جزئیات فنی موتور سه سیلندر ، امکان استفاده سایپا از موتور سه سیلندر ایران خودرو

به گزارش هدا بلاگ، برنامه ایران خودرو برای خانوده موتور سه سیلندر چیست و این موتورها در چه محصولاتی با چه تغییراتی قابل استفاده خواهند بود؟

جزئیات فنی موتور سه سیلندر ، امکان استفاده سایپا از موتور سه سیلندر ایران خودرو

خبرنگاران - امیرحسین اسماعیل بیگی: مهندس پیمان شرقی، مدیر پروژه موتورهای سه سیلندر شرکت ایپکو درباره جزئیات و مسائل فنی موتورهای سه سیلندر به خبرنگاران پاسخ داد.

موتور یک لیتری روی خودروی جدید مالی ایران خودرو

خبرنگاران - مشخصات کلی این خانواده موتور سه سیلندر را شرح دهید؟

شرقی: در این خانواده پنج موتور وجود دارد.

با یک موتور یک لیتری تنفس طبیعی 72 اسب بخاری با گشتاور 98 نیوتن متر آغاز و در ادامه چهار موتور 1.3 لیتری نیز رو نمایی می گردد.

این موتور یک لیتری استثنائاً برای یک خودرو جدید مالی یا کم مصرف در ایران خودرو طراحی شده است.

موتور بعدی که قرار است رونمایی گردد یک موتور 1.3 لیتری تنفس طبیعی است و تماما با موتور یک لیتری مشابه است.

به این شکل که فقط حجم این موتورها بین یک لیتر و 1.3 لیتر متفاوت است.

باقی قطعات اصلی مانند بلوک سیلندر، سرسیلندر و خیلی از قطعات دیگرشان یکسان است.

قوی ترین عضو این خانواده موتور 1.3 لیتری توربو و تزریق مستقیم، با توان 148 اسب بخار و گشتاور 240 نیوتن متر است.

تمام اعضای این خانواده استاندارد آلایندگی یورو 6 را پاس می نمایند.

خبرنگاران - اولین موتوری که رونمایی آن انجام شد، موتور یک لیتری با 72 اسب بخار و 98 نیوتن متر گشتاور است. به نظر شما این مقدار برای یک خودرو کلاس B کم نیست؟

شرقی: خیر این موتور برای خودرو کلاس B نخواهد بود و برای خودروهای کلاس +A است که در آینده جزو محصولات جدید ایران خودرو هستند.

کلاس B، مانند پژو 206 و 207 از موتور 1.3 لیتری تنفس طبیعی و پاشش درگاهی استفاده خواهند کرد.

موتور سه سیلندر در صورت تمایل به سایپا نیز داده می گردد

خبرنگاران - دیگر موتورهای این خانواده برای چه محصولاتی خواهند بود؟

شرقی: موتور سوم با حجم 1.3 لیتر، توربوشارژر و پاشش درگاهی برای خودرو های کلاس C است.

همچنین این موتور می تواند برای محصولات همین کلاس در شرکت سایپا نیز استفاده گردد.

موتورهای قوی تر که نسخه تزریق مستقیم سوخت هستند، برای خودروهای لوکس تر و کراس اوور استفاده خواهد شد.

خبرنگاران - شرکت سایپا و باقی شرکت های ایرانی می توانند از این قوای محرکه استفاده نمایند؟

شرقی: اگر گروه خودروسازی سایپا تمایل داشته باشد از این قوای محرکه استفاده کند، بنا به نظر آقای مقیمی مدیرعامل گروه ایران خودرو، آمادگی داریم که این موتور را در اختیار نه تنها سایپا بلکه هر شرکت دیگری، حتی واردنمایندگان خودرو نیز بگذاریم.

موتور سه سیلندر یک لیتری توربو رونمایی می گردد

خبرنگاران - چرا در نسخه یک لیتری از تزریق مستقیم (GDI) و توربو استفاده نشده است؟

شرقی: در سال 1400 قبل از شهریور ماه این دو نسخه که شما گفتید را نمونه سازی و رونمایی خواهیم کرد.

در واقع دارای سیستم تزریق مستقیم بنزین و توربو شارژ است.

اما یک نکته در اینجا وجود دارد؛ به دلایلی، که از ما خواسته شده بود سال جاری موتور خودرویی را با مصرف زیر 5 لیتر داشته باشیم که همه تکنولوژی ها روی آن باشد.

ما این موتور را انتخاب کردیم چون سه سیلندر شده و طراحی آن پایه باقی موتورهای این خانواده است.

طراحی بلوک آن نیز تمام شده و بین تمام موتورهای این خانواده مشترک است.

سیستم کولینگ یا همان خنک کاری آن برای تمام موتورهای این خانواده نهایی شده است.

محفظه احتراق موتور یک لیتری، به ظاهر برای یک موتور پاشش درگاهی است، اما محفظه احتراق آن برای سیستم تزریق مستقیم نیز مشترک است.

یعنی ما در رونمایی موتور سه سیلندر یک لیتری تزریق مستقیم بودن سرسیلندر را هم داشتیم فقط جای انژکتور آن در نیامده بود .

خبرنگاران - همه موتورهای سه سیلندر مشکل لرزش دارند، یعنی از نظر بالانس بودن، موتورهای بالانسی نیستند. برای بالانس شدن این موتورها چه کاری را انجام داده اید؟

شرقی: هر موتور سه سیلندری برای خودش تمهیداتی دارد که ارتعاشات آن را به حداقل برساند.

این موضوع به ابعاد هندسی مکانیسم لنگ موتور و اجرام رفت و برگشتی آن وابسته است.

یعنی یک سری از موتورها هستند که با توجه به جرم های رفت و برگشتی که دارند احتیاج به بالانسر و میل تعادل ندارند .

اما زمانی که محدوده توان گشتاور موتور تغییر می نماید و پیک فشار در داخل سیلندر بالا می رود، اینجاست که بالانسر به وسط می آید.

نکته جالب در اینجا این است که در موتور یک لیتری تنفس طبیعی که ایران خودرو رونمایی نموده است، از بالانسر استفاده نکردیم.

انتظار داریم ارتعاشات این موتور در خودرو به حداقل خود و به سطح قابل قبول برسد.

خبرنگاران - یعنی هیچ گونه میله بالانسر یا فلایویل دو جرمی در این خودرو استفاده ننموده اید؟

شرقی: ما هیچ گونه بالانسر شفتی و فلایول دو جرمی نداریم و انتظار داریم موتور ارتعاشات خارج از محدوده ای نداشته باشد.

نتایج تست اولیه این موضوع را به ما نشان می دهد.

اما در نسخه های بعدی یعنی زمانی که موتور توربو شارژر یا GDI خواهد شد، قطعاً ما از بالانسر شفت استفاده خواهیم کرد.

همانطور که مثلاً موتوری مانند EB2 پژو از بالانسر شفت استفاده می نماید.

خبرنگاران - مشکل دیگری که موتورهای سه سیلندر دارند گرمای بیش از حد سر سیلندر است. یعنی دما در داخل این موتور افزایش پیدا می نماید و شما در این موتور سر سیلندر را با منیفولد خروجی یکپارچه نموده اید. دلیل این کار چیست و برای جلوگیری از گرم شدن آن چه کاری را انجام داده اید؟

شرقی: اولاً اینکه می گویید موتور overheat می نماید به لحاظ فنی برای ما مسجل نیست.

ما نتایج بنچ مارک تمام موتورهای روز جهان مانند EB2 و اکوبوست را داریم.

جالب اینجاست که در این موتورها از فن آوری های مدیریت حرارتی موتور یا Thermal Management برای کم کردن مصرف سوخت و حفاظت از قطعات استفاده می گردد.

بنابراین مطمئن باشید که سر سیلندر چنین موتوری overheat نخواهد کرد.

زیرا اگر این اتفاق بیفتد خیلی زودتر از موعد این موتور دچار خرابی خواهد شد.

اما نکته ای که راجع به یکپارچه کردن سرسیلندر با منیفولد دود وجود دارد، این است که یاری شایانی به کم کردن مصرف سوخت و توزیع کردن یکنواخت تر حرارت در سر سیلندر می کند.

طراحی سرسیلندر چنین موتورهایی با طراحی سرسیلندر های مرسومی که منیفولد دود آنها جداگانه است متفاوت است.

مزیت دیگری که integrated exhaust manifold دارد کم کردن قیمت موتور است.

زیرا شما دیگر از یک منیفولد مثلاً چدنی با آلیاژهای گران قیمت که بخواهد از قطعه منیفولد دود محافظت کند استفاده نمی کنید،بلکه آن را در ریخته گری سرسیلندر آلومینیومی در می آورید.

طراحی آن خاص است و نکات خودش را دارد. اما ساخت آن در داخل هیچ محدودیتی ندارد.

مصرف سوخت 5 لیتر نتایج شبیه سازی است و حاصل تست واقعی موتور نیست

خبرنگاران - گفته شده که مصرف سوخت این موتور زیر 5 لیتر در صد کیلومتر است. سوال این است که مگر این موتور روی ماشین نصب شده است که میزان مصرف سوخت آن معین شده است؟ درصورتیکه نمونه های خارجی آن مانند اکوبوست با تکنولوژی های بیشتر مصرف بالاتر از این را گزارش نموده اند؟

شرقی: شبیه سازی اجرا شده است.

4.8لیتر تا 5 لیتر نتیجه شبیه سازی است که ما با استفاده از اطلاعات موتور و اطلاعات خودرو کم مصرفی که ایران خودرو می خواهد رونمایی کند، انجام داده ایم.

خبرنگاران - اکوبوست فورد که یکی از بهترین موتورهای سه سیلندر است با تکنولوژی دی اکتیو کردن و GDI و توربو بودن مصرفی بین 5.2 تا 5.5 لیتر است.

شرقی: روی مدل های دیگر این موتور و محصولات دیگر خودرویی این عدد تا نزدیکی 5.5 لیتر می رود که آن نزدیک عددی است که شما می گویید.

این موتورها هر کدام یک عدد را می دهند که ماکسیمم آن پنج و نیم است که این گزارش نتیجه شبیه سازی است.

ما در واقع یک نمونه را در ماه آینده روی خودرو نصب می کنیم و روی داینو تست مصرف خواهیم گرفت.

خبرنگاران - این موتور از نظر میزان آلایندگی چگونه است؟

شرقی: این موتور تارگت یورو 6 دارد.

در هر کیلومتر نیز 110 تا 120 گرم کربن دی اکسید فراوری می نماید.

ممکن است قطعات سیستم تزریق مستقیم فعلا وارداتی باشد

خبرنگاران - با توجه به اینکه ما تکنولوژی GDI را در کشور نداریم، نسخه های GDI این موتور چگونه قرار است فراوری گردد؟

شرقی: درواقع برای سیستم های تزریق مستقیم که در نسخه های GDI نصب می گردد با یک یا دو شرکت داخلی در حال مذاکره هستیم.

بحث فراوری دانش مهندسی و تامین این قطعات را مورد بحث قرار داده اند.

برای ساخت نسخه های تزریق مستقیم سوخت در حد نمونه مسئله ای وحود ندارد.

ولی برای فراوری انبوه این مشکل وجود دارد و هیچ خودروسازی نمی تواند در داخل ایران ادعا کند که من محصول GDI با دانش داخلی اورده ام.

خبرنگاران - بنابراین در حال حاضر قرار است که قطعات از خارج تامین گردد و در آینده به فراوری انبوه در ایران برسد؟

شرقی: درباره این که مدل تامین آن به چه شکلی است، قطعاً یک تعدادی به صورت خرید از خارج خواهد بود.

این که چه وقت فراوری داخل خواهد شد، احتیاجمند زمان است که به توافق برسیم.

خبرنگاران - خودرویی که قرار است رونمایی گردد چه سایز و وزن و مشخصاتی خواهد داشت؟

شرقی: من نمی توانم به این سوال پاسخ شفافی دهم زیرا این سوال در حوزه تخصصی ایران خودرو است.

اما این را خدمتتان عرض می کنم که کلاس آن A پلاس خواهد بود یعنی وزن آن از 206 سبک تر و کوچکتر است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: بیت ران
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 2415

به "جزئیات فنی موتور سه سیلندر ، امکان استفاده سایپا از موتور سه سیلندر ایران خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات فنی موتور سه سیلندر ، امکان استفاده سایپا از موتور سه سیلندر ایران خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید