تاریخ مردم ایران زرین کوب چاپ هجدهمی شد

به گزارش هدا بلاگ، به گزارش خبرنگاران، مجموعه دو جلدی تاریخ مردم ایران نوشته عبدالحسین زرین کوب، به تازگی از سوی انتشارات امیرکبیر به چاپ هجدهم رسیده است.

تاریخ مردم ایران زرین کوب چاپ هجدهمی شد

جلد نخست این اثر، مربوط به تاریخ پیش از اسلام است که به دو بخش تاریخ پهلوانی و تاریخ واقعی تقسیم می گردد. بخش ابتدایی، نگاهی به دنیای اساطیری ایران دارد و از افسانه های پیشدادی و کیانیان، اوستا و زرتشت سخن می گوید. اما بخش دوم که افق های دور نام دارد، از ورود آریایی ها به فلات ایران آغاز شده و تا سرانجام حکمرانی ساسانیان ادامه پیدا دارد.

جلد دوم کتاب هم، از جایی که کتاب اول به سرانجام رسیده، آغاز می گردد تا زرین کوب در آن، به آنالیز بخش ها و زوایای مهم تاریخ مردمان ایران زمین چون فرهنگ، تصوف، کلام، فلسفه، ادبیات فارسی درکنار روایت تاریخ دوره ای از ایران بپردازد.

زرین کوب در مقدمه این اثر نوشته است: در کتاب حاضر سعی نموده ام آنچه را از تاریخ واقعی مردم و از طراز معیشت و تفکر و آداب و اخلاق آنها از منابع موثق به دست می آید بی هیچ شور و احساس قومی به بیان آورم و اگر با این حال مواردی هست که احیاناً با آنچه بعضی شرق شناسان غربی در این باب ها اظهار نموده اند به توافق نرسیده ام از آن رو است که نتوانسته ام مثل آنها تجاوز روم و بیزانس را با دیده تحسین بنگرم و واکنش مردم ایران را در مقابل جاذبه یونانی گری و روم پرستی، گرایش به ارتجاع و تسلیم به استبداد تلقی کنم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 12 تیر 1400 بروزرسانی: 12 تیر 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 2935

به "تاریخ مردم ایران زرین کوب چاپ هجدهمی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخ مردم ایران زرین کوب چاپ هجدهمی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید