حکیم نظامی فصل مشترک ایران با کشورهای پارسی زبان و عاملی برای وحدت فرهنگی است

به گزارش هدا بلاگ، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در کردستان، آیین بزرگداشت حکیم نظامی شاعر بلند آوازه سده 6 قمری با حضور جمعی از مسئولان و علاقه مندان به ادب و فرهنگ فارسی، در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار گردید.

حکیم نظامی فصل مشترک ایران با کشورهای پارسی زبان و عاملی برای وحدت فرهنگی است

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در این همایش اظهار کرد: از 14 الی 21 اسفندماه، به عنوان هفته بزرگداشت حکیم نظامی نامگذاری شده است؛ بنابراین برنامه های مختلفی در کشور برای گرامیداشت این شخصیت اصیل و نامور برگزار می گردد.

عیسی فلاحی اضافه کرد: حکیم نظامی، نسبت به دیگر شاعران سرشناس ایرانی آنچنان که باید شناخته شده نیست و نسل تازه نیز کمتر به مفاخر ادبی ایران اهمیت می دهند و این موضوع باید آنالیز گردد.

وی یادآور شد: حکیم نظامی به عنوان فصل مشترک ایران با همسایگان و دیگر کشورهای پارسی زبان به عنوان یک احتیاج مشترک و عاملی برای وحدت فرهنگی، برای ایرانیان و جهانیان اهمیت دارد.

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان اضافه کرد: احتیاج جامعه امروز، احیای هویت ملی و ایرانی بوده و زبان فارسی نیز یکی از مولفه های احیای هویت ایرانی است و بی شک برگزاری چنین محافلی به پاسداشت این امر یاری خواهد نمود.

یک عضو هیات علمی دانشگاه کردستان نیز در این آیین با اشاره به اهمیت اشعار نظامی گنجوی گفت: این شاعر بزرگ در طول تاریخ ادب فارسی، سلطه و هژمونی خود را حفظ نموده است.

هیوا حسن پور اضافه کرد: آثار غنایی نظامی مانند لیلی و مجنون و خسرو و شیرین بیشتر با روح زمانه سازگار بوده و معرف شخصیت نظامی است زیرا این آثار مقبولیت بیشتری در فضای جامعه داشته اند.

وی با اشاره به اینکه نظامی برای کُردها حائز اهمیت است، بیان نمود: نظامی در یکی از اشعار خود اینگونه خود را معرفی می نماید گر مادر من رئیسه کُرد، مادر صفتانه پیش من مُرد و این نشان می دهد که خویش را منتسب به تبار کُرد می داند و در اشعارش تاثیرپذیری هایی از این تبار گرفته و بعلاوه شاعران کُرد زیادی به پیروی از نظامی گنجوی منظومه های همچون خسرو و شیرین سروده اند.

خلیل کهریزی، استاد دانشگاه نیز درباره اهمیت گونه شناسی ادب فارسی اظهار کرد: باید متون فارسی را براساس گونه های متعددی که در آن وجود دارد دسته بندی و معیارهای حاکم بر هرکدام از این گونه ها را آنالیز کرد.

وی اضافه کرد: براساس گونه شناسی می توان تعیین کرد که یک شاعر و نویسنده ایرانی چه جایگاهی در شعر و ادبیات جهانی خواهد داشت و با استفاده از این معیارهای تعیین شاعران را سنجید.

به گفته این استاد دانشگاه، حکیم نظامی در تاثیرگذاری شاعرانه، بیان الفاظ دلنشین و صور خیال سرآمد است و در این مسیر وجه شاعران و ادیبان و نویسندگان را به سمت شعر و اندیشه خود جلب نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 22 اسفند 1401 بروزرسانی: 22 اسفند 1401 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3649

به "حکیم نظامی فصل مشترک ایران با کشورهای پارسی زبان و عاملی برای وحدت فرهنگی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حکیم نظامی فصل مشترک ایران با کشورهای پارسی زبان و عاملی برای وحدت فرهنگی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید