نقطه ضعف مهمترین نمایشگاه گردشگری دنیا

به گزارش هدا بلاگ، ایسنا/ این خبر پیرامون نقطه ضعف مهمترین نمایشگاه گردشگری دنیا برای شما نوشته شده است.

نقطه ضعف مهمترین نمایشگاه گردشگری دنیا

قضیه چیست؟

نمایشگاه گردشگری آلمان که بیشتر به بورس گردشگری شباهت دارد، از روز سه شنبه 19 اسفند کار خود را شروع کرد، نمایشگاهی که بخاطر کووید-19 پس از یک سال وقفه این بار مجازی برگزار گردید. روزنامه فرانکفورتر آلمان درباره این نمایشگاه نوشت سال جاری 10 هزار غرفه از حدود 190 کشور در ITB حضور دارند که ایران نیز با یک سالن اختصاصی امیدوار است بزودی به روزهای پررونق گردشگری برگردد.

اما تفاوت حضور سال جاری ایران اختصاص بخشی ویژه به صنایع دستی، سوغات و هنر ایرانی بود. با این وجود مهرنوش زنگنه، تنها هنرمند ایرانی حاضر در ITB برلین غفلت این نمایشگاه نسبت به سوغات و صنایع دستی را یک نقطه ضعف می داند و می گوید: اگرچه رویکرد نمایشگاه ITB برلین گردشگری و سفر است، اما این سوال مطرح است که چرا با وجود اختصاص بخشی از فضای فیزیکی این نمایشگاه در سالهای گذشته به صنایع دستی و سوغات، اما در نمایشگاه مجازی از آن غفلت شد؟

زنگنه که پیشتر سابقه حضور در نشست گردشگری ایران و چین در سال 2019 را داشته و در نمایشگاه های بین المللی صنایع دستی دیگری نیز شرکت نموده است، ارائه صنایع دستی در کنار محصولات گردشگری را تکمیل نماینده محتوای هر دو بخش می داند و ادامه می دهد: با علم به شرایط مجازی نمایشگاه سال جاری آلمان، اما به نتیجه امیدوارم. به هر حال گوشه ای از هنر و صنایع دستی ایران معرفی و شناخته می گردد.

او پیرامون نقطه ضعف مهمترین نمایشگاه گردشگری دنیا می گوید: حضور هنرمندان در نمایشگاه های بین المللی دست واسطه و دلال را کوتاه می نماید. اطلاع دارم که بعضی از آثار ما هنرمندان توسط دلال ها در بازارهای بین المللی عرضه می گردد، اما بدون امضا و نشانی. حتی کسی از وجود ما خبر ندارد و شناخته نمی شویم و هیچ ارتباطی با مشتری و اطلاعی از سلیقه و احتیاج او نداریم. مزیت حضور در نمایشگاه های بین المللی- فرقی نمی نماید در کنار گردشگری یا مستقل - به هر حال به شناخته تر شدن هنرمند و آثار ایرانی یاری می نماید.

زنگنه معتقد است: حضور در نمایشگاه های بین المللی مثل آلمان که سال جاری مجازی برگزار گردید، حتی اگر سود و صرفه مالی برای صنایع دستی نداشته باشد، ولی به لحاظ اینکه برند و هنرمند معرفی می گردد، اتفاق خوبی است و در صورت استمرار این حرکت، حتما در آینده صندلی خود را پیدا می نماید و نتیجه های بهتری برای بازار صنایع دستی ایران بدست می آورد.

سروناز صالحیان، نماینده یکی از آژانس های گردشگری که در غرفه مجازی صنایع دستی ایران حضور داشت، می گوید: سال جاری شرکت نماینده ای از صنایع دستی حضور نداشت و شاید ایران تنها کشوری بود که در این بخش محتوای قابل دفاع و خوبی را فراوری و عرضه کرد. بیشتر افراد حاضر در ITB که شاید مرتبط با این حوزه باشند، هنرمند، معمار یا موزه دار بودند. با توجه به این شرایط انتظار بازدهی زودهنگام نمیتوان داشت و باید منتظر آینده بود و رایزنی ها و بازاریابی ها را ادامه داد.

او اظهار می نماید: این نمایشگاه با آنکه هر سال بخشی را به صنایع دستی و سوغات اختصاص می داد، اما در محیط مجازی آن را فراموش نموده و بخشی را به آن اختصاص نداده بود که به نظرم نقطه ضعف نمایشگاهی با این درجه از اهمیت در صنعت گردشگری است. البته ما می دانیم که رویکرد اصلی این نمایشگاه گردشگری است، اما نمی گردد که در فضای فیزیکی بخش سوغات و صنایع دستی باشد، اما در محیط مجازی آن را حذف نمایند.

صالحیان می گوید: نمایشگاه گردشگری آلمان به جزئیات زیادی می پردازد و در سالهای گذشته که حضوری بود وسعت زیادی داشت، طوریکه هر آنچه را به دنیای گردشگری مربوط می گردد و نمی گردد میتوان در آن یافت. اما محیط مجازی آن بسیار تخصصی طراحی شده بود، که البته پلتفورم آن بسیار کاربردی و قابل دسترس و آسان بود و برای شرکت نمایندگان نمایشگاه مجازی واقعا ایده آل بود.

منبع: همگردی
انتشار: 13 فروردین 1400 بروزرسانی: 13 فروردین 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 2559

به "نقطه ضعف مهمترین نمایشگاه گردشگری دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقطه ضعف مهمترین نمایشگاه گردشگری دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید