نداشتن ارزشیابی مستمر موجب کاهش رتبه دانشگاه ها می گردد

به گزارش هدا بلاگ، خاکی صدیق گفت: بعضی استادان بیشتر نمره را به امتحان انتها ترم اختصاص داده اند که این روش موجب کاهش رتبه، در سطح بندی دانشگاه ها می گردد.

نداشتن ارزشیابی مستمر موجب کاهش رتبه دانشگاه ها می گردد

علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت وگو با خبرنگار درباره زیرساخت دانشگاه ها برای امتحانات مجازی اظهار کرد: ترجیح اصلی ما این بود که امتحانات انتها ترم امسال به صورت حضوری برگزار شوند.

او اضافه کرد: با وجود بروز موج کرونا طی 2 الی 3 ماه گذشته حضوری شدن امتحانات انتها ترم محقق نشد و ما مجبور شدیم ترم جاری را با آزمون های الکترونیکی انتها دهیم.

خاکی صدیق توضیح داد: برای اینکه آسیب آموزش های مجازی را به حداقل برسانیم از اردیبهشت 99 با نظر صاحبنظران و افراد خبره این حوزه بعضی مباحث را تدوین نموده و آن ها را به دانشگاه ها ارسال کردیم که در آن مباحث کلی برای انجام ارزیابی و آزمون های الکترونیکی از دانشجویان ذکر شده بود.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: وقتی که آموزش ها و ارزشیابی را به صورت الکترونیکی ادامه می دهیم، دیگر نمی توانیم برای برگزاری امتحانات از شیوه سنتی استفاده کنیم، آزمون سنتی به این معناست که بارم اصلی نمره به امتحان حضوری تعلق گیرد.

خاکی صدیق با بیان اینکه ارزیابی ها در شیوه الکترونیکی باید مستمر صورت گیرند، تاکید نمود: از همان روز اولی که دانشجویان وارد دوره مجازی می شوند باید به صورت مستمر فعالیت داشته باشند، یعنی کار های عملی انجام دهند، برای شرکت در امتحانات انتها ترم حاضر شوند یا به صورت چهره به چهره در فضای مجازی به سوال و جواب بپردازند که این موارد در دستورالعمل وزارت علوم به دانشگاه ها ذکر شده است.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: مطابق ارزیابی ها و نظرسنجی های وزارت علوم از دانشگاه ها، خیلی از همکاران این موضوع را رعایت نموده اند، یعنی ارزشیابی های خود را منوط به امتحانات انتها ترم ننموده اند، بلکه با سبک های متفاوت و فنون گوناگون در طول ترم به ارزشیابی دانشجویان پرداخته اند.

خاکی صدیق اعلام کرد: مطابق گزارش های به دست آمده، بعضی استادان در طول ترم به وسیله صفحات مجازی با شاگردان خود مصاحبه داشته اند و از راه های گوناگون به ارزیابی آن ها اقدام نموده اند و در انتها ترم هم با بارم کم به امتحان پرداخته اند که این روش نسبتا مطمئن است، اما در مقابل بعضی استادان به روش سنتی عمل نموده اند و بیشتر نمره را به امتحان انتها ترم اختصاص داده اند که این روش درست و عادلانه نیست؛ بنابراین این موارد در رتبه بندی دانشگاه ها تاثیرگذار خواهد بود و دانشگاه هایی که این موضوع را رعایت ننموده باشند حتماً در سطح بندی، رتبه های کمی به آنها تعلق خواهد گرفت.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: عمده اعتراضات دانشگاه ها به وزارت علوم در مورد استادانی است که در طول ترم به ارزیابی دانشجو اقدام ننموده اند و تمام نمره را به امتحان انتها ترم اختصاص داده اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 7 شهریور 1400 بروزرسانی: 7 شهریور 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3197

به "نداشتن ارزشیابی مستمر موجب کاهش رتبه دانشگاه ها می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نداشتن ارزشیابی مستمر موجب کاهش رتبه دانشگاه ها می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید