با انبوه اختلالات روانی پساکرونا روبرو خواهیم شد

به گزارش هدا بلاگ، تهران(پانا) - رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت ستاد ملی مقابله با کرونا به مساله سلامت روان به عنوان یک مساله اصلی نگاه کند، زیرا در دوران پساکرونا، سونامی اختلالات روانی و آسیب های اجتماعی ایجاد خواهد شد و از اکنون باید پیش بینی ها و هماهنگی انجام گردد.

با انبوه اختلالات روانی پساکرونا روبرو خواهیم شد

به گزارش جمعیت هلال احمر، محمد حاتمی، در نخستین همایش ملی مداخلات در بحران و سلامت روان که به صورت مجازی، توسط جمعیت هلال احمر با همکاری سازمان نظام روانشناسی و مشاوره برگزار گردید، اضافه کرد: در دوران پسا کرونا با بحران سلامت روان روبرو خواهیم بود زیرا افراد سوگ فرو رفته خود را بروز می دهند و بروز آثار روانشناختی نظیر افسردگی، وسواس، اضطراب و حتی آسیب های اجتماعی نظیر طلاق و اعتیاد را در آن دوران پیش بینی می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه قرنطینه باعث ایجاد شکاف میان خانواده ها شده و این محدودیت ها روی ارتباطات درون خانوادگی و زوجین تاثیرات خود را گذاشته است، گفت: قرنطینه روی سالمندان هم تاثیرات مخربی داشته و این نگرانی ها در حوزه سالمندان وجود دارد. سیستم ایمنی افراد باید به گونه ای باشد که بدن فرد با ویروس مبارزه کند، کسانی که دچار اختلالات روانی هستند، سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است و کرونا اثرگذاری بیشتری روی این افراد خواهد داشت.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: در حال حاضر در شرایط مناسبی وجود نداریم و سلامت روان مردم در مخاطره است. وقتی با این شرایطی روبرو هستیم در حالت دفاع روان شناختی هستیم و تاثیرات منفی خود را در حد اختلافات می گذارد اما اثرات دراز مدت آن در ایام پسا کرونا فاجعه آمیز خواهد بود.

حاتمی اثرات روانشناختی قرنطینه بر روی بچه ها و نوجوانان را از جمله دغدغه های اصلی این سازمان دانست و ادامه داد: سنین 6 تا 18 سال سنین تحول رشد است و این رشد در بستر فعالیت جمعی و نقش پذیری اجتماعی محقق می گردد و در این قرنطینه این رشد حاصل نمی گردد و در دوران پسا کرونا کودک و نوجوانی را شاهد خواهیم بود که نتوانسته رشد به هنجاری را طی کند. همچنین اغلب مراجعات ما در این دوران معطوف به بچه ها و نوجوانان بوده است که دچار خستگی روانی شده اند.

وی با اشاره به لزوم تحت پوشش بیمه قرار دریافت خدمات روانشناسی و مشاوره به ویژه در شرایط بحران کرونا توضیح داد: امروزه اقشار کم درآمد از خدمات روانشناسی و مشاوره محروم هستند و درخواست سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور از رئیس جمهوری و مسئولین ستاد ملی کرونا این است که حداقل در شرایط کنونی پاندمی کووید 19 اقشار کم درآمد بتوانند با بیمه های پایه، تامین اجتماعی و... از خدمات روانشناسی و مشاوره استفاده نمایند، زیرا امروزه اکثریت مردم به دلیل درآمد پایین نمی توانند از خدمات روانشناسی و مشاوره بهره ببرند.

حاتمی گفت: اکنون سلامت روان مردم در همه زمینه ها نظیر اعتیاد و مسائل روانشناختی مخاطره آمیز است، از این رو باید از تمام ظرفیت های لازم برای مقابله با این شرایط استفاده کنیم. در شرایط کنونی ضروری است برای سلامت روان مردم برنامه ریزی بیشتری انجام گردد و صدا و سیما برنامه های آموزشی بیشتری در این زمینه داشته باشد.

وی اضافه کرد: با آغاز بحران کرونا در ایران، در میان مردم اضطراب و نگرانی شدید و ترس غیر طبیعی دیده می شد که بر روی روان و جسم آنها اثرات منفی برجای گذاشته بود. از سوی دیگر واکنش افرادی که دارای بیماری زمینه ای روانشناختی نیز بودند شدیدتر و نگرانی آنها نسبت به بیماری بیشتر بود به طوری که بعضا نشانه هایی در حد خودکشی نیز در بعضی افراد دیده می شد.

حاتمی گفت: از سوی دیگر در اوایل شیوع کووید 19 در ایران شایعات مربوط به بیماری و اطلاعات پیرامون آن نیز زیاد بود و همین امر منجر به ایجاد ترس غیر منطقی و التهاب و در نهایت واکنش هیجانی در بین مردم شده بود. از طرفی با لزوم وجود ترس منطقی برای رعایت پروتکل های بهداشتی روبرو بودیم و از طرف دیگر باید شرایط را به آرام سازی روانی سوق می دادیم. در این شرایط به وسیله سامانه 4030 و سایر امکانات موجود در کشور توانستیم سطح کشور را به آرام سازی و در عین حال رعایت پروتکل ها سوق دهیم اما به تدریج با عادی انگاری رعایت پروتکل ها از سوی مردم منجر به ایجاد موج دوم و سوم کرونا شد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور ادامه داد: در شرایط کنونی همه افرادی که دچار بیماری شدند و یا در خانواده خود عزیزی را از دست دادند از نظر روانی با مسائلی روبرو شده اند. در پیش از پاندمی کووید 19 با امکان برگزاری مراسم عزاداری و همدلی مردم با خانواده ها شرایط درک از دست دادن عزیزان راحت تر بود اما اکنون این سوگ را باید در خود حفظ کنیم و مردم با سوگ در خود فرو رفته ای روبروند.

به گفته حاتمی، اکنون شرایط روان مردم مخاطره آمیز است و اثرات دراز مدت آن در دوران پساکرونا خود را بروز خواهد داد به طوری که مردم دچار افسردگی روانی و مسائل روانی پساکرونا خواهند شد، از این رو از جمله اقدامات سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور فراوری بسته های آموزشی در راستای تغییر سبک زندگی جدید مردم است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره همچنین با اشاره به اهمیت اعتماد سازی ملی در شرایط کنونی گفت: مردم به علت عدم ارائه پیغام های یکدست در سطح کشور مجبور به مراجعه به رسانه های بیگانه و مغروض و فضای مجازی هستند، ما باید به وسیله قانع کردن سازی، اعتماد سازی و هماهنگی در ارائه اطلاعات، اعتماد ملی را ایجاد و سلامت روان را از حاشیه به متن منتقل کنیم.

وی اضافه کرد: اکنون مردم همچنان ابهام دارند، شایعات زیاد است و هم چنان نیازمند صحبت کردن و گفت وگو و مشاوره هستند. مردم هم چنان التهاب دارند و باید به سوالات آنها پاسخ داده گردد. باید اطلس روانشناختی شهرها را آماده کنیم و آمار دقیقی را در اختیار مسئولان قرار دهیم. مداخلات روانشناختی باید نهادینه گردد و زیر ساخت های لازم فراهم گردد، در این زمینه سازمان نظام روانشناختی آماده همکاری و در اختیار قرار دادن سرمایه های اجتماعی خود به سایر نهادهای اجرایی کشور است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 30 اسفند 1399 بروزرسانی: 30 اسفند 1399 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 2488

به "با انبوه اختلالات روانی پساکرونا روبرو خواهیم شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با انبوه اختلالات روانی پساکرونا روبرو خواهیم شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید