پرواز دوباره سیمرغ ها این بار با ماسک و دستکش!، آثاری که در سایه کرونا به حضور در جشنواره فیلم فجر می اندیشند

به گزارش هدا بلاگ، در شرایطی که اغلب رویدادهای فرهنگی و هنری به خاطر شیوع کرونا متوقف شده و یا نیمه تعطیل هستند، دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر از برگزاری این جشنواره خبر داد؛ این در حالی است که تعداد فیلم های شاخص درحال تولید به تعداد انگشتان دو دست هم نمی رسند.

پرواز دوباره سیمرغ ها این بار با ماسک و دستکش!، آثاری که در سایه کرونا به حضور در جشنواره فیلم فجر می اندیشند

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری خبرنگاران با صدور حکم محمد مهدی طباطبایی نژاد به عنوان دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، بحث برگزاری یا عدم برگزاری این رویداد فرهنگی به پرسش اصلی علاقه مندان به سینما تبدیل شد. به ویژه این که در روزهای اخیر موج جدید شیوع ویروس کرونا نگرانی های فراوانی را در سطح جامعه ایجاد کرده و منجر به اعمال دوباره محدودیت ها در شهرهای بزرگ از جمله تهران شده است.

از جمله این محدودیتها، تعطیل شدن سالن های سینما و تئاتر و اماکن فرهنگی است. از سوی دیگر مسئولان ستاد مقابله با کرونا بر احتمال افزایش تعداد مبتلایان در ماه های آینده و تجربه یک پاییز و زمستان سخت تأکید کرده اند. با توجه به این شرایط، به نظر می رسید برزگرای جشنواره فیلم فجر امسال نیز همچون بسیاری از رویدادهای فرهنگی و هنری دیگر یا لغو شود و یا به صورت مجازی و برخط برگزار شود.

با این حال طباطبایی نژاد در اولین گفتگوی رسانه ای خود به این موضوع این چنینی واکنش نشان داد:تا الان قرار ما بر این است که جشنواره فیلم فجر به شکل محدود و کاملا رعایت شده با حداکثر پروتکل های بهداشتی برگزار شود. البته منظور از محدود این نیست که حجم جشنواره کوچک شود، بلکه برپایی آن را با همان رعایت پروتکل ها و 50 درصد ظرفیت سالن ها مدنظر داریم.

به این ترتیب مشخص شد که مدیران سازمان سینمایی و به تبع آنها دبیر جشنواره فیلم فجر عزم خود را جزم کرده اند تا هرطور شده جشنواره سی و نهم را بارعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار کنند.

اما علاوه بر امکان یا عدم امکان برگزاری جشنواره، یکی از نکات موردتوجه از زمان اعلام این خبر، ماهیت آثاری است که قرار است به جشنواره امسال برسند. معمولاً همه ساله از اوایل شهریورماه بحث تولیدات سینمایی که قصد حضور در جشنواره فیلم فجر را دارند پررنگ می شود. در کنار فیلم هایی که از ماه های پیش مراحل آماده سازی را طی کرده و آماده ارائه به دبیرخانه جشنواره هستند، همه ساله شاهد تکاپوی فیلمسازان و عوامل برای آغاز فیلمبرداری در این ایام هستیم.

امسال با توجه به شرایط خاص ناشی از شیوع ویروس کرونا، این فرایند با تغییرات و محدودیت های عمده ای همراه بود. به طوری که بسیاری از پروژه های سینمایی با چند مرحله توقف روبرو شدند و با فراز و نشیب به کار خود ادامه دادند.

در ادامه، به برخی آثار سینمایی از کرارگدانان شناخته شده اشاره خواهیم داشت. آثاری که در چند ماه اخیر تولید خود را آغاز کرده و یا در حال اتمام هستند.

شیشلیک/ محمدحسین مهدویان

اوایل تیرماه بود که خبر ساخت جدید ترین فیلم محمد حسین مهدویان در رسانه ها منتشر شد. فیلم سینمایی شیشلیک به تهیه کنندگی محمدرضا منصوری و نویسندگی امیرمهدی ژوله ششمین تجربه کارگردانی مهدویان در 6 سال پیاپی است. فیلمی که در فضای کاملاً متفاوت با آثر قبلی او ساخته می شود.

ترکیب جالب بازیگران و البته کمدی بودن فیلم نشان دهنده تجربه ای جدید د رکارنامه فیلمسازی این کارگردان جوان است.

این فیلم که با سرمایه گذاری فیلم مارکت تولید می شود، همچون آثار قبلی مهدویان اثری پربازیگر است. گروه بازیگران شیشلیک را رضا عطاران، پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، مه لقا باقری، وحید رهبانی، عباس جمشیدی و جمشید هاشم پور تشکیل داده اند.

با توجه به سابقه فیلمسازی مهدویان، از هم اکنون می توان شیشلیک را در زمره فیلم های بخش مسابقه جشنواره سی و نهم در نظر گرفت.

حال باید منتظر ماند و دید که کارگردان فیلم هایی همچون ایستاده در غبار و ماجرای نیمروز 1 و 2 بهمن ماه امسال ششمین حضور خود در جشنواره فیلم فجر را تجربه خواهد کرد یا خیر.

ابلق/ نرگس آبیار

نرگس آبیار که دو سال پیش با فیلم شبی که ماه کامل شد حضور بسیار پیروزی در سی و هفتیمن جشنواره فیلم فجر داشت، پس از یک سال غیبت با فیلم ابلق به دنبال شکار سیمرغ های جدید است. این فیلم در ابتدا بی وقتی نام داشت و بعدها نام آن به ابلق تغییر کرد.

اثر جدید آبیار درامی خانوادگی است که علاوه بر کارگردانی، نویسندگی فیلمنامه آن را در کنار پریسا کرزیان بر عهده داشته است، محمدحسین قاسمی همچون سایر آثار آبیار تهیه کنندگی این اثر را بر عهده دارد.

تولید این فیلم که قرار بود در اسفند ماه جلوی دوربین برود به خاطر شرایط ناشی از شیوع کرونا و تعطیلی اغلب فعالیت های فیلمسازی از سوی سازمان سینمایی دوماه عقب افتاد و در نهایت از اواخر اردیبهشت جلوی دوربین رفت و در تیرماه تولید آن به انتها رسید.

بهرام رادان، الناز شاکردوست، هوتن شکیبا و گلاره عباسی در این فیلم سینمایی ایفای نقش می کنند.

خائن کشی/ مسعود کیمیایی

مسعود کیمیایی کارگردان نام آشنای سینمای ایران سال گذشته فیلم خون شد را در جشنواره فیلم فجر داشت. با این حال این کارگردان پیشکسوت ترجیح داد که در جشنواره حضور پیدا نکند و همین عدم حضور و اظهارات پیرامون آن در جریان برگزاری جشنواره حواشی زیادی را ایجاد کرد.

خون شد اگرچه برای اغلب دوست داران سینمای کیمیایی یادآور فیلم های قدیمی کیمایی بود اما منتقدان را راضی نکرد و عموماً از آن به عنوان درجازدن و حتی پسرفت استاد یاد کردند.

پیش تولید فیلم سینمایی خائن کشی به کارگردانی مسعود کیمیایی و تهیه کنندگی علی اوجی شهریور ماه امسال آغاز شد.

امیر آقایی که سال گذشته پیروز به کسب سیمرغ بلورین شد، نخستین بازیگری است که حضورش در خائن کشی قطعی شده تا برای اولین بار جلوی دوربین کیمیایی برود.

مسعود کیمیایی در سی امین ساخته خود، زندگی مهدی بلیغ مشهورترین سارق و کلاهبردار ایرانی را به تصویر می کشد. بلیغ معروف ترین خلاف کار تهران بود؛ کلاهبرداری که حتی پایتخت را هم با حیله و شیوه هایی عجیب به یک فرد ثروتمند فروخت!

شنیده ها حاکی است که در روز های آینده بازیگران جدیدی به آخرین فیلم کیمیایی اضافه خواهند شد.

قاتل و وحشی/ حمید نعمت الله

قاتل و وحشی یکی از فیلم های مهمی است که در لیست گزینه های احتمالی برای حضور در سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر هم قرار داشت اما به خاطر مشکلاتی که در راه تولید فیلم و چالش هایی که با سرمایه گذار آن پیش آمد فیلم به جشنواره سی وهشتم نرسید. از آنجایی که نعمت الله به تازگی مراحل انتهای ساخت این فیلم را پس از یک سال به انجام رسانده احتمال حضور این فیلم مهم در جشنواره سی ونهم فیلم فجر وجود دارد.

لیلا حاتمی، امین حیایی، شهرام حقیقت دوست و ستاره اسکندری بازیگران اصلی این فیلم هستند.

روشن/ روح الله حجازی

روح الله حجازی در دو فعالیت خود در عرصه کارگردانی دوازده اثر سینمایی، تله فیلم و تلویزیونی را به نام خود ثبت کرده است، وی اولین بار با فیلم اگر باران ببارد کارگردانی در سینما را تجربه کرد و پس از آن با هیهات، در میان ابرها، مرگ ماهی، زندگی خصوصی آقا و خانم میم و اتاق تاریک نام خود را به عنوان یک کارگردان پرکار ثبت کرد.

حجازی روشن را اواخر سال گذشته کلید زد. این پروژه نیز به خاطر تعطیلی پروژه های سینمایی به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا یکی دوماه تعطیلی را تجربه کرد و در نهایت در اردیبهشت ماه کار تولید این فیلم را به انتها رساند.

روشن مانند فیلم های قبلی حجازی اثری پربازیگر است که ترکیبی متفاوت از بازیگران سینما و تئاتر در آن به ایفای نقش می پردازند.

رضا عطاران، سارا بهرامی، سیامک انصاری، مهدی حسینی نیا، مسعود میرطاهری، محمد، ولی زادگان، ابراهیم عزیزی، علی رحیمی، حمیدرضا حیدری، هدیه آژیدهاک، امیر کیوان معصومی، محمد نیکبخت، سید علیرضا میرسالاری، اصغر رضایی، علیرضا نقیبی، صادق حسنی، با معرفی نازنین سهامی زاده و بازیگر خردسال سرگل لواسانی ترکیب بازیگران روشن را تشکیل می دهند.

طلاخون/ ابراهیم شیبانی

فیلمبرداری طلاخون که نام اولیه آن خورشید همچنان می درخشد بود اسفندماه سال گذشته در قزوین به انتها رسید.

ابراهیم شیبانی کارگردانی این فیلم را به عهده دارد. تهیه کنندگی طلاخون به عهده حسن کلامی و مدیریت فیلمبرداری آن را نیز حسین جعفریان انجام داده است.

ترکیب بازیگران طلاخون هم چهره های آشنایی هستند که حضور آنها در کنار هم می تواند مخاطبان را جذب کند. شهاب حسینی، حسام منظور، زری خوشکام، بازیگران اصلی تازه ترین ساخته ابراهیم شیبانی را تشکیل می دهند.

بدون همه چیز/ محسن قرایی

بدون همه چیز تازه ترین فیلم محسن قرایی پس از سد معبر است.او دو سال پیش برای نوشتن فیلمنامه قصر شیرین سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را از آن خود کرد و امسال پروژه پربازیگر بدون همه چیز را آغاز کرده است.

پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، باران کوثری، پدرام شریفی، مهتاب نصیرپور، فرید سجادی حسینی، لاله مرزبان و هادی حجازی فر لیست بازیگران این فیلم را تشکلی می دهند.

شهاب حسینی در ابتدا بازیگر اصلی این فیلم بود، اما او پس از چند جلسه فیلمبرداری از حضور در این پروژه انصراف داد و هادی حجازی فر به عنوان جایگزین این بازیگر به تیم تولید اضافه شد.

نگهبان شب/ رضا میرکریمی

فیلم سینمایی نگهبان شب به نویسندگی مشترک رضا میرکریمی و محمد داوودی و کارگردانی و تهیه کنندگی رضا میرکریمی به تازگی وارد مرحله پیش تولید شده و هنوز مشخص نیست کار تولید آن چه زمانی آغاز می شود.

حاضر نوید محمدزاده اولین بازیگری است که برای حضور در این فیلم انتخاب شده است. رضا میرکریمی سال 97 با فیلم قصر شیرین در سی وهفتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت که نظر منتقدان را جلب کرد و پس از آن نیز با همین فیلم در جشنواره های جهانی حضور پیروزی را تجربه کرد.

4104/

آژانس دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 1656

به "پرواز دوباره سیمرغ ها این بار با ماسک و دستکش!، آثاری که در سایه کرونا به حضور در جشنواره فیلم فجر می اندیشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرواز دوباره سیمرغ ها این بار با ماسک و دستکش!، آثاری که در سایه کرونا به حضور در جشنواره فیلم فجر می اندیشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید