برای توسعه استان همدان میتوان روی گردشگری مانور داد

به گزارش هدا بلاگ، ایسنا/ براساس سخنان یک فعال حوزه گردشگری، برای توسعه استان همدان میتوان روی گردشگری مانور داد.

برای توسعه استان همدان میتوان روی گردشگری مانور داد

محمد سوزنچی تاریخچه ای از این صنعت در همدان را ارائه کرد و اضافه نمود: تا اواسط دهه 80 توسعه اقتصادی همدان بر پایه کشاورزی تنظیم شده بود و پس از آن همه مباحثی که در توسعه اقتصادی و براساس پایه و اصول اداره کردن استان بود، در حوزه جهانگردی تنظیم شد. در آن سالها از ادارات مختلف درخواست کردند مباحث اقتصادی که می تواند در هر سازمان رونق ایجاد کند و آن را توسعه دهد، ارائه نمایند که طرح تازهی برای همدان تنظیم گردد.

وی شرح داد: در آن موقع اداره میراث فرهنگی همدان پتانسیل هایی که در این حوزه قابلیت بهره برداری و توسعه اقتصادی داشت را احصا و ارائه کرد، به علاوه در آن برهه زمانی در استانداری بحث جهانگردی مطرح بود اما هنوز جایگاه خود را پیدا ننموده بود و وقتی این گزارش بیرون آمد معلوم شد پتانسیل زیادی مثل تپه هگمتانه و آرامگاه بوعلی و آرامگاه باباطاهر وجود دارد که هزینه هایشان صورت گرفته و احتیاجی به هزینه دوباره ندارند و پتانسیلی هستند که از آن بهره برداری ننموده ایم.

سوزنچی ادامه داد: در استانداری روی طرح کار کردند و معین شد همدان ظرفیت جهانگردی بالایی دارد و میتوان برای توسعه استان روی آن مانور داد، بنابراین صنعت جهانگردی در ابتدا در کنار کشاورزی نهاده شد و سپس در سندهای بالادستی به عنوان اولویت توسعه اقتصادی همدان مطرح شد، بعلاوه باید اشاره گردد کمبود آب برای کشاورزی هم یکی از دلایل این اتفاق بود. وی با اشاره به اینکه جهانگردی سومین صنعت پرعایدی دنیا و اولین صنعت کم هزینه و پرعایدی دنیا است، گفت: پس از آن قرار شد دستگاه هایی مثل شهرداری و شورای شهر و استانداری از جهانگردی حمایت نمایند.

جهانگردی همدان وارد چرخه اقتصادی شده است

سوزنچی پیرامون اینکه برای توسعه استان همدان میتوان روی جهانگردی مانور داد، اعلام کرد: در آن مقطع این تفکر وجود داشت که اگر زیرساخت ها را آماده کنیم جهانگرد به همدان می آید به همین علت روی تأسیسات جهانگردی، جاده ها، ایستگاه قطار و... کار شد و به ندرت حوزه جهانگردی وارد چرخه اقتصادی شد و اگرچه آنطور که باید پیروزیت حاصل نشد، اما برای آغاز خوب بود. این فعال حوزه جهانگردی اضافه نمود: این اتفاقات همزمان با شیوع کرونا بود و به علت اینکه در حوزه جهانگردی نوپا بودیم و فعالان این حوزه هم تجربه کافی نداشتند نتوانستند طرح و برنامه خوبی ارائه نمایند.

قسمتی از زیرساخت های جهانگردی مهیاست

به گفته وی در حال حاضر قسمتی از زیرساخت ها در استان مهیا شده و جهانگردی نیز تست و آزمونش را انجام داده است، بعلاوه دیگر مشکل حاد اقامت جهانگرد نداریم و متوجه شدیم مسافرها به جای چادر زدن باید به سوئیت منزل بروند تا چرخه اقتصادی آن محل هم بچرخد. سوزنچی اضافه نمود: در نتیجه همدان به عنوان منطقه ای با آب و هوای خوب شناخته شد و باعث شد هموطنان استانهای همجوار در همدان و روستاهای آن ویلا بخرند و قیمت مناطقی مانند زمین های حیدره بالا رفت که به نوعی کسب عایدی محلی محسوب می گردد.

از جهانگردی خارجی سهم معینی نداریم

وی با بیان اینکه ما از جهانگردی خارجی هیچ سهم معینی و بزرگی برداشت نکردیم، توضیح داد: با برگزاری اجلاس 2018 به عنوان اولین نشست بین المللی جهانگردی در همدان پایه های توسعه جهانگردی همدان خواسته یا ناخواسته شکل گرفت که اتفاق خوبی بود. به گفته این راهنمای جهانگردی تمام این اتفاقات همزمان در یزد هم رخ داد اما چون یزدی ها سنتی تر هستند، به مسائل داخلی خود بیشتر اهمیت می دهند و همین باعث شد روی خانه های قدیمی خود سرمایه گذاری نموده و خانه های قدیمی را به هتل تبدیل کردند بنابراین در یک بازه 10 ساله قیمت ساختمانهای بافت قدیمی یزد که بی ارزش تر بود، چند برابر قیمت های ساختمانهای تازه شد.

مردم، فعالان و مسئولان نتوانستند نقش خود را ایفا نمایند

سوزنچی با بیان اینکه در یزد بیش از 10 هتل بوتیک، هتل سنتی و اقامتگاه بومگردی وجود دارد، ادامه داد: این تعداد آنقدر زیاد است که میراث فرهنگی نمی تواند صدور مجوز را کنترل کند و ظرفیت این تاسیسات به سرعت تکمیل می گردد، بعلاوه یزد پیروز شد سهم بزرگی از جهانگرد خارجی که به شیراز می آمد را برای خود بردارد، به عبارت دیگر این نشان می دهد مردم، فعالان و مسئولان نقشی داشتند که نتوانستند مثل یزدی ها بازی نمایند.

به اعتقاد وی در حال حاضر توسعه های خرد و درشت صورت گرفته و مثل این است که کلی وقت گذاشتیم و یک جاده اساسی و حرفه ای برای مسابقه فرمول یک ساخته ایم و 20 ماشین مسابقه هم تدارک دیده ایم اما هنوز یک راننده خوب نداریم که وارد جاده گردد و حتی اگر راننده هم داشته باشیم ماشین های دیگر نمی آیند با ما مسابقه بدهند. سوزنچی بیان کرد: هیچ کسی جهانگردی را تحویل نمی گیرد و اگر معاونت اول استاندار یا مشاور اقتصادی استاندار، متخصص بهره برداری حوزه جهانگردی باشد، طی دو سال می توانیم علاوه بر اینکه صنعت و توسعه را پویا کنیم، بناهای تاریخی را هم طوری حفظ کنیم که احتیاج به ارگانهای دولتی نداشته باشند.

چالش تخریب بناهای تاریخی در همدان به علت حساسیت مردم است

این فعال حوزه جهانگردی با اشاره به اینکه در حال حاضر چالش تخریب بناهای تاریخی در همدان بوجود آمده، اضافه نمود: در گذشته هم این بناها تخریب می شدند اما بعلت اینکه امروز مردم نسبت به بناهای تاریخی حساس شده اند، نسبت به تخریب ها واکنش نشان می دهند، چرا که جهانگردی پایداری ذهنی مردم شده است. وی با بیان اینکه عید سال جاری بهار جهانگردی است، گفت: آلارم های جهانگردی برای مردم محلی به صدا عایدیه اما مدیران هنوز آن را درک نکردند و تا زمانیکه فرد بخاطر کم کاری هایش بازخواست نمی گردد، هیچ وقت نمی تواند برای توسعه اقتصادی استان کاری کند.

سوزنچی بیان کرد: در حال حاضر که زیرساخت های جهانگردی آماده است سرمایه گذاری و احداث کارخانه های میلیاردی نمی تواند به مردم سود برساند بلکه بهره برداری می خواهیم که تخصصش در زمینه سودزایی و کسب عایدی در حوزه جهانگردی برای انتفاع همگان باشد.

به گفته وی، مردم حق دارند از کسب و کارهای کوچک خود سود نموده و از این طریق رشد نمایند، علاوه بر این جهانگردی همه را منتفع می نماید و ماندگاری یک جهانگرد در طول یک روز نفع بسیار زیادی برای شهر دارد و از کشاورز گرفته تا نانوا، مغازه دار، پارکبان جاذبه های تاریخی و تفریحی، فعالان صنایع دستی، شهرداری و... منتفع می شوند، به عبارت دیگر از دست و بال جهانگرد برای شهر گهر می ریزد.

سوزنچی ادامه داد: اگر جهانگرد در هتل و اقامتگاه بومگردی اقامت کند این نفع بسیار بیشتر می گردد، در یک اقامتگاه بومگردی با اقامت 15 نفر می گردد چرخه اقتصادی دو خانواده را فعال و مجذوب کننده کرد و زندگیشان متحول می گردد و مهم ترین حسنش این است که کارخانه نمی سازیم که هزینه تریلیاردی انجام بدهیم و پول فقط به حساب یک نفر برود و هزاران مشکل هم بوجود بیاید، بلکه افراد در خانه خود زندگی می نمایند و یک طبقه برای اقامت اجاره می دهند. حال اگر جهانگرد خارجی باشد، سهم همدانی ها در تمام این موارد به دلار پرداخت می گردد.

استاندار می تواند جهانگردی همدان را احیا کند

وی با بیان اینکه تعداد اقامتگاه های بومگردی چند روستای اصفهان چهار برابر اقامتگاه های شهر همدان است، توضیح داد: استاندار می تواند جهانگردی همدان را احیا کند و زمانی به اهمیت و تاثیر جهانگردی پی می برد که همراه با یک تور لیدر جهانگردی را تجربه کند و از مناطقی مانند این روستاها بازدید کند. سوزنچی اعلام کرد: به عنوان یک راهنمای تور در همدان از زمان ژوراسیک تا به حال حاضر بیش از 110 آیتم جهانگردی دارم که مجذوب کنندهیت زیادی دارند و تکراری هم نیستند، به عبارت دیگر جاذبه هایی در همدان وجود دارد که همدانی ها از آنها خبر ندارند.

وی در ادامه گریزی به یک خاطره زد و گفت: زمانی به عنوان تور لیدر پیشینه شیرسنگی را برای مسافران شرح می دادم، افراد مسن آن منطقه با تعجب نگاه می کردند و باور نمی کردند درباره محل زندگیشان صحبت می کنم. آنها پس از فهمیدن تاریخچه این مکان به اعتبار خود پی برده بودند و در اصل با یادآوری اعتباری که متعلق به خودشان بود، احساس خوشایندی داشتند. این اتفاق در محله فهادان یزد نیز افتاد و این محله که جز محله های قدیمی شهر بود در حال حاضر جز گرانترین محله های یزد است.

این راهنمای جهانگردی بعلاوه تأکید کرد: استاندار همدان به یک مشاور کاربلد که طرح و تست داده باشد، احتیاج دارد و انتظار داریم این مشاور یک متخصص باشد و گزارش کار از او وجود داشته باشد. بعلاوه او باید طرح و برنامه ای داشته باشد که مردم جذب شوند با او مذاکره نمایند. مدیر کل میراث فرهنگی همدان نیز باید متخصص و متعهد باشد و بداند بهره برداری جهانگردی چه معنایی دارد.

منبع: همگردی
انتشار: 23 خرداد 1401 بروزرسانی: 23 خرداد 1401 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3493

به "برای توسعه استان همدان میتوان روی گردشگری مانور داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای توسعه استان همدان میتوان روی گردشگری مانور داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید