کدام آثار کردستان ثبت می گردد؟

به گزارش هدا بلاگ، محمد امینیان درباره شرایط ثبت آثار این استان در سال 1402 گفت: در حوزه ثبت طبق خواسته اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اولویت با بناهایی است که ارزش های بالایی برای ثبت در حوزه ملی و یا جهانی دارند و یا جزو نفایس هستند. برنامه ثبت ما بر اساس تغییراتی است که در کشور در ثبت و حریم اجرا شده و بر این اساس اولویت با آثاری است که کمتر دارای مشکل مالکیت هستند.

کدام آثار کردستان ثبت می گردد؟

او اضافه کرد: بعلاوه در ثبت آثار منقول اولویت با اشیاء باارزش است، در حالی که سال های گذشته به سراغ آثاری می رفتیم که آسان تر ثبت می شدند. در حوزه ثبت حریم نیز اولویت با پرونده های آزادسازی حریم هایی است که با مشکل روبه رو هستند، این آزادسازی هم به این معنا نیست که از حریم جدا شوند، درواقع قصد داریم به حل مسائل جانبی آن ها یاری کنیم و نوع دستورات ساخت وساز را در این محوطه ها نهایی کنیم.

معاون میراث فرهنگی استان کردستان تاکید نمود: سال جاری به طور کلی ثبت ها و معین حریم ها در محوطه ها و بافت های در حال خطر، بیشتر است.

امینیان بعلاوه درباره برنامه کاوش های باستان شناسی محوطه های تاریخی در سال 1402 گفت: سال جاری بیشتر از آن که دنبال کاوش های باستان شناسی در محوطه های تاریخی استان باشیم، دنبال طرح های حفاظتی برای محوطه هایی مانند محوطه زیویه، محوطه توبره ریز، قلعه شهر مریوان و محوطه زاگرس در سنندج هستیم که قبلا کاوش شده اند.

او درباره پرونده های معطل مانده برای ثبت و معین حریم، با توجه به تشکیل نشدن شورای ثبت و حریم اظهار کرد: محوطه ها و بناهای اضطراری در استان کردستان معین حریم شده اند و اگر موردی هم مانده باشد، اشکالاتی در پرونده داشته که از سوی شورای حریم پیگیری های لازم برای برطرف آن انجام می گردد. مثلا پرونده حریم قلعه بالا از جمله این موارد بود و به دلیل این که در محوطه شهری واقع شده است، مسائلی داشت و هنوز تصویب نشده است. البته بودجه معین حریم و عرصه برای آن تامین شده بود و الان منتظر هستیم تا باستان شناس آن، پرونده نهایی را برای تصویب ارائه کند.

امینیان درباره برنامه های میراث فرهنگی استان کردستان در حوزه بازسازی نیز گفت: در حیطه حفاظت و بازسازی سه حوزه اصلی بناها، محوطه ها و بافت های تاریخی را داریم که در این زمینه نخستین اقدام ما برنامه ریزی است، یعنی به جای این که بازسازی موردی داشته باشیم و منتظر شویم بنا یا محوطه ای به بازسازی احتیاج پیدا کند، برنامه کلی برای آن ها خواهیم داشت.

او اضافه کرد: یکی از بحث ها در این زمینه معین ضوابط اختصاصی برای بافت های تاریخی استان کردستان است. سال جاری طبق برنامه ریزی که صورت گرفته است، بیشتر بافت های تاریخی شهری استان و چند بافت روستایی ضوابط اختصاصی خواهند گرفت.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان بعلاوه گفت: بازسازی ها نیز در مسیر حفظ بافت ها انجام می گردد. بعلاوه یکی از اولویت های ما ساماندهی بافت تاریخی است. بر این اساس بافت تاریخی شهر سنندج و بافت روستاهای پالنگان و دولاب در اولویت ساماندهی و معین ضابطه اختصاصی هستند.

او ادامه داد: درباره محوطه های تاریخی نیز چون بحث درخواست ثبت جهانی غار کرفتو و محوطه باستانی زیویه را داریم، برای تهیه پرونده آن ها ضروری است یکسری ساماندهی ها انجام گردد و اولویت ما شناسایی، معرفی و حفاظت از آن هاست.

امینیان بعلاوه با اشاره به برنامه های میراث فرهنگی کردستان برای موزه های این استان، اظهار کرد: سال جاری قصد داریم تجمیعی در موزه هایمان در شهر سنندج داشته باشیم و چند موزه از جمله خانه کرد، موزه باستان شناسی و مسجد ـ مدرسه دارالاحسان را که کنار هم هستند به عنوان موزه کُرد تجمیع کنیم که شاخصی برای معرفی فرهنگ منطقه ها کردنشین باشد. علاوه بر این، افتتاح و توسعه موزه های شهرستان های استان، مانند موزه سقز جزو برنامه های سال جاری است.

منبع: گردشبان
انتشار: 1 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1402 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3664

به "کدام آثار کردستان ثبت می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام آثار کردستان ثبت می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید