چسب های لاستیکی که موجب تسریع بهبود زخم می شوند

به گزارش هدا بلاگ، محققان سنگاپوری چسب زخم لاستیکی ای تولید کرده اند که علاوه بر اینکه نیاز به بخیه را مرتفع می کند، زخم ها را سریع تر می بندد و در عین حال داروی مورد نیاز زخم را نیز تامین می کند.

چسب های لاستیکی که موجب تسریع بهبود زخم می شوند

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، هنگام بخیه زدن زخم ها، احتمال آسیب بافت و همچنین ایجاد عفونت از چالش های اساسی ای است که جراحان با آن روبرو هستند. حال محققان دانشگاه فنی نانیانگ در سنگاپور چسب جراحی ای را درست کرده اند که نیاز به بخیه را کاهش می دهد و زخم ها را سریع تر بهبود می بخشد.

آن ها برای ساخت این چسب از ماده آزمایشی ای با نام کاپروگلو (CaprpGlu) استفاده کرده اند که از ترکیب دو ماده اصلی پلی کاپرولاکتون و دیازیرین ساخته شده است. گفتنی است که پلی کاپرولاکتون یک پلیمر تخریب پذیر است که توسط سازمان غذا و بهداشت آمریکا به تصویب رسیده و دیازیرین نیز یک مولکول آلی است که زمانی که توسط نور ماورای بنفش فعال می شود، پیوند های محکمی شکل می دهد.

این چسب جراحی برخلاف بعضی از چسب های دوبخشی، نیازی به افزودن ماده شیمیایی به عنوان کاتالیزون ندارد. علاوه براین، چسب تحت تاثیر تابش گاما که معمولا برای استریلیزه کردن تجهیزات جراحی به کار می رود، قرار نمی گیرد.

کاپروگلو زمانی که هنوز به شکل مایع است، مستقیما روی زخم یا برش در بافت زیستی مرطوب قرار داده می شود و سپس در معرض دوز کمی نور ماورای بنفش به اندازه چند ثانیه قرار می گیرد و در همین فاصله به یک لاستیک محکم، اما فوق العاده منعطف تبدیل می شود. از آنجا که این چسب در ابتدا به صورت مایع روی زخم قرار می گیرد، کاملا روی بافت را می پوشاند و مانع رسیدن رطوبت یا آلودگی به زخم می شود. علاوه براین، بعد از اینکه به حالت لاستیکی درمی آید، آنقدر قدرت چسبندگی آن زیاد می شود که سه تا هفت برابر قوی تر از چسب های جراحی موجود در بازار است.

جالب تر اینکه این چسب طی چند هفته به تدریج و بدون ضرر تجزیه بیولوژیکی می شود و همزمان با بهبودی زخم، آن هم از بین می رود. محققان در آزمایش های خود، شریان یک خرگوش را قطع کردند و با استفاده از کاپروگلو سعی کردند آن شریان را ببیندند. آن ها به جای هشت بخیه، توانستند با چهار بخیه شریان را کاملا ببندند و بعد از هفت روز نیز جای این بریدگی کاملا بهبود یافت.

محققان یک مرحله دیگر نیز به آزمایش های خود اضافه کردند و این بار در آزمایشی روی موش ها، توانستند جای زخم پا را با کمک داروی بی حسی که داخل کاپروگلو ریخته بودند، به تدریج جای زخم را بی حس کنند. آن ها معتقدند که می توانند با توسعه بیشتر این چسب ها، دارو هایی را درون آن اضافه کنند که فرایند بهبودی را تسریع و از عفونت نیز جلوگیری می کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 مهر 1399 بروزرسانی: 27 مهر 1399 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 1486

به "چسب های لاستیکی که موجب تسریع بهبود زخم می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چسب های لاستیکی که موجب تسریع بهبود زخم می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید