یک میلیون سفر نوروزی و تعجب 3 میلیون خانه نشین

به گزارش هدا بلاگ، طبق آماری تقریبا دقیق معلوم شد در اول و دوم فروردین 99 از تهران سه میلیون سفر کاسته شد و یک میلیون سفر انجام شد. وقتی در روزهای اول سال نو این افراد از شهر تهران خارج شدند تا به سفر بروند خیلی ها متعجب شدند.

یک میلیون سفر نوروزی و تعجب 3 میلیون خانه نشین

جهت دریافت خدمات در ضد سرقت با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، بهروز تورانی کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی در یادداشتی نوشت: وقتی به این عدد فکر می کنی یادت می یاد که قبلا دیگران نیز اعدادی را حدس زدند و منتظر بودند تا ببینند اوایل فروردین سال جاری چطور می گردد. خیلی ها ذهن شان مشغول ماجرایی خاص شده بود و به این سوال فکر می کردند که؛ در شرایط بحرانی نوروز 99، عموم مردم در تعطیلات چه رفتارهایی برای سفر و دید و بازدید نسبت به سال های قبل در پیش می گیرند؟ حالا وقتی آماری تقریبا دقیق اعلام شد، معلوم شد در اول و دوم فروردین 99 از تهران سه میلیون سفر کاسته شد و یک میلیون سفر انجام شد. وقتی در روزهای اول سال نو این افراد از شهر تهران خارج شدند تا به سفر بفرایند خیلی ها متعجب شدند. چون یک چهارم شهفرایندانی که معمولا از تهران به سفر نوروزی می رفتند، سال جاری اول فروردین در جهت مخالف همشهریان خودشان حرکت کردند. در موج اول یک میلیون سفر به سوی استان های مرکزی یا جنوبی که نقطه مقابل مقاصد معمول سفرها به استان های شمالی هست، انجام شد.

سفر این تعداد تهرانی نه تنها موجب آسودگی شان نشد بلکه نگرانی های زیادی را دامن زد. اضطراب هلال احمری ها، وزارت بهداشتی ها، کادرهای درمانی، مسوولین اجرایی استان های مقصد و ... که به تازگی توانستند روش قرنطینه خانگی را در شهر و دیار خودشان ترویج دهند در نتیجه روبرو با سفیران بیماری بیشتر شد. این گروه مسافر که ظاهراً دچارتوهم بدن مقاوم و خطای بقا هستند و با وجود نمایش عدم استقبال عمومی از سفر آنان، عبور و مرورشان در طول راه و شهرهای راستا، آه و افسوس عمومی از هدر رفت اقدامات پیشگیرانه و نگرانی از عوارض افزایش شیوع ویروس را ایجاد کرد و توهم کنترل آنان باقی ماند.

اگر در این یک میلیون سفر، سه میلیون تن جابجا شده باشند، به معنی تاثیر سه میلیون تن در کاهش رعایت بهداشت و آرامش همگانی در تهران، شهرهای راستا رفت و برگشت و شهرهای مقصد آنان می باشد. در این بین نقش مسوولین و مردم در فوت یک ایرانی در هر 10-12 دقیقه به دلیل ابتلا به کرونا چیست؟

جالب اینکه گزارش نشان از دسترسی این افراد به اینترنت دارد، یعنی افراد دارای اینترنت به عنوان ابزار دستیابی به اطلاعات، دچارخطای دسترسی و بیش اعتمادیشده و بر خلاف اطلاعات علمی، گزارش های پزشکی، توصیه های خود مراقبتی، گزارش های آماری و اخبار روزانه عمل نموده اند.

در روبرو با اصرار این افراد به سفر نوروزی، ذهن متوجه ویژگی های جمعیت شناختی این گروه و مقاومت های رایج آنان می گردد. زیرا این سوالی مهم است که چگونه در شرایط خاص پزشکی و شرایط اپیدمی جهانی ویروسی ناشناخته و مهلک، این تعداد شهفرایند تحت تاثیرخطاهای تشخیص، تفسیر به رای و سهل انگاری، نسبت به مصالح عمومی همشهریان و هم میهنان خود بی توجهی،خودبینی و خودراییزیادی را به نمایش گذاشتند؟ این رفتارها حالتی شبیه جمله کلیدی کارگردانان را با کمی تغییر به یاد می آورد. به جایصدا، دوربین و حرکت، حالتزمینه های ذهنی، خطاهای تصمیم سازی، اصرار به سفر نمایان می گردد.

تاب خوردم رشته وار اندر کف خیاط صنع بس گره بر خیط خودبینی و خودرایی زدم

یک میلیون راه احترام به کیفیت بخشی و سلامت ز ندگی

آنالیز راه های کاهش رفتارهای خطرساز این افراد نظیر؛ ارسال پیغام های هشدار عدم اصرار به تکرار سفر نوروزی و ...، می تواند باعث افزایش موفقیت اقدامات پیشگیرانه از شیوع یا افزایش تصاعدی آمار مبتلایان به ویروس کرونا و تقویت مشارکت همگانی در افزایش ضریب مراقبت های عمومی گردد.

ارسال مداوم پیغام های موضوعی موثر(توصیف هزینه های متعدد ضدعفونی اماکن شهرها، درمان مبتلایان، انتقال مسافران مبتلا به مراکز درمانی، ضرر و زیان هنگفت استمرار قرنطینه مشاغل، کارخانجات، موسسات، مدارس و دانشگاه ها و ...، مصرف بودجه های عمرانی، پزشکی و ... در صورترشد تصاعدی آمار مبتلایان، هزینه های گسترش خدمات در صورت انتقال ویروس در پهنه کشور، تاثیر مشارکت همگانی، خود مراقبتی و قرنطینه خانگی در مدیریت سریع بحران سلامت و کاهش اتلاف هزینه ها، هزینه بالای ریسک سفر، اطلاع رسانی خدمات سازمان ها، نهادها و وزارت خانه ها و ... در قالب عبارات مستدل و انگیزشی) به گوشی همراه و ایمیل این افراد یکی از راه هایی است که می تواند باعث به روز رسانی آگاهی ها وشفافیت افکار این افراد، کاهشعلت یابی نادرست و ترغیب تعهد به کاربست نکات بهداشتی و خود مراقبتی توسط آنان به جای گروه اندیشی گردد.

بهره برداری از تجربه های مثبت انیمیشن های فرهنگ ساز نظیر؛ رفتار همیار پلیس در راهنمایی و رانندگی و ... در این روزها مطلوب است.

تقویت هماهنگی های شناختی عمومیبا فراخوان بازنویسی، روایت ایرانی و بازخوانی جمعی داستان هایی نظیر شازده کوچولو برای تلطیف انگیزه های سفر در رسانه ملی یا تماشا و تحلیل پویانمایی مسافرکوچولو و اینگونه خلاقیت های هنرمندان مردمی، اهالی فعال ادبیات و برنامه کتاب باز نیز می تواند راه هگشا باشد.

یکی از روش های پیشنهادی به این یک چهارم از سفر دوستان و سایر همشهریان تهرانی، تقویت ذهن آگاهی برای درک بهتر ماجرایی خاص است. بهتر است با توجه به امکان روبرو با موج دوم شیوع کرونا، مراحل انجام ذهن آگاهی را با هدفبازبینی تاثیر نیت و قصد در تصمیم و اقدامبه سفر یا...آنالیز کنیم.

در قدم اول این بازبینی،نکات مثبت و نتایج مثبتیرا که باعث شدند تا شما اقدام به سفر نوروزی یا ... را ترجیح دهید مرور نموده و هر مورد را با یک کلمه نوشته یا برای خود بازگویی کنید. نوشتن این نکته ها بر روی کاغذ، احساسات شما را از گره خوردگی به آن نکات آزاد می نماید.

در قدم دوم، نکات منفی که باعث اقدام به سفر یا ... شد و نتایج منفی که حاصل اقدام به این سفر بود را مرور کنید و هر نکته را در قالب یک کلمه بنویسید یا برای خود بازگو کنید. ادامه یادداشت نویسی، مرورهای بعدی و آنالیز یا تغییر این نکات را آسان نموده و رفتار سازنده و آموزاننده ای است.

قدم سوم را با ارایه تعبیری جدید از زمینه های موثر در ایجاد تمایل زیاد اقدام به سفر اخیر یا ... بردارید.

بعد از برداشتن قدم های اول و دوم، ضروری است تعبیری که کاملاً جدید و متفاوت از نکات و نتایج مثبت و منفی بالا بوده و نشان دهنده گفتگوی درونی صادقانه، تغییر نگاه قبلی و انصاف در خصوص کشف دلایل واقع بینانه ضرورت سفر نوروزی شما در شرایط بحران کرونایی باشد را بازگو نموده یا بنویسید.

قدم چهارم را با شناخت پیغامدهایی که سفر اخیر نوروزی در شرایط شیوع کرونا برای شما به ارمغان آورد، بردارید. سفر غیر ضروری یا بی موقع در نوروز 99 علی رغم مخاطرات متعدد و غیر قابل جبران شهری و کشوری، چه موهبت سازنده ای برای شما به همراه آورد یا چه نقش ویژه ای در بهبود احساس، زندگی شخصی، خانوادگی یا شغلی شما داشت که تعویق دسترسی به آن موهبت به زمان مناسب و فرصتی ایمن تر ممکن نبود.

پنجمین قدم شما، تعیین کردن هسته باورهای تاثیرگذار در اصرار به انجام سفر نوروزی پر خطر یا ... است.

در این مرحله حساس در خصوص این چهار سوال پاسخ های درونی دقیقی را بجویید. سوال هایی راجع به منشاء شخصی یا بیرونی اصرار به سفر یا ...، چرایی وجود اصرار به این اقدام، تاثیرات این اقدام و موارد موثر در اجتناب از این انتخاب مصرانه. پاسخ های درست شما به توانایی تملک راهنمایی خود یاری می نماید.

قدم تکمیلی ششمبازبینی راستاها و انتخاب های جایگزینسفر نوروزی در شرایط شیوع جهانی ویروس کرونا یا ... می باشد.

با توجه به وجود گزینه های متعددی که می توانند جایگزینی های خوبی برای تعویق سفرهای غیر ضروری در نوروز 99 یا ... شوند، چگونه می توانید خود و خانواده خود را با بهینه سازی انتخاب های خود از معرض خطرسازی یا ابتلا به بیماری کرونا دور نگه داشته و نقش سازنده ای در مشارکت فعال اجتماعی و موفقیت برنامه توانمندسازی و ارتقای سلامت پزشکی اهالی استان های کشور ایفا نمایید؟

در صورت انجام دقیق مراحل بالا بدور از تظاهر به عمل، آگاهانه و بدون مقاومت های مخرب مسوولیت تصمیم خود را بر عهده دیگران نمی اندازید. با نگاه به خطرساز بودن فردگرایی هایی اینچنین برای آحاد مردم کشور، متوجه فواید و منافع عمومی سرعت انطباق اجتماعی به عنوان یک مزیت ملی مردم ایران درروبرو کارآمد با ویروس کرونا و مشارکت فعال در مدیریت بحرانشده و به شکل گیری جمع گرایی احترام گذاشته و مراقب همیاری ها خواهید بود.

این مزیت ملی اجتماعی آنقدر ارزشمند و کارساز است که هر یک از خوانندگان می توانند برای روبرو مثبت با فرصت های تصمیم گیری و انتخاب در شرایط حساس یا روبرو با افرادخطرساز، از شیوه ترغیب سریع بهینه سازی انتخاب و سوالات چه، چطور و چرادر تکمیل روش های مفید گوناگون خود استفاده نمایند.

هماهنگی شناختی چندین میلیونی

در سویی دیگر این ماجرای خاص، سرعت جذب و هماهنگی شهفرایندان تهرانی که بیش از سه میلیون سفر حدود نه میلیون تن را در اول فروردین به تعویق انداختند تحسین برانگیز است. زیرا بدون آنکه دچارانباشت انگیزه و خطای همزمانیسفر با نوروز99 شوند،رویکرد فعالعده زیادی را دربهینه سازی سبک زندگیدر مواقع اضطراری نشان دادند.تقویت سرعت سازگاری اجتماعی هر دو سوی این ماجرا، افزایش کیفیت برنامه های مدیریت شهری در شرایط بحرانیرا تسهیل می نماید.

ترویج فرهنگ مشاوره

در هنگامه روبرو با بحران شیوع کرونا، اهمیت درونی سازی فرهنگ مشورت خواهی و مشورت پذیری به خوبی نمایان شد. آنانی که پیشتر به درونی سازی نیک اندیشی و بهینه سازی انتخاب ها پرداخته اند، تمایل بیشتری به پذیرش و انجام دقیق توصیه های خیرخواهانه تخصصی به نمایش گذارده اند و تصاویری امیدآفرین برای آحاد مردم و یکایک فعالان ارتقای سلامت پزشکی استان های کشور ترسیم نمودند. این نیک اندیشی، خیرخواهی، همدلی ، همیاری، صفات و خصلت های شهفرایندی متاثر از فرهنگ حکیمانه ایرانیان است که در اشعار ادبایی چون سعدی از 800 سال قبل مورد تاکید قرار گرفته است.

بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورَد روزگار دگر عضوها را نمانَد قرار

تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی

مطلوب است در شرایط خاص شیوع جهانی بیماری جدید، بهره مندی ازسازماندهی کارگروه های علمی-کاربردیدر حوزه های جامعه شناسی، ارتباطات، مردم شناسی، رفتارشناسی و ... برای افزایش دقت نظری عملیات اجرایی در موضوع های تخصصی چون ارتباطات اجتماعی و علوم شناختی مورد توجه فوری قرار گیرد. در این صورت تقسیم کار علمی گسترش می یابد و آگاهی بخشی از کانال های معتبر و متنوع انجام خواهد شد و فشار مدیریت غیرتخصصی افکارعمومی منجر به یکنواختی محتوای مکالمه، کاهش نفوذ پیغام مسوولین ذیربط در لایه ها و سطوح اجتماعی و ایجاد بی تفاوتی، ... یا احساس درماندگی عمومی نخواهد شد.

در فرایند تعالی فرهنگی ملت ایران، آموزه های بیشماری تاکید به پیراستگی از خودمحوری، درونی سازی صفات دینی و خصایل اجتماعی را تعلیم داده اند که کلام نغز حافظ از حدود700 سال پیش یکی از گوهرهای ارزشمند گنجینه های ادبی و فرهنگ ملی کشور می باشد؛

فکر خود و رای خود در عالم رندی نیست کفر است در این مذهب خودبینی و خودرایی

جمله ای کلیدی تشخیص رفتار و انتخاب درست را در شرایط بحرانی آسان می سازد؛اگر به حل مشکل یاریی نمی کنید، خود مشکل هستی.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 11 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 237

به "یک میلیون سفر نوروزی و تعجب 3 میلیون خانه نشین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک میلیون سفر نوروزی و تعجب 3 میلیون خانه نشین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید