سفرهای سبز، مفهومی جدید در صنعت گردشگری
به گزارش هدا بلاگ، اولین تصوری که با شنیدن عباراتی نظیر گردشگری پایدار و یا گردشگری سازگار با محیط زیست به ویژه در خصوص صنایع بسیار حساسی مانند هتلداری و گردشگری به ذهن می رسد، این است که هتل ها از این پس دارای انرژی زمین گرمایی خواهند شد، شرکت ها رد پای کربنی خود را کنترل خواهند کرد و اقدامات حفاظت از محیط زیست در دستور کار صنعت سفر و گردشگری انجام خواهد شد. البته سفرهای سبز یا پایدار نکات بیشتری در قلب خود به همراه دارد و احتیاج به آنالیز و تحقیق بیشتری دارند تا نتیجه بخش تر شوند.
پیروی از یک الگوی سبز برابر است با تغییر سبک زندگی و ایجاد مسافرت های سبز و نزدیکی هرچه بیشتر ما برای زندگی و هماهنگی با طبیعت؛ عادت هایی که به محافظت از محیط زیست پیرامون ما و ایجاد اطمینان از رشد و پایداری محیط زیست اطراف دنیای ما یاری می نمایند.
رواج گردشگری سبز در هندوستان
درحالی که شیوع بیماری کرونا بسیاری از برنامه های گردشگری هندوستان را متوقف کرد، این اتفاق به یک فرصت مناسب برای استراحت نقاط گردشگری تبدیل شد، چراکه برای مدتی از رفت و آمدها و شلوغیها در امان بودند و همین فرصتی برای نفس کشیدن و استراحتشان شد.
علاوه بر این، این یک تجربه آموزنده بوده است که مردم را مجبور نموده است تأثیر اقدامات خود را بر محیط اطراف خود تجزیه و تحلیل نمایند. از زمان شروع بیماری کرونا، مردم تأثیر رفتارهای خود را در سفرهای غیرمسئولانه خود بهتر درک نموده اند و به دنبال گردشگری مسئولانه و پایدارتر هستند. طبق یک نظرسنجی، 70 درصد مسافران هندی دوست دارند در آینده گردشگری پایدار را در سبک زندگی خود سرلوحه قرار بدهند و به سلامت محیط اطراف خود بیشتر اهمیت بدهند. از سوی دیگر، 78 درصد از مسافران هندی این انتظار را از ارائه دهندگان خدمات گردشگری دارند که گزینه های سفر پایدارتری را برایشان در نظر بگیرند.
بعضی از فرایندها و برنامه های سفرهای سبز که احتمالاً تأثیر مثبتی بر صنعت گردشگری هند خواهند داشت به این توضیح هستند:
آنالیز گردشگری بیش از حد ظرفیت: گردشگری بیش از حد ظرفیت به عنوان یکی از مهمترین چالش های صنعت گردشگری مطرح می گردد.موج تصاویر منتشر شده از مناطق گردشگری محبوب در شبکه های اجتماعی باعث شده است مسافران زیادی به این مقاصد گردشگری سفر نمایند و این امر فقط بر جمعیت مسافران متمرکز در یک منطقه میافزاید. هرچند، همین رسانه های اجتماعی در حال حاضر ارائه دهندگان خدمات گردشگری از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی برای سوق دادن مردم به سوی نقاط توریستی کمتر شناخته شده استفاده می نمایند تا به این ترتیب جمعیت متناسب با حد پذیرش و خدمات رسانی هر منطقه گردشگری به سفر بفرایند.
گردشگری تندرستی: ایجاد این نوع از گردشگری، به ویژه در مکان هایی که در نزدیکی مقصدهای محبوب گردشگری واقع شده باشد، این امکان را فراهم می نماید که مردم را از مکان های پرجمعیت دور کند. چنین اقدامات هوشمندانه ای باعث می گردد درآمد مورد احتیاج گردشگری در عین که از مردم محلی و فرهنگ آنها محافظت میکند، به جریان نقدینگی در کشور یاری خواهد نمود.
روی آوردن مسافران به خدمات پایدار: یکی از تاثیرات دیگر سفرهای سبز، این است که گردشگرها مسئولیتهای خود در قبال محافظت از مقاصد گردشگری و محیط زیست را بهتر درک مینمایند. گردشگران به شکل فزایندهای از تأثیرات گردشگری بر محیط زیست و چگونگی مشارکت آنها در این امر مطلع شدهاند، در نتیجه افراد بیشتری در هنگام سفر مطلعانه رفتار می نمایند و به سمت اقدامات پایدار گرایش پیدا می نمایند.
راه چاره های نوآورانه: صنعت گردشگری و هتلداری در حال آموزش و پاسخگویی به تقاضای مصرف نمایندگان برای سفرهای پایدار هستند. از حذف ظروف پلاستیکی گرفته تا تغییر راستا دادن به سوی ایده های سبز در بخش خطوط هواپیمایی و ترویج روش های صرفه جویی در مصرف آب، فعالان صنعت گردشگری و هتلداری را وادار نموده است از ایده های خلاقانه برای کاهش تأثیرات مخرب زیست محیطی استفاده نمایند و به این ترتیب گردشگری پایدار را رونق ببخشند.
تحولی نوین در تبدیل سفرهای سبز به یک واقعیت پایدار
رفتن به سمت سفرهای سبز تفکر جسورانه ای است که نمی توان انتظار داشت یک شبه به واقعیت بپیوندد، بلکه یک فرایند تدریجی است که اکنون در حال اجرا است. صنعت گردشگری هند یکی از عظیمترین و سریعالرشدترین صنایع گردشگری در دنیا است که با توجه به تغییرات و تحولات مورد احتیاج، تغییر یک شبه برای رسیدن به گردشگری سبز را غیرممکن می نماید. با این حال، برای درک یا پیش بینی چنین تغییری، درک ایده ها و انتظارات مسافرانی که این صنعت در سال های آینده به خود خواهد دید، امری بسیار حیاتی است.
انتظار می رود مسافران این قرن هر یک به نوبه خود در جهت رونق و تقویت گردشگری سبز در آینده اقدام نمایند و به عنوان رهبران انقلاب سفرهای سبز عمل نمایند. علاوه بر این، مسافران انفرادی، گروهی و افراد زیر 25 سال، مشعل های جنبش سفر سبز را به پیش خواهند برد.
دومین گروهی که در بخش گردشگری برای انجام سفرهای سبز در بلندمدت بایستی اقدام نمایند، رهبران این صنعت خواهند بود که باید عملیات و مدل های تجاری خود را از نو برنامهریزی و تدوین نمایند. اگر بخواهیم به روش متداول کار کنیم، تهیه یک جایگزین سبزتر و سازگارتر با محیط زیست هزینه های خاص خودش را دارد. هنگامی که رهبران موجبات ایجاد تغییر را فراهم نمایند، فرایند سازگاری برای کل افراد فعال در این صنعت شروع خواهد شد.
سومین بخش مهمی که قرار است تحولی عظیم در صنعت گردشگری ایجاد کند، مسافرانی هستند که در کنار خانواده سفر مینمایند. به محض اتخاذ تدابیر لازم برای ممکن شدن سفرهای سبز توسط خانوادهها، دیگر بازگشتی وجود نخواهد داشت. چرا که این تجربات به فرزندان هم منتقل خواهد شد و به این ترتیب سفرهای سبز به یک فرهنگ و سبک زندگی برای این خانواده ها بدل میگردد. تجربه نشان داده است که برای شروع کارهای عظیم، بایستی از تغییرات کوچک شروع به کار کنید.
سفر سبز قطعاً مفهومی غیرممکن نیست. مسافران جوان همین حالا هم اهمیت پایداری و سفرهای سبز را درک مینمایند و با ادامه این فرایند، بقیه افرادی و برندهایی که در این صنعت دخیل هستند نیز شروع به پیروی از آنها خواهند کرد و باعث تسهیل تغییر فرایند به سمت سفر سبز خواهند شد.
منبع: گردشبانگروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.