پیروز درنده خو نیست؛ امکان رهاسازی در طبیعت وجود ندارد ، حتی نمی توانیم او را در منطقه حفاظت شده رها کنیم

به گزارش هدا بلاگ، دامپزشک پیروز؛ یوزپلنگ ایرانی که حالا 6 ماه سن دارد، گفت: هیچ حیوانی که در اسارت متولد می گردد، قابلیت رهاسازی در طبیعت را ندارد. پیروز مشکل جسمانی حادی ندارد ولی دندان های دائمی اش هنوز رویش پیدا نکرده است.

پیروز درنده خو نیست؛ امکان رهاسازی در طبیعت وجود ندارد ، حتی نمی توانیم او را در منطقه حفاظت شده رها کنیم

به گزارش خبرنگاران، بابک باستانی دامپزشک پیروز؛ یوزپلنگ آسیایی و فرزند ایران، درباره آخرین شرایط جسمانی و سلامت پیروز گفت: پیروز حدود 6 ماه سن دارد و سلامتش روزانه طی دو نوبت مورد آنالیز و ارزیابی قرار می گیرد. پیروز در واقع جزو یوزپلنگ هایی است که ما بیشترین اطلاعات پزشکی از آن را داریم.

وی اضافه کرد: وزن، دمای بدن، نوع غذا، شرایط دفع مدفوع، کیفیت ادرار و سلامت دهان و دندان پیروز به صورت مداوم مورد رصد و ارزیابی قرار گرفته است.

این دامپزشک ادامه داد: رشد پیروز به علت اینکه در محیط اسارت به دنیا آمده، نسبت به یوزپلنگ هایی که در طبیعت متولد می شوند، عقب تر است. بر همین اساس هنوز دندان های اصلی او جایگزین دندان های شیری اش نشده است. در حالی که باید تا به امروز 50 درصد دندان های دائمی او پدیدار می شد.

باستانی با اشاره به اینکه وزن پیروز حدود 5 کیلوگرم کمتر از اندازهی است که رشد طبیعی داشته باشد، اعلام کرد: البته این موضوع برای او خطرناک نیست و پیروز مشکل جسمانی حادی ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که اخیراً اعلام شده که به زودی پیروز در منطقه توران برای زندگی در طبیعت رها می گردد. آیا این موضوع را تائید می کنید، گفت: هیچ حیوانی که در اسارت متولد می گردد، قابلیت رهاسازی ندارد. مگر برنامه مدون برای رهاسازی اش در نظر گرفته شده باشد که قطعاً این قضیه بسیار سخت و سخت خواهد بود.

باستانی گفت: بر این اساس پیروز هم قابلیت رهاسازی حتی در پارک ملی حفاظت شده توران را ندارد.

این دامپزشک با تأکید بر اینکه تغذیه و درمان پیروز مشکل تأمین هزینه ندارد، اظهار داشت: بنده به عنوان دامپزشک به همراه یک دامپزشک آفریقایی، شرایط سلامت پیروز را عهده دار هستیم و علیرضا شهرداری زحمت نگهداری این یوزپلنگ را در پارک پردیسان دارد.

باستانی گفت: میانه سن یوزپلنگ ها در اسارت اگر به صورت شایسته نگهداری شوند، حدود 15 تا 16 سال است که این اندازه سن نسبت به عمر طبیعی آنها در شرایط طبیعت بیشتر است. به هر حال قانون طبیعت با موضوعاتی مانند شکار سبب می گردد گاهی سن این حیوانات به 5 سال هم نرسد.

وی ادامه داد: البته ناگفته نماند که ذات اسارت هم برای حیوانات استرس زا است و همین قضیه ممکن است مشکل قلبی، کبدی و کلیوی برای آنها ایجاد کند.

این دامپزشک در خصوص نحوه حفاظت از این یوزپلنگ اظهار کرد: 6 جایگاه حفاظتی برای پیروز در نظر گرفته شده و دوربین های مداربسته در حال تکمیل و گسترده شدن است و 24 ساعته شرایط سلامت این حیوان رصد می گردد.

لازم به ذکر است پیروز، یوزپلنگ آسیایی و فرزند ایران و فیروز است که روز 11 اردیبهشت 1401 به دنیا آمد و به نماد یوزپلنگ ایرانی تبدیل شده و این یوز تنها توله به جای مانده از سه فرزند ایران است .

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 19 آبان 1401 بروزرسانی: 19 آبان 1401 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3592

به "پیروز درنده خو نیست؛ امکان رهاسازی در طبیعت وجود ندارد ، حتی نمی توانیم او را در منطقه حفاظت شده رها کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیروز درنده خو نیست؛ امکان رهاسازی در طبیعت وجود ندارد ، حتی نمی توانیم او را در منطقه حفاظت شده رها کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید