نجمه خدمتی: با تعویق المپیک باید از صفر آغاز کنیم، ما هفته ای 20 فشنگ داریم؛ رقبای مان روزی 300 فشنگ

به گزارش هدا بلاگ، ابتدا برنامه به این صورت بود که هر روز تمرین می کردیم و کوشش مان این بود که آمادگی مان را برای حضور در المپیک حفظ کنیم اما زمانی که المپیک به تعویق افتاد، شرایط تمرین ما هم فرق کرد.

نجمه خدمتی: با تعویق المپیک باید از صفر آغاز کنیم، ما هفته ای 20 فشنگ داریم؛ رقبای مان روزی 300 فشنگ

آزاده پیراکوه - یکی از اولین ویدئوهایی که از تمرین در منزل ورزشکاران منتشر شد، به نجمه خدمتی تعلق داشت؛ ویدئویی که انگیزه ای شد برای بقیه ورزشکاران تا روزهای قرنطینه را متفاوت جلو ببرند. این دختر تیرانداز اولین ورزشکار ایرانی است که سهمیه المپیک توکیو را گرفت و یک سال بیشتر است که تمریناتش را برای حضور در المپیک جلو می برد. اما حالا المپیک عقب افتاده و او باید یک سال دیگر به برنامه ریزی اش برای المپیک اضافه کند؛ بدون اینکه بداند چه اتفاقی خواهد افتاد. با این حال انرژی اش را حفظ نموده و وقتی با او همکلام می شوم، با خنده از حال و روزش می گوید و در لابه لای صحبت به برادر کوچکش که در حال شیطنت است، می خندد. او از مشکل همیشگی تیراندازان حرف می زند و تفاوت زیادی که با رقبایش دارد؛ اگرچه امیدش را حفظ نموده. عقب افتادن المپیک را هم مثبت می داند، هم منفی. مثبت از این جهت که شاید شرایط تمرین بیشتر با فشنگ در ماه های آینده فراهم گردد و منفی از این جهت که یک سال دیگر در اوج ماندن، کار را برای یک ورزشکار سخت می نماید. نجمه یکی از ورزشکارانی است که روزهای زیادی است در قرنطینه خانگی به سر می برد و سعی نموده خیلی خوب همه موارد را برای سلامتی خود و خانواده اش رعایت کند تا این دوران را هم سپری کند و دوباره به میدان مسابقه برگردد.

زودتر از بقیه ورزشکاران از شما ویدئویی منتشر شد که مشغول تمرین در منزل هستی. تقریباً یک ماهی می گردد که این حال و هوا را داری و فضایی کاملاً متفاوت را با چند سال قبل تجربه می کنی. از روزهای قرنطینه بگو و تجربه یک زندگی متفاوت.

برای سلامتی در منزل مانده ایم و فکر می کنم در حال حاضر این موضوع از هر چیزی اهمیت بیشتری دارد. به هر حال این هم یک شکل متفاوتی از زندگی است که همه مردم جهان دارند تجربه می نمایند. امیدوارم همه به سلامت این روزها را بگذرانند و بتوانیم دوباره به شرایط عادی برگردیم. من و هم تیمی هایم در این مدت تمرینات مان را زیر نظر سرمربی تیم ملی دنبال نموده ایم و باید ببینیم در روزهای آینده چه اتفاقی می افتد. فعلاً خیلی چیزها مبهم است و برنامه آینده ما بستگی به ادامه فرایند این بیماری دارد.

چه شد که تمرین در منزل را آغاز کردی؟

از مسابقات تدارکاتی دانمارک که برگشتیم، قرار بود به رقابت های جهانی هند اعزام شویم که بعد گفتند میزبان مانع حضور ورزشکاران ایران و چند کشور دیگر شده است. قرار بود این رقابت ها 27 اسفند برگزار گردد که در نهایت به خاطر شیوع ویروس کرونا، جام جهانی هند لغو شد. بعد از اینکه تعیین شد شرایط اعزام یا تمرین در اردو را نداریم، با برنامه ریزی سرمربی تیم ملی، تمرینات مان را در منزل آغاز کردیم. باید آمادگی مان را حفظ کنیم و فعلاً تنها راهی که پیش رو داریم، همین است. به این روش ادامه می دهیم تا ببینیم در آینده چه اتفاقی می افتد.

این تمرینات به صورت مشترک دنبال می گردد؟

بله. به صورت غیرحضوری تمرین می کنیم اما همه چیز طبق برنامه ای که سرمربی تیم ملی داده، جلو می رود و ایشان شرایط مان را کنترل می نماید. ابتدا برنامه به این صورت بود که هر روز تمرین می کردیم و کوشش مان این بود که آمادگی مان را برای حضور در المپیک حفظ کنیم اما زمانی که المپیک به تعویق افتاد، شرایط تمرین ما هم فرق کرد. بعد از اعلام این خبر، برنامه ما به یک روز در میان تغییر کرد. این روزها یک روز در میان، حدود 3 ساعت تمرین می کنیم.

تمرین در منزل، آن هم برای رشته ای مثل تیراندازی سخت نیست؟

ما با تجهیزات شخصی تمرین می کنیم و به همین خاطر سلاح مان را در اختیار داریم. اما تمرین شلیک یکی از مهم ترین بخش های تمرین ما است که عملاً در منزل امکان انجامش نیست. به همین خاطر این بخش از تمرین را شبیه سازی می کنیم. البته ما با توجه به اینکه مشکل فشنگ داریم و خیلی مواقع فشنگ مورد احتیاج را در اختیار نداریم، به این شیوه تمرین عادت داریم. در این شیوه البته دوربینی روی سلاح قرار می گیرد که از نحوه نشانه گیری ما اطلاعات دقیقی به ما می دهد. جایی که نشانه گرفتیم را تعیین می نماید و یاری می نماید تا تمرینات مان هدفمند جلو برود.

تعویق المپیک را به نفع خودت و رشته تیراندازی می دانی یا نه؟

اینکه باید سطح آمادگی مان را یک سال بیشتر در اوج نگه داریم، اتفاق خوبی نیست. برنامه ریزی ما به این ترتیب بود که مردادماه در اوج آمادگی باشیم و چند ماه اخیر تمرینات مان بر این اساس بود اما با تعویق المپیک باید از صفر آغاز کنیم. البته چاره ای نیست و فعلاً چیزی که اهمیت دارد، حفظ سلامتی همه مردم جهان است. فعلاً مدتی با همین شرایط ادامه می دهیم تا ببینیم که چه زمانی شرایط برای برگزاری اردو فراهم می گردد. بعد هم حتماً فدراسیون برنامه ریزی می نماید تا ما برای زمان جدید المپیک آماده شویم.

تعویق المپیک جنبه مثبتی هم برای شما دارد؟

ما مشکل فشنگ داریم و عقب افتادن المپیک شاید یاری کند به اینکه بتوانیم زمان بیشتری با فشنگ تمرین کنیم.

مشکل کمبود فشنگ به خاطر موضوع تحریم ها در چند ماه انتها سال گذشته بیشتر شده بود؟

نه. این مشکل همواره بوده است. هفته ای با 20 فشنگ تمرین می کنیم؛ در حالی که رقبای ما روزانه 300 فشنگ دارند. خب با این شرایط حتماً بین ما و آنها تفاوت های زیادی وجود دارد. امیدوارم به تعویق افتادن المپیک باعث گردد که فرصت کنیم اردوهایی داشته باشیم و حداقل با فشنگ بیشتری تمرین کنیم و راهی المپیک شویم. اما هیچ چیزی تعیین نیست و باید ببینیم در ماه های آینده چه اتفاقی می افتد و آیا شرایط تمرین در قالب اردو و حضور در اردوهای خارجی فراهم می گردد یا خیر. فعلاً باید در قرنطینه باشیم و به همین سطح از تمرین اکتفا کنیم.

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 16 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 411

به "نجمه خدمتی: با تعویق المپیک باید از صفر آغاز کنیم، ما هفته ای 20 فشنگ داریم؛ رقبای مان روزی 300 فشنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نجمه خدمتی: با تعویق المپیک باید از صفر آغاز کنیم، ما هفته ای 20 فشنگ داریم؛ رقبای مان روزی 300 فشنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید