تازه ترین رویدادهای جشنواره نمایش عروسکی از زبان هادی حجازی فر ، حمایت بیشتر از آثار شهرستان ها

به گزارش هدا بلاگ، دبیر نوزدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک با اعلام خبر افزایش 40 درصدی متقاضیان حضور در جشنواره امسال نسبت به دوره گذشته، جزییات مراحل انتخاب آثار را تشریح کرد.

تازه ترین رویدادهای جشنواره نمایش عروسکی از زبان هادی حجازی فر ، حمایت بیشتر از آثار شهرستان ها

به گزارش خبرنگاران، هادی حجازی فر در گفت وگویی در صفحه رسمی جشنواره که با موضوع ارائه گزارش شرایط آثار ثبت نام شده در جشنواره و جزییات مرحله انتخاب نمایش ها برگزار گشت، گفت: در این دوره از جشنواره 513 اثر برای رقابت در بخش های مختلف ثبت نام کرده اند که این آمار نسبت به آثار ثبت نامی در دوره گذشته جشنواره که 366 اثر بوده اند، افزایشی 40 درصدی را نشان می دهد و ما را به داشتن جشنواره ای رقابتی و پویا امیدوار کرده است.

به گفته حجازی فر، از مجموع آثاری که برای حضور در جشنواره نمایش عروسکی امسال ثبت نام کرده اند، 167 نمایش مربوط به بخش آثار نمایشی مخاطب بزرگسال، 219 اثر برای رقابت در آثار نمایشی با مخاطب کودک، نوجوان و خانواده و 127 اثر هم برای رقابت در بخش فضای باز اعلام آمادگی کرده اند.

دبیر نوزدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک با اشاره به این که 55 درصد کارگردان ها مرد و 45 درصد زن هستند، ادامه داد: از لحاظ پراکندگی جغرافیایی، کنندگان 30 استان در جشنواره امسال ثبت نام کرده اند که بیشترین آثار ثبت شده به ترتیب از استان های تهران، همدان، اصفهان و آذربایجان شرقی است.

به گفته او، مدارک تحصیلی کارگردان های آثار ثبت شده برای جشنواره امسال نشان می دهد که 219 نفر دارای مدرک کارشناسی، 121 نفر کارشناسی ارشد و 17 نفر دارای مدرک دکتری هستند و امیدواریم آثار جشنواره امسال از لحاظ کیفی در سطوح بالایی باشد.

نحوه بازبینی آثار متقاضی

دبیر نوزدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک در تشریح جزییات بازبینی آثار متقاضی، گفت: بازبینی آثاری که ثبت نام کرده اند از طریق ارسال فیلم خواهد بود. سوالی که مطرح می شود این است که آیا همه شرکت کنندگان در سراسر کشور امکان این را دارند در شرایط مساوی کارهایشان بازبینی شود؟ یکی از دلایلی که می خواستیم بازبینی ها به صورت ارسال فیلم باشد و نه به صورت زنده، همین مسئله بود اما درباره این که چقدر پیروز شویم و این که چه مشکلاتی در راستا به وجود بیاید، به عنوان دبیر جشنواره و به صورت شفاف در روز پایانی آن را گزارش خواهم داد.

حجازی فر ادامه داد: نکته دیگری که همیشه مد نظر ما بوده، این است که نه تنها هیچ فرقی بین کارهای ارائه شده به جشنواره از تهران و شهرستان ها نیست، بلکه میزان حمایتی که از آثار ارسال شده از شهرستان ها می کنیم بیشتر از تهران است که برای آن هزاران دلیل داریم، چرا که آن ها با حداقل امکانات و میزان دسترسی کمتر مجبورند بیشتر تلاش کنند. البته یکی دیگر از دلایلی که گفتیم بازبینی ها به صورت زنده نباشد و فراخوان را از مرحله بازبینی شروع کردیم، این است که زمان بسیار کمی داشتیم؛ بنابراین مجبور شدیم تا به جای این که متن ها و طرح ها را دریافت کنیم و بر اساس آن داوری های اولیه را از متن و سپس اجراهای اول و دوم به صورت زنده شروع کنیم، تصمیم بگیریم این دوره از جشنواره را این گونه برنامه ریزی و از مرحله بازبینی و آن هم به صورت ارسال فیلم آثار، شروع کنیم.

دبیر نوزدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک گفت: ارسال فیلم ویژگی دیگری هم دارد و آن اینکه در اجراهای زنده ممکن است آشفتگی ها و به هم ریختگی هایی به وجود بیاید که در نظر داوران اثرگذار باشد، اما فیلم این امکان را می دهد که گروه های نمایشی آن آشفتگی ها را ادیت کرده و بتوانند ایده و فکر اصلی خود را برای نمایش به ما منتقل کنند. در مرحله بازبینی آثار، حداقل باید 20 دقیقه از نمایش در فیلم ارسالی وجود داشته باشد.

کار از پیش انتخاب شده در این دوره از جشنواره وجود ندارد

حجازی فر با بیان این که هیچ کار از پیش انتخاب شده ای در این دوره از جشنواره وجود ندارد، تاکید کرد: در پی کارهای نو، ایده های نو، نسل نو و بچه های خلاق هستیم و امیدواریم این جشنواره تا حدی در سطح کیفی خوبی برگزار شود که به جای 15 اثر بتوانیم نمایش های بیشتری را در جشنواره بپذیریم، اما ملاک برای ما کیفیت است و حتی شاید مجبور باشیم، تعداد آثار پذیرفته شده را از تعداد اعلام شده، کمتر کنیم.

او تاکید کرد: همچنین از همه گروه هایی که فیلم ارسال می کنند، می خواهیم که عکس عروسک های خود را برای ما ارسال کنند، حتی اگر عکس از عروسک یا دکور خود ندارند، طرح نهایی آن را بفرستند چرا که این مسائل در بررسی ها و ارزیابی ها لحاظ می شود.

جزئیاتی درباره جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران

کار من کارگردانی است، نه خانه نشینی

تلاش هایی که دیده نمی شود | مریم سعادت و علی پاکدست از ضعف های تولید تئاتر کودک و نوجوان می گویند

زمان و نحوه ارسال فیلم آثار به ستاد جشنواره

حجازی فر با تاکید بر اینکه می دانیم کمک هزینه ها نمی تواند جوابگوی همه هزینه های اجرای یک نمایش در جشنواره باشد، گفت: درصددیم تا پس از جشنواره هم بتوانیم از از آثار منتخب حمایت کنیم و این حمایت ها در اجراهای عمومی هم ادامه خواهد داشت اما در روزهای برگزاری جشنواره برای ما از همه چیز مهم تر کیفیت و البته پایبندی به تاریخ های اعلام شده است، چرا که زمان کمی در اختیار داریم. بنابراین اعلام می کنیم تنها تا تاریخ دوازدهم شهریورماه فرصت دارید تا کارها را به ما تحویل دهید و ما نیز همه تلاش خود را می کنیم تا در طول حدود یک هفته آثار ارسال شده را بازبینی کنیم.

او در پاسخ به سوال دیگری درباره نحوه ارسال آثار توضیح داد: به دلیل کمبود زمان و این که از بروز هرگونه خطایی جلوگیری کنیم، تنها روش ارسال آثار از استان های مختلف ارسال پستی است که اگر آن را به صورت پیشتاز انجام دهید ظرف دو روز به ما می رسد و از تهرانی ها هم می خواهیم آن را به دبیرخانه جشنواره تحویل دهند. شرکت کنندگان باید آثار خود را در قالب دو نسخه DVD به دست ما برسانند که مسئله ای پیش نیاید.

دعوت از داوطلبان برای کمک به جشنواره

دبیر نوزدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: مساله دیگری که وجود دارد این است که در دو بخش به کمک نیاز داریم؛ یکی در بخش داوطلبان کمک به جشنواره و دوم داوطلبان کمک به آثار اجرایی و کمک افراد متقاضی به گروه های مختلفی که در جشنواره اثر دارند. بنابراین از شما می خواهیم که از طریق صفحه جشنواره در اینستاگرام به آدرس @tehran-puppet-festival جزییات این موضوع را دنبال کنید و از همان طریق اعلام کنید که داوطلب کمک به جشنواره هستید یا داوطلب آماده به همکاری با آثار، تا بتوانیم شما را به گروه ها معرفی و از کمک شما استفاده کنیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1401 بروزرسانی: 20 مرداد 1401 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3547

به "تازه ترین رویدادهای جشنواره نمایش عروسکی از زبان هادی حجازی فر ، حمایت بیشتر از آثار شهرستان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تازه ترین رویدادهای جشنواره نمایش عروسکی از زبان هادی حجازی فر ، حمایت بیشتر از آثار شهرستان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید