7 چای و دمنوش پایین آورنده قند خون برای بیماران دیابتی

به گزارش هدا بلاگ، چای یکی از مقرون به صرفه ترین و محبوب ترین نوشیدنی ها در سراسر جهان است، به طوری که به وسیله بیش از دوسوم جمعیت جهان مصرف می گردد. چای به علت تاثیری که بر دیابت دارد، توجه محققان را به خود جلب نموده است. به همین علت، مقاله امروز خبرنگاران مگ را به معرفی چای و دمنوش پایین آورنده قند خون اختصاص داده ایم. اگر از مصرف کنندگان و هواداران نوشیدنی های گرم هستید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

7 چای و دمنوش پایین آورنده قند خون برای بیماران دیابتی

چرا چای برای کنترل دیابت مفید است؟

این روزها انواع مختلفی از چای وجود دارد، از جمله چای های واقعی تهیه شده از برگ های گیاه کاملیا سیننسیس (camellia sinensis) که چای سیاه و چای سبز را شامل می شود و دمنوش های گیاهی مانند چای نعناع و چای بابونه.

هم چای های واقعی و هم دمنوش های گیاهی به علت ترکیبات گیاهی قدرتمندی که دارند برای سلامتی مفید هستند. تحقیقات نشان داده اند که نوشیدن چای و دمنوش می تواند به کنترل قند خون بیماران دیابتی یاری کند.

در افراد مبتلا به دیابت، به علت ترشح ناکافی هورمون انسولین یا کاهش حساسیت به انسولین، قند خون بالا می رود. به همین علت، این بیماران باید به سراغ غذاها و نوشیدنی هایی بروند که به کنترل قند خون یاری می نمایند.

انتخاب نوشیدنی های بدون کالری یا بسیار کم کالری، مانند چای شیرین نشده به جای نوشیدنی های شیرین مثل نوشابه، یک راه عالی برای کنترل دیابت است. به علاوه، برخی از انواع چای حاوی ترکیباتی هستند که با آسیب سلولی مبارزه می نمایند و التهاب و قند خون را کاهش می دهند.

علاوه بر این، نوشیدن چای شیرین نشده می تواند به هیدراته نگه داشتن بدن یاری کند. هیدراته ماندن برای تمام فرآیندهای بدن، از جمله تنظیم قند خون، لازم است. بر اساس تحقیقات، کم آبی با افزایش قند خون در بیماران دیابتی مرتبط است و این اهمیت مصرف منظم مایعات را نشان می دهد.

کدام چای و دمنوش پایین آورنده قند خون است؟

قبل از معرفی برترین نوشیدنی برای دیابتی ها، باید به این نکته اشاره کنیم که نتیجه تحقیقات در خصوص تاثیر چای روی درمان دیابت نسبتا ضد و نقیض است. به اعتقاد کارشناسان، فواید چای و دمنوش برای پایین آوردن قند خون به اندازه چایی که می نوشید، تفاوت های شیمیایی طبیعی بین چای های مختلف و داروهایی که مصرف می کنید بستگی دارد.

در این بخش، به چند نمونه چای و دمنوش برای کاهش قند خون اشاره می کنیم.

1. چای سبز

چای سبز یکی از برترین گزینه هایی است که می توان در فهرست چای و دمنوش پایین آورنده قند خون قرار داد. تحقیقات درباره ارتباط چای سبز و دیابت نشان می دهد که برخی از ترکیبات موجود در این نوشیدنی، از جمله اپی گالوکاتچین گالات (EGCG)، جذب قند را به داخل سلول های عضله اسکلتی تحریک می نماید که این باعث کاهش قند خون می شود.

محققان با مرور 17 مطالعه مختلف متوجه شدند که مصرف چای سبز به طور قابل توجهی باعث کاهش قند خون ناشتا و هموگلوبین A1c (میانگین قند خون طی دو تا سه ماه گذشته) می شود. علاوه بر این، از ابتلا به دیابت پیشگیری می نماید. این مطالعات توصیه می نمایند که هر روز سه تا چهار لیوان چای سبز بنوشید تا از مزایای آن بهره مند شوید.

2. چای سیاه

کارشناسان معتقدند که چای سیاه به وسیله مکانیسم هایی که با چای سبز فرق دارد، به کنترل قند خون یاری می نماید. به اعتقاد این افراد، چای سیاه از سلول های فراوری نماینده انسولین محافظت می نماید و التهاب ناشی از آسیب های سلولی را کاهش می دهد.

همان طور که در خصوص چای سبز گفته شد، تحقیقات صورت گرفته روی چای سیاه هم نوشیدن سه تا چهار لیوان از آن را برای حفظ سلامتی توصیه می نمایند.

3. دمنوش بابونه

بابونه هم یک دمنوش پایین آورنده قند خون است. این نوشیدنی پرخاصیت از گل های یک گونه گیاهی به نام ماتریکاریا تهیه می شود. سابقه استفاده از این گیاه به 5 هزار سال قبل برمی شود.

یک مطالعه هشت هفته ای روی 64 بیمار مبتلا به دیابت نشان داد که چای بابونه برای قند خون مفید است و اگر شرکت نمایندگان سه بار در روز بعد از غذا 150 میلی لیتر دمنوش تهیه شده با سه گرم بابونه بنوشند، سطح انسولین و هموگلوبین A1c آن ها کاهش می یابد.

4. چای هیبیسکوس (چای ترش)

چای هیبیسکوس از گلبرگ های گیاه هیبیسکوس سابداریفا تهیه می شود. ثابت شده است که مصرف این چای فواید زیادی برای سلامتی دارد، از کاهش فشار خون گرفته تا کاهش التهاب. فشار خون بالا در افراد مبتلا به دیابت رایج است و نوشیدن چای هیبیسکوس به این بیماران یاری می نماید که سطح فشار خون خود را کنترل نمایند.

یک مطالعه روی 60 فرد مبتلا به دیابت نشان داد که مصرف 240 میلی لیتر چای ترش به صورت دو بار در روز و به مدت یک ماه، در مقایسه با چای سیاه تاثیر بیشتری روی فشار خون دارد. علاوه بر این، معین شده است که هیبیسکوس به کاهش مقاومت به انسولین یاری می نماید.

توجه داشته باشید که چای هیبیسکوس می تواند با داروی هیدروکلروتیازید (یک دیورتیک که معمولا برای افراد مبتلا به فشار خون بالا تجویز می شود) تداخل داشته باشد.

5. چای دارچین

دارچین یک ادویه محبوب است که شواهد زیادی در خصوص خواص ضددیابتی آن وجود دارد. به همین علت، می توان از آن به عنوان یک چای یا دمنوش پایین آورنده قند خون نام برد. بسیاری از افراد از مکمل های دارچین برای یاری به کاهش قند خون استفاده می نمایند، اما مطالعات نشان داده اند که نوشیدن یک لیوان چای دارچین هم می تواند مفید باشد.

یک مطالعه روی 30 بزرگسال با سطح قند خون طبیعی نشان داد که نوشیدن 100 میلی لیتر چای دارچین قبل از مصرف محلول حاوی قند به کاهش قند خون منجر می شود. در تحقیقات دیگری معین شد که مصرف روزانه 6 گرم مکمل دارچین به مدت 40 روز می تواند قند خون قبل از غذا را در بزرگسالان سالم کاهش دهد.

دارچین از راه های مختلف به کنترل قند خون یاری می نماید، از جمله کاهش سرعت ترشح قند در جریان خون، افزایش جذب سلولی گلوکز (قند) و افزایش حساسیت به انسولین. با این حال، برای نتیجه گیری قطعی درباره ارتباط چای دارچین و دیابت به مطالعات بیشتری احتیاج است.

6. چای زردچوبه

زردچوبه به علت خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی خود از محبوبیت زیادی برخوردار است. محققان تاثیر کورکومین (ترکیب فعال زردچوبه) را روی قند خون آنالیز نموده و به این نتیجه رسیده اند که این ماده حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد، جذب گلوکز را در بافت ها افزایش می دهد و سطح قند خون را کنترل می نماید.

یک مطالعه نشان داد که مصرف کورکومین با کاهش قابل توجه قند خون و چربی خون مرتبط است. به علاوه، این ماده به کاهش آسیب سلولی، کاهش ترکیبات پیش التهابی و بهبود عملکرد کلیه یاری می نماید.

گفتنی است که پیپرین (ترکیب فعال فلفل سیاه) قابلیت جذب کورکومین را به مقدار قابل توجهی افزایش می دهد. بنابراین، نباید فراموش کنید که برای بهره مندی از فواید زردچوبه به آن کمی فلفل سیاه اضافه کنید.

7. چای بادرنجبویه

بادرنجبویه یک گیاه تسکین دهنده از خانواده نعناع است که از آن به عنوان دمنوش یا چای گیاهی استفاده می شود. بر اساس تحقیقات، روغن های ضروری بادرنجبویه جذب گلوکز را تحریک و سنتز آن را در بدن مهار می نمایند. درنتیجه، این گیاه باعث کاهش قند خون می شود.

یک مطالعه روی 62 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد که مصرف روزانه 700 میلی گرم کپسول عصاره بادرنجبویه به مدت 12 هفته می تواند به طور قابل توجهی قند خون ناشتا، هموگلوبین A1c، فشار خون، تری گلیسیرید و نشانگرهای التهابی را کاهش دهد. اگرچه این نتایج امیدوارنماینده هستند، اما معین نیست که آیا نوشیدن چای بادرنجبویه هم همین تاثیر را روی سطح قند خون دارد یا خیر.

آیا نوشیدن چای می تواند برای بیماران دیابتی خطرناک باشد؟

اگرچه مصرف برخی از انواع چای و دمنوش برای قند خون بالا مفید است، اما آشنایی با روش صحیح استفاده از این نوشیدنی ها اهمیت زیادی دارد.

بسیاری از مردم دوست دارند چای خود را با شکر یا عسل شیرین نمایند تا طعم آن بهتر شود. مصرف نوشیدنی های شیرین در مقادیر کم تاثیر قابل وجهی بر سطح قند خون ندارد، اما انتخاب چای یا دمنوش شیرین نشده برای بیماران دیابتی بهتر است. چون قند افزوده شده به مرور زمان می تواند کنترل قند خون را با مشکل روبه رو کند.

از سوی دیگر، رژیم غذایی سرشار از قند افزوده ممکن است به مسائل دیگری مانند افزایش وزن و افزایش فشار خون منجر شود. اگر می خواهید بدون اضافه کردن شکر به چای یا دمنوش خود طعم بدهید، به آن چند قطره آب لیموترش یا کمی دارچین اضافه کنید.

نکته دیگری که هنگام مصرف چای و دمنوش پایین آورنده قند خون باید به آن توجه کنید این است که برخی از این محصولات می توانند با داروهای رایج مورد استفاده برای درمان دیابت تداخل داشته باشند. به عنوان مثال، رویبوس (چای قرمز) و شنبلیله عملکرد متفورمین و گلیبورید را تحت تاثیر قرار می دهند. با توجه به اینکه بسیاری از گیاهان پتانسیل تداخل با داروهای مختلف را دارند، مهم است که قبل از مصرف مکمل های گیاهی یا هر نوع چای یا دمنوش نو با پزشک خود صحبت کنید.

مشکل دیگری که ممکن است با مصرف چای ایجاد شود، دریافت فلزات سنگین است. برخی از مطالعات نشان داده اند که فلزات سنگین موجود در چای می توانند به سلول های بدن آسیب برسانند که این می تواند به عوارضی مانند سرطان و تخریب عصبی منجر شود. سرب، جیوه، آلومینیوم و کادمیوم از رایج ترین فلزاتی هستند که ممکن است در چای وجود داشته باشند. خوشبختانه، به گفته کارشناسان، دم کردن چای به کاهش فلزات سنگین آن یاری می نماید.

کلام پایانی

برخی از انواع چای و دمنوش حاوی ترکیبات قدرتمندی هستند که به کنترل قند خون بیماران دیابتی یاری می نمایند. بر اساس تحقیقات، چای سبز، چای زردچوبه، چای هیبیسکوس، چای دارچین، چای بادرنجبویه، چای بابونه و چای سیاه اثرات ضددیابتی قابل توجهی دارند و گزینه خوبی برای افراد مبتلا به دیابت هستند (به شرطی که شیرین نشده باشند).

مهم است که قبل از اضافه کردن یک نوشیدنی نو به رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید. چرا که برخی از گیاهان می توانند با داروهای مصرفی شما تداخل داشته باشند.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: medicinenet, healthline

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 تیر 1402 بروزرسانی: 28 تیر 1402 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3701

به "7 چای و دمنوش پایین آورنده قند خون برای بیماران دیابتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 چای و دمنوش پایین آورنده قند خون برای بیماران دیابتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید