از دفترچه اطلاعات موجود در قوطی داروها بهره ببرید.

مصرف کافئین خود را آنالیز کنیدمصرف زیاد کافئین باعث می گردد رگ های خونی موجود در اطراف مغز بیشتر از معمول منقبض گردد. همین امر منجر به ایجاد سردردهای میگرنی خواهد شد. بیشتر از 300 میلی گرم(معادل 5 فنجان قهوه فوری) قهوه در روز می تواند باعث ایجاد مسائل زیادی گردد.

همچون بیشتر افرادی که در این عصر فناوری زندگی می نمایند، شما نیز ممکن است زندگی پرمشغله ای داشته باشید. به کارگیری نکاتی که در این مقاله گفته گردد می تواند در کنترل و مدیریت میگرن مفید باشد. بعلاوه بعضی از تغییرات کوچک در سبک زندگی برای یاری به درمان و مدیریت میگرن مفید خواهد بود.3

غذاهایی که به درمان میگرن یاری می نمایند

غذاهای دارای اُمگا3آجیل، دانه ها و ماهی های وحشی از قبیل سالمون یا ساردین، به کنترل جریان خون و کاهش التهاب یاری می نمایند.

میوه ها و سبزیجات ارگانیک تازهاین غذاها دارای مقادیر زیاد منیزیم و الکترولیت های مهم دیگر هستند که بخصوص برای کنترل جریان خون و عملکرد ماهیچه ای اهمیت دارند، و بعلاوه مانع از عدم تعادل الکترولیتی می شوند. آنها بعلاوه آنتی اکسیدان هایی را تامین می نمایند که به کاهش التهاب یاری نموده، به مقابله با انتشار اثرات سم می پردازد و هورمون ها را تعدیل می نماید.

غذاهای سرشار از منیزیمتعدادی از برترین منابع منیزیم عبارتند از: اسفناج، برگ چغندر، تخم کدو تنبل، ماست، کِفیر، بادام، لوبیا سیاه، آووکادو، انجیر، خرما، موز، و سیب زمینی شیرین.

غذاهای بدون چربیِ دارای پروتئین تصفیه شدهاین غذاها عبارتند از: گوشت گاو محلی (علف خوار) و مرغ محلی، ماهی های وحشی (غیرپرورشی)، لوبیا و حبوبات.

غذاهای دارای ویتامین Bبعضی پژوهش ها نشان می دهند افراد دچار میگرن می توانند از مصرف بیشتر ویتامین های گروه B، به ویژه ویتامین B2 (ریبوفلاوین) بهره مند شوند. منابع ریبوفلاوین عبارتند از: گوشت اندام و احشاء و سایر گوشت ها، محصولات لبنی خاص، سبزیجات دارای برگ سبز، لوبیا و حبوبات، و آجیل و دانه ها.1

پی نوشت:

1.www.chetor.com

2.www.irannaz.com

3.www.jadidtarin.com

منبع: راسخون
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3286

به "میگرن و راهکارهای کنترل آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میگرن و راهکارهای کنترل آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید