آخرین یافته ها درباره کرونای انگلیسی

به گزارش هدا بلاگ، تعدادی از دانشمندان برجسته دنیا هشدار می دهند که کرونای انگلیسی ویروسی مرگبارتر با قابلیت انتقال بالاست و باید برای مقابله با آن تمهیدات جدی در نظر گرفته گردد.

آخرین یافته ها درباره کرونای انگلیسی

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فارس، تازه ترین تحقیقات صورت گرفته توسط سازمان بهداشت دنیای نشان می دهد گونه ای از ویروس کرونا که در انگلیس برای اولین بار شناسایی شد تا به حال به از این کشور به 80 کشور دیگر دنیا منتقل شده است.

بر اساس گفته های رئیس برنامه نظارت بر کنترل ویروس انگلیس، در حال حاضر کرونای انگلیسی به شکل غالب این ویروس در دنیا مبدل شده و بعد از تسخیر کل کشور انگلیس دنیا را آلوده نموده است.

شارون پیکاک مدیر کنسرسیوم ژنومیک کرونای انگلیس در این مورد گفته است: من فکر می کنم در آینده کرونای انگلیسی به خصوص برای واکسن های کرونا نیز مشکل ایجاد خواهد نمود. اعضای این گروه که همگی از پزشکان، متخصصان و دانشگاهیان برجسته انگلیس هستند، در حال جمع آوری و تحلیل اطلاعات ژنوم ویروس کرونا هستند و تا به حال سوابق و تاریخچه بیش از 250 هزار نمونه از این ویروس را جمع آوری نموده اند.

اولین نمونه کرونای انگلیسی توسط این گروه در کنت در جنوب شرق انگلیس در شهریور ماه کشف شد. جهش ویروس های مختلف و از جمله ویروس کرونا پدیده تازه ای نیست. اما مشکل آن است که جهش کرونای انگلیسی میزان انتقال آن را تشدید و قدرت تهاجمی آن را افزایش داده است. در نتیجه موارد بستری در بیمارستان ها افزایش یافته و مرگ و میر ناشی از این ویروس نیز بیشتر شده است.

به گفته مدیر کنسرسیوم ژنومیک کرونای انگلیس معین توالی انواع ویروس کرونا برای حداقل 10 سال مورد احتیاج است تا بتوان آمادگی لازم را برای مقابله با آن کسب کرد. ویروس کرونا تا به حال در سراسر دنیا 2.3 میلیون نفر قربانی گرفته و تعداد افراد مبتلا به آن نیز از مرز 107 میلیون نفر فراتر رفته است.

شناسایی دو گونه تازه ویروس کرونای انگلیسی

علاوه بر اولین نمونه کرونای انگلیسی که در جنوب شرقی این کشور برای اولین بار رؤیت شد، حالا دو نمونه دیگر از این ویروس در نقاط دیگری از انگلیس در لیورپول و بریستول شناسایی شده است که دانشمندان با نگرانی در حال آنالیز آنها هستند.

در این میان به خصوص نمونه شناسایی شده در بریستول موجب نگرانی شده است. زیرا قدرت انتقال و کشتار بالایی دارد. البته خوشبختانه این گونه تنها در نواحی محدودی رؤیت شده و تعداد افراد مبتلا به آن نیز کم و صرفاً 21 نفر بوده اند. در حال حاضر برای کنترل کرونای منطقه بریستول کوشش های گسترده ای شروع شده است.

شارون پیکاک در این مورد گفته است: در آینده ما باز هم شاهد جهش های ویروس کرونا خواهیم بود ولی آنچه موجب نگرانی ما شده این است که کرونای انگلیسی که اولین بار نسخه B1.1.7 نام گرفته بود، هفته ها و ماه ها در حال گردش و جهش بوده است. این مساله ایجاد مصونیت در برابر کرونا و کارآیی واکسن های عرضه شده را دچار مشکل می نماید.

دکتر کاترین اسمالوود مدیر ارشد امور اضطراری گروه اروپایی سازمان تجارت دنیای روز گذشته در جریان یک کنفرانس خبری گفت که کرونای انگلیسی در بیش از نیمی از کشورهای اروپایی گشته و گونه ای از این ویروس که به خصوص در اروپای غربی موجب نگرانی شده، با سرعتی بیش از نمونه های دیگر در حال جابجایی از کشوری به کشور دیگر است. برای مقابله با کرونای انگلیسی احتیاجمند به رویکردی محدودیت آفرین تر برای حفظ سلامت عمومی هستیم و باید مساله فاصله گذاری اجتماعی نیز کاملاً جدی گرفته گردد.

افزایش توان آلوده سازی و مرگ مبتلایان

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز آنالیز که دولت انگلیس بر روی گونه جدید ویروس کرونا انجام داده نشان می دهد علت افزایش توان انتقال و آلوده سازی این ویروس آن است که افراد مبتلا به آن بار ویروسی بیشتری در مقایسه با سایرین دارند. به بیان دیگر حجم و مقدار ویروس کرونای منتقل شده در این حالت بیشتر از انواع قبلی کرونا است. این ویژگی نه تنها می تواند ویروس مذکور را مسری تر کند بلکه به طور بالقوه اثر بخشی روش های درمانی فعلی بر علیه کرونا را تضعیف می نماید.

در عین حال هنوز برآورد دقیقی وجود ندارد که نشان دهد کرونای انگلیسی چه میزان در مقایسه با انواع دیگر کرونا مرگبارتر است. برای پی بردن به این موضوع باید آنالیز های بیشتری صورت بگیرد و در حال حاضر تنها راه مقابله رعایت دستورالعمل های فاصله گذاری اجتماعی است. در اولین آنالیز دولت انگلیس در خصوص کرونای انگلیسی ادعا شده بود این ویروس دو برابر ویروس کرونای عادی مرگبار است. اما با توجه به اینکه آنالیز یادشده مربوط به اوایل پاییز است در خصوص دقت و صحت یافته های آن در حال حاضر که در اواخر زمستان به سر می بریم، نمی توان اظهارنظر کرد.

برآوردهای صورت گرفته در انگلیس همچنین حاکیست انتقال ویروس کرونای جدید به سایرین در مقایسه با گونه هایی از کرونا که در آمریکای شمالی شایع بوده اند، 35 تا 45 درصد راحت تر صورت می پذیرد. تحقیقات محققان آمریکایی نشان می دهد کرونای انگلیسی تا ماه مارس به گونه غالب کرونا مبدل می گردد.

به گفته نیل فرگوسن متخصص اپیدمیولوژی و مشاور علمی دولت انگلیس، آمار و اطلاعات منتشر شده در خصوص کرونای انگلیسی به معنای افزایش 40 تا 60 درصدی موارد بستری در بیمارستان ها و همین طور آمار مرگ و میر به علت ابتلاء به ویروس کرونا در کشورهایی است که این ویروس به طور گسترده در آنها شایع گردد. از همین رو سیاست های سختگیرانه فاصله گذاری باید به طور مجدد اجرا شوند.

البته باید توجه داشت هنوز بیشتر موارد ویروس کرونای انگلیسی مرگبار نیستند ولی اگر سیاست های قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی جدی گرفته نشوند، میزان مرگبار بودن ویروس یادشده افزایش می یابد. علاوه بر این، محققان معتقدند دقت یافته های فعلی در خصوص میزان مرگبار بودن و قدرت انتقال ویروس کرونای انگلیسی بین 55 تا 75 درصد است و باید برای دستیابی به نتایج دقیق تر و قابل اتکاتر در این زمینه صبر کرد.

تازه ترین آنالیز در این زمینه توسط دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن - که با آنالیز شرایط 3382 فرد فوت شده از کرونا که 1722 نفر از آنها به کرونای انگلیسی مبتلا شده بودند، صورت گرفته - نشان می دهد خطر مرگ افراد مبتلا به کرونای انگلیسی 58 درصد بیشتر از افرادی است که به گونه های دیگر کرونا مبتلا شده اند.

به عنوان مثال خطر مرگ بیماران مرد کرونایی 55 تا 69 ساله در صورت ابتلاء به کرونای انگلیسی از 0.6 درصد به 0.9 درصد افزایش می یابد. این رقم در خصوص زنان در این گروه سنی از 0.2 به 0.3 درصد افزایش می یابد. این محاسبات اولیه تردیدی در خصوص ضرورت برخورد جدی تر با گونه جدید کرونا که از انگلیس به سراسر دنیا صادر شده، باقی نمی گذارد.

رکوردشکنی در زمینه جهش

به گزارش نیویورک مگ، پاتریک والانس مشاور ارشد علمی دولت انگلیس، از شناسایی 23 جهش در ویژگی های ژنتیکی ویروس کرونای انگلیسی خبر داده اس. این تعداد جهش ژنتیکی برای یک ویروس طی این مدت کوتاه امری بی سابقه و غیرعادی است. همین مساله به افراد 50 تا 70 درصدی توان انتقال ویروس کرونا منجر شده است. آخرین تحقیق منتشر شده در خصوص کرونای انگلیسی در 23 دسامبر سال گذشته توان مسری بودن آن را 56 درصد بیشتر از گونه های قبلی ثبت نموده است. اما در پژوهش های مستقل دیگر این رقم وارقام مشابه تأیید نشده اند. همچنین هنوز معین نیست که افزایش 50 تا 70 درصدی توان انتقال این ویروس چه میزان توان کشتار آن را افزایش می دهد. یک مساله نگران نماینده دیگر این است که هنوز معین نیست واکسن های فعلی تا چه حد در برابر کرونای انگلیسی مقاوم بوده و می توانند آن را متوقف نمایند.

کهن پارس: کهن پارس | مجله همه پارسی زبان های دنیا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 2448

به "آخرین یافته ها درباره کرونای انگلیسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین یافته ها درباره کرونای انگلیسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید