بایسته های راهبردی تدوین برنامه هفتم توسعه

به گزارش هدا بلاگ، مرکز پژوهش های اتاق ایران در بخش اول گزارش بایسته های راهبردی تدوین برنامه هفتم توسعه، به آسیب شناسی عملکرد شش برنامه توسعه بعد از انقلاب پرداخته است. بازخوانی تجربه های گذشته، گویای این واقعیت است که فرآیند برنامه ریزی شامل طراحی، تصمیم گیری، اجرا، نظارت از شایستگی و توانایی کافی برای ایجاد پیشرفت و توسعه پایدار برخوردار نیست.

بایسته های راهبردی تدوین برنامه هفتم توسعه

در بخش دوم گزارش، شرایط ویژه اقتصاد کشور مورد تحلیل قرار گرفته است. ارزیابی فرایند متغیرهای مهم اقتصادی طی سال های پایانی دهه 90 شمسی، نه تنها نسبت به سال های میانی دهه 80 شمسی که سند چشم انداز 20 ساله ابلاغ شد، نامطلوب ارزیابی می شود، بلکه در مقایسه با کشورهای حوزه سند چشم انداز، از عملکرد ضعیف کشور حکایت می کند. میانگین 1.4 درصدی رشد اقتصادی بدون نفت و 0.1 درصدی رشد اقتصادی با نفت در دهه 90 ، حکایت از گرفتار شدن کشور در تله رشد محدود و نامتناسب با اهداف سند چشم انداز (میانگین نرخ رشد سالانه 8 درصدی) دارد. همچنین، کسب میانگین رتبه 16 ام در میان 24 کشور حوزه سند چشم انداز بیست ساله، از مجموع شاخص های اقتصادی، بهداشتی، آموزشی و رفاه اجتماعی تعیین شده در این سند برای سال 2019، از ناکامی کشور در تحقق بخشی به هدف کسب رتبه اول در منطقه حکایت می کند.

با عنایت به آنکه، برنامه هفتم توسعه آخرین فرصت برای تحقق اهداف سند چشم انداز بیست ساله است و فرآیند تدوین این برنامه در دوره ای قرار گرفته است که اقتصاد و جامعه در وضعیتی بسیار حساس به سر می برند، لذا شرایط حاضر ایجاب می کند که برنامه هفتم توسعه با هوشمندی و به دور از آزمون وخطای مکرر تدوین شود تا فرصت های موجود به تهدید مبدل نشود و فرصت های بر باد داده شده گذشته تا حد زیادی جبران شود.

در بخش سوم گزارش، بایسته های راهبردی در سیاست های کلی برنامه هفتم، با تأکید بر اعمال مدیریت تغییر، اصلاح نظام تدبیر و برنامه ریزی کشور، برقراری تعامل سازنده با نظام بین الملل، ارتقای بهره وری عوامل تولید در اقتصاد، بهره مندی از ظرفیت های ایرانیان خارج از کشور و در نظر دریافت ملاحظات منطقه ای و آمایش سرزمین ارائه شده است تا از این گذر آینده اقتصاد کشور به تکرار تجربه های ناموفق برنامه های قبلی توسعه گرفتار نشود.

متن کامل گزارش بایسته های راهبردی در سیاست های کلی برنامه هفتم را اینجا مشاهده کنید.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 11 اسفند 1399 بروزرسانی: 11 اسفند 1399 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 2364

به "بایسته های راهبردی تدوین برنامه هفتم توسعه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایسته های راهبردی تدوین برنامه هفتم توسعه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید