چگونه از بروز حمله آسمی پیش گیری کنیم

به گزارش هدا بلاگ، آگاهی از بعضی اقدامات اولیه در جهت پیشگیری از بروز حمله آسمی می تواند مانع از وخیم شدن شرایط بیمار مبتلا به آسم شود. در این مقاله بعضی اقدامات ساده برای مراقبت بیماران از خود ارائه می شود.

چگونه از بروز حمله آسمی پیش گیری کنیم

نویسنده: حمید وثیق زاده انصاری

منبع: راسخون

آگاهی از بعضی اقدامات اولیه در جهت پیشگیری از بروز حمله آسمی می تواند مانع از وخیم شدن شرایط بیمار مبتلا به آسم شود. در این مقاله بعضی اقدامات ساده برای مراقبت بیماران از خود ارائه می شود.

آسم نوعی بیماری مزمن است که به عدم توانایی فرد برای دم و بازدم اطلاق می شود. راه های هوایی در فرد مبتلا متورم و ملتهب می باشند. این التهاب و تورم موجب فراوری بیش از میزان ماده مخاطی می شود و به همین علت تنفس برای فرد سخت است. شدت این بیماری از فردی به فرد دیگر فرق دارد. در بعضی افراد، ممکن است به صورت بیماری خفیفی باشد که می توان به آسانی آن را کنترل نمود، در حالی که برای گروهی دیگر از افراد این بیماری ممکن است بسیار جدی و خطرناک باشد به حدی که فعالیت های عادی روزانه فرد را تحت تأثیر قرار دهد. همانطور که گفته شد، آسم نوعی بیماری مزمن است و هیچ درمانی ندارد. با این حال، راه هایی برای کاهش خطر بروز حمله آسمی وجود دارد که در هنگام وقوع آسم هم به کنترل آن یاری می نماید.

پشیگیری از بروز حمله آسمی

هرچند هیچ راه کاملاً مطمئن و بدون خطایی برای جلوگیری از وقوع حمله آسمی وجود ندارد، اجتناب از عوامل محرک حمله و مصرف داروهای تجویز شده به وسیله پزشک خطر حمله آسمی را تا حد زیادی کاهش می دهد.

- اولین اقدام پیشگیرانه دنبال کردن برنامه درمانی است که پزشکتان به شما توصیه نموده است. به یاری دو گروه از دارو های طولانی اثر و سریع الاثر می توان آسم را کنترل کرد. داروهای سریع الاثر برای کنترل یک حمله آسمی به کار می فرایند. داروهای طولانی اثر برای پیشگیری از بروز حمله آسمی مورد استفاده قرار می گیرند. در اغلب موارد، مصرف روزانه این داروها ضروری است. این نکته مهم را به خاطر بسپارید که بیماری آسم، بیماری تمام طول عمر است و بنابراین احتیاج به آنالیز و کنترل همیشگی دارد.

- اقدام مهم بعدی شناسایی محرک ها و اجتناب از آن ها است. با وجود آنکه متخصصان همچنان درباره علل تعیین و قطعی این بیماری مزمن به نتیجه نرسیده اند، اما به خوبی از عوامل تحریک کننده حمله آسمی آگاهی دارند. موادی نظیر دانه گرده، شوره سر، گرد و غبار، کپک قارچی، هوای سرد، آلاینده های هوا، دود تنباکو، بُخور، شمع ها، آتش و مواد آتش بازی ها، مواد غذایی حساسیت زا به اسم عوامل محرک حمله آسمی در اغلب افراد شناخته شده اند. در بعضی افراد ممکن است حمله آسمی پس از قرار گرفتن در معرض عفونت هایی نظیر سرماخوردگی، بر اثر مصرف داروها و بیماری هایی نظیر رفلکس معدی مروی، رخ دهد. احساسات شدید و استرس، ممکن است سبب حمله آسمی در گروهی از افراد شود. حتی فعالیت های فیزیکی سنگین و شدید هم ممکن است سبب تحریک حمله آسمی شود. بعضی دیگر از محرک های آسم سوسک های حمام، رشد کپک های خانگی و غبار می باشند. به اسم مثال، اگر شما معمولاً پس از تمرین ورزشی دچار حمله آسمی می گشت، پس بهتر است از انجام هرگونه فعالیت اجتناب نمایید. سعی کنید به فعالیت های سبک تری مانند پیاده روی یا آهسته دویدن بپردازید. بعلاوه، تزریق سالانه واکسن آنفلونزا می تواند برای شما مفید باشد زیرا عفونت هایی نظیر آن می توانند سبب تشدید علائم آسم شود. علاوه بر این، تزریق واکسن آلرژی هم اقدام پیشگیرانه مؤثری است.

در بعضی افراد، بعضی علایم می تواند نشان دهنده حمله آسمی احتمالی قریب الوقوع باشد. بنابراین آشنا شدن با علایم و نشانه های خطر یاری بزرگی در کاهش مخاطرات است. این علایم می تواند سرفه خفیف، خس خس سینه و یا سختی تنفس باشد. درد قفسه سینه را هم می توان به اسم یک علامت در نظر گرفت. برترین حالت این است که حتی پیش از بروز این علایم، بتوانید وقوع حمله آسمی را پیش بینی کنید. و این کار با آنالیز و زیر نظر گرفتن سرعت تنفس میسر است. به این منظور شما می توانید از یک پیک فلومتر خانگی، وسیله ای برای میزان گیری جریان بازدمی، بهره ببرید.

توجه کنید که حتی با کاهش اندک تعداد حملات، شما نمی توانید مصرف داروهای خود را متوقف کنید. صرف نظر هر گونه بهبودی یا عدم بهبودی در سیر بیماری، ضروری است دوره مصرف داروها را طبق نسخه پزشک کامل کنید.

برترین و تنها کاری که در رابطه با بیماری های مزمن مانند آسم می توان انجام داد، پیشگیری از آن با توجه و مراقبت دائمی است. ممکن است دنبال کردن صحیح توصیه ها و اقداماتی که در این مقاله بیان شد، همواره جلوگیری از حمله آسمی را تضمین نکند اما مطمئناً خطرات را به طرز چشمگیری کاهش می دهد. مراقب شرایط سلامت خود باشید.

منبع: راسخون
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3248

به "چگونه از بروز حمله آسمی پیش گیری کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از بروز حمله آسمی پیش گیری کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید