حزب اسلامگرای الجزایر: همه پرسی شکست نظام حاکم را نشان داد

به گزارش هدا بلاگ، بزرگترین حزب اسلامگرای مخالف دولت الجزایر نتایج همه پرسی اصلاح قانون اساسی این کشور را شکست نظام حاکم بر الجزیره دانست.

حزب اسلامگرای الجزایر: همه پرسی شکست نظام حاکم را نشان داد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران ، همه پرسی اصلاح قانون الجزایر دوشنبه هفته جاری در سراسر این کشور برگزار گشت و از 24 میلیون واجدین شرایط رای دادن فقط 5 میلیون639 هزار و 172 نفر پای صندوق های رای رفتند که از این تعداد 3 میلیون و 355 هزار و 518 نفر به اصلاح قانون اساسی رای مثبت دادند. به نوشته رسانه های الجزایر این همه پرسی ضعیف ترین انتخاباتی بود که در طول تاریخ این کشور برگزار گشته است.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

حزب جامعه صلح که بزرگترین حزب اسلامگرای مخالفت دولت الجزایر در مجلس این کشور است، با اشاره به نتایج همه پرسی دیروز گفت: این همه پرسی نشان داد که نظام حاکم در برنامه های خود شکست خورده و نتوانسته است یک اجماع و توافق ملی درباره قانون اساسی ایجاد کند.

به نوشته روزنامه الرای الیوم، معاون رئیس کمیته دفاع از حقوق بشر الجزایر نیز گفت: نتایج همه پرسی پیروزی بزرگی برای جنبش مردمی محسوب می شود.

سعید صالح شرح داد: نظام حاکم بر کشور باید به شکست خود اعتراف و در نقشه راهی که ترسیم کرده بازنگری کند چراکه تنها راه چاره بحران کشور، ایجاد تغییرات بنیادین دموکراتیک است.

منظور از جنبش مردمی، تظاهرات هفتگی قشرهای مختلف مردم الجزایر علیه نظام حاکم است که قبل شیوع کرونا برگزار می شد. با شیوع این ویروس، احزاب سیاسی و تشکلات مدنی از مردم خواستند، تظاهرات خود را متوقف کنند.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

الجزایری ها خواستار ایجاد تغییرات بنادین و برکناری عناصر وابسته به نظام بوتفلیقه از قدرت هستند. آنان معتقدند: این عناصر و قوانین بازمانده از دوره قبل سبب می شود، انقلاب مردم شکست بخورد و نظام بوتفلیقه باز تولید شود.

عبدالعزیز بوتفلیه 92 ساله 20 سال در سمت ریاست جمهوری قدرت را در الجزایر در اختیار داشت. او به رغم بیماری و کهولت سن برای پنجمین نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد که در اثر اعتراضات و تظاهرات مردمی مجبور شد، فروردین سال گذشته از قدرت کناره گیری کند.

پس از سرنگونی بوتفلیقه، بر اساس قانون اساسی رئیس مجلس الجزایر عهده دار وظایف او شد و این درحالی بود که مردم در شهرهای مختلف به تظاهرات هفتگی خود ادامه می دادند. با این حال، جانشین بوتفلیقه دستور برگزاری انتخابات ریاست جمهور صادر کرد اما از 24 میلیون واجدین شرایط رای دادن فقط حدود 4 میلیون نفر به عبدالمجید تبون رای دادند.

تبون 74 ساله پس از راهیابی به کاخ ریاست جمهوری وعده داد که با اصلاح قانون اساسی مطالبات جنبش مردمی پاسخ خواهد داد. به همین منظور، کمیته ای برای انجام اصلاحات در قانون اساسی تشکیل داد و پیشنهادهای این کمیته به تصویب دولت و مجلس رسید اما احزاب سیاسی معارض و تشکیلات مدنی از تائید اصلاحات انجام شده در قانون اساسی خودداری کردند.

رئیس جمهور الجزایر یک روز قبل از برگزاری همه پرسی با انتشار بیانیه ای از مردم خواست با مشارکت در این همه پرسی جمهوری جدید پایه گذاری کنند اما آنان به طور گسترده در این همه پرسی شرکت نکردند و عملا نشان دادند با اصلاحات انجام شده در قانون اساس مخالفند و خواستار تغییر نظام حاکم هستند که از سال 1962 تا به امروز براین کشور حکومت می کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 15 آذر 1399 بروزرسانی: 15 آذر 1399 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 1862

به "حزب اسلامگرای الجزایر: همه پرسی شکست نظام حاکم را نشان داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حزب اسلامگرای الجزایر: همه پرسی شکست نظام حاکم را نشان داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید